foto skjermbilde av simulatoren og av en illustrert by
I denne simulatoren skal studentene ved Bachelor i markedsføring og merkevareledelse selge digital pizza. Men hvordan stiller digitale pizzaspisere seg til ananas på pizzaen? Foto: Hubro Education

Det relativt nye, norske IT-selskapet Hubro Education utvikler og produserer bedriftsssimulatorer som blant annet blir brukt i undervisning på universiteter, høyskoler og videregående skoler i over 30 land. Nå har de laget sin mest avanserte simulator til nå, og Høyskolen Kristiania blir den første institusjonen i Norge som skal ta den i bruk.

Skal selge simulert pizza 

I praksis skal studentene i Oslo og Bergen jobbe i en simulert virkelighet, hvor de skal samarbeide i team og utføre markedstiltak for å selge mest mulig pizza til de digitale innbyggerne der. Studentene må ta en rekke strategiske valg for leverandøren, alt fra navn, budsjett, prisnivå og branding. De vil alle møte konkurranse og utfordringer for å nå sin markedsplan.

Foto av foreleser.
Høyskolelektor Morten Ågnes forteller at simulatoren stiller høye krav til studentene.

Emneansvarlig og høyskolelektor i Markedføring og merkevarebygging, Morten Ågnes, er utdannet siviløkonom og skal undervise studentene i Bergen med denne simulatoren. Han stiller tydelige krav til studentene når de skal planlegge og iverksette tiltak.

– Målet er at studentene skal kunne reflektere og drøfte rundt egne beslutninger knyttet til denne praksisen.

– Målet er at studentene skal kunne reflektere og drøfte rundt egne beslutninger knyttet til denne praksisen.

Samarbeid med norske gründere 

Markedsansvarlig i Hubro, Stian Fyrand, forteller tidligere studenter har gitt god respons på de andre simulatorene de har produsert. Han håper at den mer avanserte typen som studentene ved Kristiania skal bli kjent med, kan leve opp til forventningene. 

– Hensikten vår med simulatoren er at studentene skal lære gjennom egen erfaring og praksis

Fyrand forteller at tidligere studenter som har brukt de lignende simulatorerene har merket progresjon og mestring med våre programmer i faget sitt.

– Vi føler oss veldig heldig som får jobbe med dyktige professorer og institusjoner som tror på ny og praksisnær teknologi.  

foto av kvinnelig student som står på gaten og smiler

21-åringen som ble markedssjef

Fikk jobbtilbud før hun hadde levert bacheloroppgaven.

Innovative løsninger for studentene 

Høyskolelektor og programansvarlig for markedsføring og merkevareledelse, Halldor Orn Engilbertsson, har en mastergrad i markedsføring fra Universitetet på Island og har jobbet i både i forlag, bank og som markedskonsulent på Island, Storbritannia og i Norge.  

Vi må alltid tenke nytt og innovativt for at studentene skal kunne møte bransjens behov

– Vi må alltid tenke nytt og innovativt for at studentene skal kunne møte bransjens behov, med smarte og aktuelle løsninger, og derfor var det på tide å implementere denne simulatoren i undervisningen. 

Lignende verktøy har tidligere blitt brukt i undervisningen, og foreleserne har god kjennskap til å undervise med slike verktøy. 

– Vi ser at studentene er kapable til å ta selvstendige beslutninger, og derfor har vi valgt en hakket mer avansert type enn den grunnleggende. Vi har testet den på forhånd, og har troen på at dette er en god match for studentene, forteller Engilbertsson.

Dobbel content: Studie + spør en student