Portrettbilde av Victoria Ekeli, som står utendørs og smiler til kamera.
Etter en fullført bachelorgrad i internasjonal markedsføring og fire års erfaring fra retailbransjen, valgte Victoria å bygge på utdanningen med et årsstudium i Prosjektledelse ved Fagskolen Kristiania. Nå har hun fått fast jobb som prosjektleder. Foto: Julie Marthinsen

Da Victoria startet på Kristiania, hadde hun allerede en bachelor i internasjonal markedsføring. Hun følte imidlertid at hun manglet det lille ekstra for å stille sterkere blant et hav av andre ivrige jobbsøkere – og valgte derfor å supplere med en praktisk fagskoleutdanning. 

– Ved å ta et ekstra år med prosjektledelse, tilførte jeg bacheloren en spissere og mer bransjerettet kompetanse. Jeg hadde teorien i bunn. Ved å få praktisere denne og jobbe med reelle kunder, budsjettering og planlegging, fikk jeg det jeg manglet av praktisk erfaring, sier Victoria fornøyd.

Benytter daglig kompetansen fra studiet

portrettbilde av Victoria Ekeli, i en gul sofa på campus spikersuppa
I jobben som prosjektleder har Victoria ansvar for å lede reklameoppdrag fra brief til levering.Foto: Julie Marthinsen

Morgenstern er et reklamebyrå bestående av 25 ansatte, som gjennom årene har opparbeidet en solid kundebase. Selskapet produserer kreative reklamekampanjer for en rekke store aktører, deriblant Finn.no, Discovery Networks og SpareBank1.

Victoria jobber nå fulltid som prosjektleder i byrået, hvor hennes oppgave er å lede ulike kundeprosjekter fra brief til endelig levering. I rollen som prosjektleder må man være både strukturert og løsningsorientert.

Prosjektlederutdanningen var veldig virkelighetsnær. Alt jeg lærte på studiet bruker jeg til daglig i jobben min.  

– Jobben innebærer blant annet ansvar for planlegging, budsjettering og gjennomføring av reklameprosjekter, i tillegg til kommunikasjon med kunder og oppfølging av interne team – akkurat slik jeg lærte da jeg studerte Prosjektledelse, forklarer Victoria.

På Kristiania lærer studentene å lede et prosjekt fra idéstadiet, til planlegging, gjennomføring og evaluering. Gjennom studieåret får de praktisk erfaring med å gjennomføre små og store prosjekter. Ifølge Victoria får hun god nytte av kompetansen fra studiet.  

– Prosjektlederutdanningen var veldig virkelighetsnær. Alt jeg lærte på studiet bruker jeg til daglig i jobben min.  

Har alt som kreves av en god prosjektleder 

Byråleder i Morgenstern, Camilla Kim Kielland, snakker varmt om Victoria og kompetansen hun har tilført selskapet.  

Vi er veldig glade for at Victoria valgte å bli fast ansatt i Morgenstern. Hun bringer med seg en god miks av praktisk og teoretisk kompetanse, som blant annet kommer fra prosjektlederutdanningen ved Kristiania, som jeg opplever som veldig relevant for den jobben hun gjør hos oss. 

Ifølge Camilla håndterer Victoria nødvendige verktøy, i tillegg til å inneha egenskapene som trengs for å være en stødig prosjektleder.  

– Victoria er veldig pålitelig og skaper trygghet og orden i komplekse prosesser, som er helt sentralt skal du være en god prosjektleder. I et byrå møter du mange ulike personligheter, med ulik bakgrunn og kompetanse. En dyktig prosjektleder beveger seg sømløst mellom alle disse, og sikrer trygge og effektive prosesser. Dette er egenskaper vi setter stor pris på hos Victoria.

Foto av en mann med skjegg som holder en mobiltelefon.

Lurer du på noe? Vi hjelper deg gjerne!

– Lærte mye om meg selv 

Victoria utdyper at hun gjennom året på Prosjektledelse fikk viktige lærdommer, som har vist seg å ha stor nytteverdi både i og utenfor jobbsammenheng. 

– Gjennom studiet lærte jeg mye om personlighetstyper og ledelse, og hvordan man skal forholde seg til ulike typer mennesker. I prosessen lærte jeg kanskje like mye om meg selv, som om andre, humrer hun.  

Victoria innrømmer at hun var nervøs i forkant av studiestart og var usikker på om hun kom til å ha kjemi med de andre i klassen, ettersom hun var litt eldre.   

– Det var litt skummelt å starte på et nytt studium som 28-åring, men det viste seg at det ikke var noe å være redd for. Det var studenter i alle aldre i min klasse, som gjorde at det ble en god dynamikk i klasserommet, og et godt sosialt miljø, avslutter Victoria.