Foto av Chris Haaland og Scott Baker-Marflitt som sitter i en sofa og tar hverandre i hånden.
Norgessjefen for Ingrooves Music Group, Chris Haaland (t.v.), og fagansvarlig for Music Business, Scott Baker-Marflitt, ser frem til å komme ordentlig i gang med samarbeidet. Som en del av avtalen skal Ingrooves blant annet bistå studentene med distribusjon og markedsføring av plateselskapene som de starter i løpet av studietiden ved Fagskolen Kristiania.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

– Dette byr på en fantastisk mulighet for studentene våre til å jobbe med en av verdens største og mest anerkjente musikkdistributører, sier en engasjert fagansvarlig for Music Business, Scott Baker-Marflitt.

– Å få tilgang til Ingrooves sin topp moderne distribusjonsplattform og inngående kompetanse, vil gi studentene unik innsikt i bransjen og forståelse for hvordan globale lanseringskampanjer fungerer i praksis, legger han til.

Foto av Chris Haaland og Scott Baker-Marflitt som står ved siden av hverandre og smiler til kamera. Bak dem står en gul sofa.
– Drømmescenarioet mitt var at vi skulle få til et slikt samarbeid etter om lag fem år, så det er utrolig kjekt at vi kan tilby dette som en del av studiet allerede nå. Det er virkelig en milepæl, sier fagansvarlig for Scott Baker-Marflitt (t.h.). Her sammen med norgessjefen i Ingrooves, Chris Haaland.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

Bistår med distribusjon og markedsføring

Som en del av Music Business-utdanningen får studentene erfaring med å starte sitt eget plateselskap, signere ekte artister og gi ut musikk, med veiledning fra noen av musikkbransjens fremste aktører.

Vi har allerede hørt mye spennende musikk fra plateselskapene ved Fagskolen Kristiania, og vi gleder oss til å se hva fremtidige studenter kan oppnå – og hvordan Ingrooves kan bistå dem på veien

Og det er her Ingrooves-samarbeidet kommer inn: de studentdrevne plateselskapene, med tilhørende artister, får nå også drahjelp fra det Universal Music-eide selskapet – som bistår med distribusjon, markedsføring og analyseverktøy.

– Gjennom samarbeidet med Fagskolen Kristiania, får vi mulighet til å veilede studentene og gi dem verktøyene som trengs for å navigere i en bransje i stadig endring, uttaler Norgessjefen for Ingrooves Music Group, Chris Haaland.

– Vi har allerede hørt mye spennende musikk fra plateselskapene ved Fagskolen Kristiania, og vi gleder oss til å se hva fremtidige studenter kan oppnå – og hvordan Ingrooves kan bistå dem på veien, legger Haaland til. 

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

Får lære av de beste i bransjen

Utover å bistå plateselskapene med distribusjon og markedsføring, vil ansatte i Ingrooves bidra som gjesteforelesere og mentorer for studentene på jevnlig basis.

– Dette vil bidra til å verdiøke Music Business-utdanningen og studentenes læringsutbytte, mener Baker-Marflitt.

Fagansvarlig Scott Baker-Marflitt innrømmer at han ble både overrasket og ydmyk da Ingrooves kontaktet ham for et mulig samarbeid; ikke i sin villeste fantasi hadde han sett for seg å få et slikt tilbud, snaue to år etter studiets oppstart.

– Drømmescenarioet mitt var at vi skulle få til et slikt samarbeid etter om lag fem år, så det er utrolig kjekt at vi kan tilby dette som en del av studiet allerede nå. Det er virkelig en milepæl, avslutter Baker-Marflitt.

Les Ballades artikkel om samarbeidet her. 

Content card double