Kristiane Lunde sitter på en benk utenfor inngangen til Campus Fjerdingen med et brunt gjerde i bakgrunnen. Kristiane er blond og smiler. Hun har på seg en grå genser med en hvit topp under, øredobber, mørkeblå jakke og har en sort stropp over skulderen.
– Drømmen var å finne en jobb der jeg kan ha lange arbeidsdager, fordi jeg får energi av det, sier student på Music Business, Kristiane Lunde.Foto: Vera Kaufman Brunstad

Stiftelsen Music Norway er norsk musikkbransjens eksportorganisasjon, og skal legge til rette for eksporttiltak og internasjonal profilering av norsk musikk. Kristiane har landet en stilling som kommunikasjonsmedarbeider og ser frem til å bidra til at norsk musikk finner publikum i nye markeder.

Kristiane Lunde studerer Music Business ved Fagskolen Kristiania. Hun sitter på ben benk med et brunt tregjerde i bakgrunnen utenfor inngangen til Campus Fjerdingen. Kristiane har langt, blondt hår og blå øyne. Kristiane har på seg en sort hårspenne, øredobber, en grå genser med en hvit topp under, en mørkeblå ytterjakke og har en sort stropp over skulderen.
– Det er viktig å ha folk som studerer Music Business fordi det er viktig med god bransjeforståelse, sier Kristiane Lunde.Foto: Vera Kaufman Brunstad

— I min stilling skal jeg bidra til god kommunikasjon, skrive og publisere relevante saker, promotere Music Norways aktiviteter og være kontaktperson for presse. Det ene prosjektet jeg skal jobbe med er et ettårig masterprogram som fremmer unge talenter i bransjen, ved å gi dem mulighet til å delta på workshops, foredrag og vise seg frem. Det er veldig spennende, sier hun.

Ved siden av jobben i Music Norway, har Kristiane sikret seg praksisplass hos Nordic Songs, en låtskrivecamp for kvinner, som var en mulighet hun fikk via Fagskolen Kristiania.

Music Business virket interessant fordi det ga meg mulighet til å lære enda mer om hvordan bransjen fungerer.

— Det er bare 3 prosent kvinnelige produsenter og 12 prosent kvinnelige låtskrivere i musikkbransjen. Campen skal bidra til å øke andelen kvinner i bransjen ved å løfte frem kvinnelige talenter, noe som er veldig gøy. Jeg hadde ikke fått denne muligheten hvis jeg ikke hadde gått på fagskolen, sier hun.

Fikk øynene opp for Music Business på by:Larm

Kristiane har alltid vært interessert i musikk, men artistyrket passet ikke for henne. Det var først da hun jobbet som frivillig artistvert på by:Larm i 2020, og ble tipset om fagskolestudiet Music Business, at hun forstod at det fantes en karriere i musikkbransjen også for henne.

— Å jobbe på by:Larm var en eye-opener. Det var utrolig spennende å få et innblikk i musikkbransjen og de ulike aktørene. Jeg har aldri hatt noen ambisjon om å bli artist, så da er det lett å legge vekk tanken om en karriere i musikkbransjen. Music Business virket interessant fordi det ga meg mulighet til å lære enda mer om hvordan bransjen fungerer, forteller Kristiane og legger til:

— Drømmen var å finne en jobb der jeg kan ha lange arbeidsdager, fordi jeg får energi av det. Da jeg var frivillig på by:Larm fikk jeg bare mer og mer energi i løpet av dagen fordi jeg syntes det var så gøy. Da skjønte jeg at dette var riktig bransje for meg.

Blir kastet ut i musikkbransjen

Music Business er et ettårig studium der studentene får innsikt i både nordisk og internasjonal musikkbransje. Som en del av studiet får studentene starte opp sitt eget plateselskap, jobbe med vordende artister og få verdifull praktisk erfaring.

— Du har ikke tid til å tenke på at ting kanskje er litt skummelt, fordi du bare må hoppe i det – og det har vært kjempegøy! Du blir plassert i en gruppe tidlig i studiet, som skal finne og signere en artist og danne et plateselskap. Det har gitt meg veldig mye praktisk erfaring og kunnskap om hva som trengs for å lykkes i prosessen, sier Kristiane.

Kristiane Lunde studerer Music Business ved Fagskolen Kristiania. Hun lener seg på gelenderet i trappen på Campus Fjerdingen med foajeen i bakgrunnen. Kristiane har langt, blondt hår, mørke øyenbryn og blå øyne. Hun har på seg en sort hårspenne, gulløredobber og en hvit topp med en grå ullgenser over.
Da Kristiane startet på Fagskolen Kristiania hadde hun allerede to bachelorgrader, i eiendomsmegling og i kultur og ledelse. Foto: Vera Kaufman Brunstad

Hun forteller at man i løpet av året får et godt innblikk i ulike deler av musikkbransjen og hvordan den fungerer.

— Musikkbransjen er komplisert og å ha grunnkunnskap om hvordan alt fungerer er lurt for både artister og management. Uten den kunnskapen kan artister lett gå i feller eller signere kontrakter de absolutt ikke bør signere. På studiet lærer vi å se etter slike ting, sier hun og legger til:

Hele studiet har gitt meg en forståelse av bransjen jeg føler man trenger for å kunne gjøre min jobb på best mulig måte.

– Det er viktig å ha folk som studerer Music Business fordi det er viktig med god bransjeforståelse, sier hun.

Rustes for arbeidslivet

Med undervisere som selv er aktive i bransjen og kan dele av sin egen erfaring, forberedes studentene på det som møter dem i arbeidslivet, mener Kristiane. 

— Begge lærerne våre er selv i bransjen. I tillegg har vi hatt mange kjente aktører i musikkbransjen som gjesteforelesere, det gjør det mye mer ekte. At studiet er bransjenært er det som gjør det spennende. 

Ifølge Kristiane har kunnskapen fra studiet gjort henne mer selvsikker i sin nye jobb, og uredd for å ta fatt på ulike arbeidsoppgaver.

— Hele studiet har gitt meg en forståelse man trenger for å kunne gjøre min jobb på best mulig måte. Før jul hadde vi innleveringer i form av arbeid med søknad, CV og LinkedIn. Vi fikk se eksempler på hvordan lærernes egne CV-er og søknader var strukturert, og fikk tilbakemeldinger etter å ha prøvd oss frem på egenhånd, sier Kristiane.

Hun skryter også av oppfølgingen hun har fått fra de faglige.

— Vi har hele tiden mulighet til å ta kontakt med lærerne og sende mail dersom man lurer på noe. De er veldig åpne, svarer på alt og hjelper deg opp og frem.

Kristiane tipser andre som kunne tenke seg å jobbe i musikkbransjen om å hoppe i det.

— Jeg tror man bare må tørre å stikke seg frem og være litt på. Du kommer ikke langt hvis du ikke er på. Også det være et ja-menneske kommer alltid godt med, avslutter Kristiane.

Studer_Music_Business!