Foto av Camilla Sporsheim som sitter og jobber på Mac-en.
Tidligere fagskolestudent, Camilla Sporsheim, har de siste seks månedene jobbet som Marketing Intern i Warner Music Norway. Her har hun fått jobbe tett på artister som Trygve Skaug, Synne Vo, Ole Hartz og Kevin Haugan.Foto: Houssam Laaouar

– Jeg hadde lenge drømt om å jobbe med musikk, og på Music Business-studiet lærte jeg hvordan bransjen fungerer. Jeg hadde aldri vært der jeg er i dag uten Kristiania, forteller hun.

Den tidligere fagskolestudenten måtte gjennom hele tre intervjurunder før hun fikk tilbud om stillingen som Marketing Intern hos det anerkjente plateselskapet. Da Camilla begynte i jobben fikk hun beskjed om å belage seg på en rolig start – slik ble det ikke.

– Det gikk ikke mer enn to dager før jeg fikk mitt første ansvar. De ga meg en sjanse – og den muligheten lot jeg ikke gå fra meg.

I løpet av de seks månedene Camilla har vært hos Warner Music, har hun jobbet med artister som Trygve Skaug, Synne Vo, Ole Hartz og Kevin Haugan. En vanlig arbeidsdag består av alt fra å styre opp ulike prosjekter, til å bli med på musikkvideo-innspilling.

– Det er veldig givende å jobbe i markedsavdelingen hvor jeg har ansvar for ulike artistprosjekter. Jeg får mulighet til å bli kjent med artistene jeg jobber med – og ikke minst se dem lykkes. Jeg er utrolig takknemlig for å få oppleve dette, og tar med meg erfaringen videre.

Foto av Camilla Sporsheim som sitter i en skinnsofa med Mac-en på fanget.
I tillegg til internshipet hos Warner Music, driver Camilla sitt eget plateselskap "16RÅ". Her jobber hun blant annet med pop-artisten Fatima Revne fra Bergen.Foto: Houssam Laaouar

Startet eget plateselskap under studiet

Som en del av Music Business-studiet får studentene starte sitt eget plateselskap, med veiledning fra kjente bransjeaktører. Sammen med fem andre medstudenter etablerte Camilla «16RÅ».

– Gjennom dette arbeidet fikk vi blant annet erfaring med å signere artister, lansere musikk og jobbe med promotering.

Music Business har åpnet så mange dører for meg og jeg vil virkelig anbefale studiet til andre.

I 16RÅ jobbet Camilla hovedsakelig med pop-artisten Fatima Revne fra Bergen – som hun fremdeles representerer den dag i dag. Nå driver hun plateselskapet alene, ved siden av internshipet i Warner Music Norway.

– Det er mange fellestrekk mellom 16 RÅ og Warner Music Norway. Begge jobber for og med artister, men hos Warner får man større muligheter og blir tatt mer seriøst siden det er et stort label. Likevel elsker jeg å jobbe med Fatima, og jeg får utrolig mye glede av å arbeide så tett med en artist.

Fikk jobb i Nordic Songs via Kristiania

I tillegg til internshipet i Warner Music og eget plateselskap, er Camilla ansatt hos Nordic Songs som jobber for å fremme kvinnelige produsenter, låtskrivere og artister i musikkbransjen.

– Vi organiserer blant annet en tredagers låtskrivercamp for både nordiske og internasjonale deltakere. Campen avsluttes med en lyttesession hvor vi inviterer hele bransjen til å høre på den sinnssykt gode musikken som blir laget, forklarer hun.

Camilla startet opprinnelig som intern hos Nordic Songs, men har nå fått fast jobb. Det kan hun takke Scott Baker-Marflitt for, som er fagansvarlig for Music Business-studiet.

– Det var Scott som anbefalte meg til stillingen. Nå arbeider jeg som koordinator, prosjektleder og sosiale medier-ansvarlig. I tillegg har jeg ansvar for en ny intern fra Music Business-studiet.

– Music Business har åpnet mange dører

Noe av det viktigste Camilla har lært gjennom jobben hos Warner Music Norway, har vært å ha troen på seg selv og ikke gi opp selv om hun møter motgang.

– Som student var jeg kritisk mot meg selv og egne ferdigheter, og jeg lurte hele tiden på om jeg var god nok. Jeg har jobbet utrolig hardt og fått nei mange ganger, men det har ikke stoppet meg. Jeg vet at det er dette jeg ønsker å jobbe med.

Camilla er beviset på at hardt arbeid lønner seg; på kort tid har hun lykkes i å komme seg opp og frem i musikkbransjen. Ifølge henne selv er året på Kristiania en del av grunnen til hennes suksess.

– Music Business har åpnet så mange dører for meg og jeg vil virkelig anbefale studiet til andre. Vi trenger flere kvinner i musikkbransjen og jeg driver fortsatt og rekrutterer folk til studiet den dag i dag, smiler Camilla.

Content card - Studieside og aktueltsak