En kvinne i blå skjorte og en kvinne i rosa jakke står foran hvitt bygg.
Lisa (t.v) og Julie har studert sammen, og skal nå jobbe åtte uker hos Norges største bilforhandler.Foto: Haakon Dueland

Høyskolen Kristiania i samarbeid med Møller Bil fasiliterte i vår en oppgave for studentene i Master i markedsføringsledelse. Lisa Hole (25) og Julie Bratsberg (31) leverte en solid presentasjon for både markedsteamet og ledergruppen hos autogiganten.

Blond dame i blå skjorte står ved åpen bildør.
Mastergraden åpnet dørene til arbeidslivet for Lisa.Foto: Haakon Dueland

Oppgaven inngikk i emnet tjenesteinnovasjon, og studentene fikk prøve seg på en ekte case for Møller Bil. 

– På den tiden visste vi ikke at det lå an til å få internship hos dem mens vi jobbet med prosjektet. Vi syntes bare det var kult å få presentere oppgaven vår for dem, så det ble en kjempebonus da vi endte opp med å få sommerjobb begge to, forteller Lisa. 

Vi kjenner oss godt igjen i hvordan Møller Bil jobber. De jobber ut ifra metoder vi er vant til fra studiene, og vi kjente umiddelbart igjen begreper som ble brukt.

Rett i ilden 

Både Julie og Lisa ble ferdig med mastergraden sin dette vårsemesteret, og gleder seg til å ta fatt på nye utfordringer i arbeidslivet hos Møller Bil. De kreative damene skal se på hvordan de kan skape mer verdi for kundene, og hvordan gjøre kundeopplevelsen hos Møller Bil enda bedre.  

De tidligere studentene har så vidt fått vise hva de kan når vi møter dem. 

– Det er kjempespennende å jobbe med en så stor merkevare! Vi har allerede fått mye ansvar, og kan definere litt selv hva vi vil undersøke og skaffe innsikt i for å utvikle konsepter. Og har allerede fått gode tilbakemeldinger fra Møller Bil, som synes ideene våre er gode. De er oppriktig interessert i hva vi har å komme med, forteller Julie. 

Lisa er helt enig, og legger til: 

– Vi har blitt tatt veldig godt imot, og blir vist veldig mye tillit. De spør «hva tenker dere?» og gir oss spillerom til å utvikle egne ideer. Det er en unik mulighet for oss, og en erfaring man virkelig ikke ville vært foruten! 

To damer setter seg inn i klassisk folkebuss.
De kjører kanskje ikke rundt i denne klassiske bilen, men stemninga er god til tross når damene er på veien. Foto: Haakon Dueland

Nærhet til arbeidslivet 

Dame i blå skjorte og dame i rosa jakke ler og har det gøy.
Studietiden smidde et vennskap mellom Lisa og Julie. Nå jobber de sammen som dreamteam.Foto: Haakon Dueland

Ettersom Høyskolen Kristiania legger opp til arbeidslivsnærhet i undervisningen, føler de tidligere studentene seg godt rustet til de nye oppgavene de nå står ovenfor. 

– Vi kjenner oss godt igjen i hvordan Møller Bil jobber. De jobber ut ifra metoder vi er vant til fra studiene, og vi kjente umiddelbart igjen begreper som ble brukt. Fordelen med Kristiania er at foreleserne har mye erfaring fra arbeidslivet, og vi har i tillegg hatt veldig mange gjesteforelesere. Det har gitt oss et verdifullt innblikk, og forberedt oss godt, forteller Lisa.

To unge kvinner står foran sort vegg med påskriften loftet.

Realiserte drømmen om å starte egen bedrift

Etter masteroppgaven satset Cathrine Bjerkeli Halvorsen og Helene Hedenstad alt på å skape sin egen arbeidsplass.

Julie og Lisa løfter særlig frem Kristiania sin evne til å holde undervisningen relevant i tritt med utviklingen. 

– Det er hele tiden endringer i industrien som skolen klarer å holde seg oppdatert på. Undervisningen består i stor grad av mange praktiske oppgaver som ruster en til å gå rett i gang med problemstillinger når man kommer ut i arbeidslivet, sier Julie og legger til: 

– Foreleserne er utrolig flinke og kjempeengasjerende. Det har vært  gøy å gå på forelesninger. 

– Dette burde flere gjøre! 

Head of Customer Experience hos Møller Digital, Ann-Kristin Mork Fiskebeck, er Lisa og Julies nærmeste leder, og skryter av deres nye tilskudd i selskapet. 

– De har et helt nytt blikk på Møller Bil og hva vi driver med. Selv om vi tror vi er fremoverlente og i tiden, så klarer de å se utover begrensningene vi har gjort her i Møller. De tar med et flott engasjement og iver. Det er veldig flinke damer, forteller Ann-Kristin. 

De tidligere studentene jobber veldig tett med kundene til Møller Bil, og drar gjerne ut for å møte dem fysisk. Ann-Kristin sier hun ble overrasket over hvor proaktive de var.

Ung kvinne i rosa jakke står foran glassfasade.
Oppgaven som landet dem jobben var den morsomste eksamenen Julie noengang har hatt.Foto: Haakon Dueland

– De venter ikke på at vi skal gi dem oppgaver. De er veldig selvstendige og ansvarsfulle. De treffer også veldig godt i verdiene vi har her hos Møller Bil: omtenksom, initiativrik, tydelig og åpne og ærlige, forteller lederen. 

Hun synes samarbeidet med Høyskolen Kristiania har vært en givende måte å jobbe på, og mener flere burde kaste seg på. 

– Dette burde flere gjøre. Få studenter til å skrive oppgaver for bedriften, få dem i jobb i begrensede områder. Det blir et friskt pust i det tradisjonelle i bedriften. Det har vært kjempenyttig for Møller, slår hun fast. 

Man går i klasse med folk som er faglig engasjerte. Da får man gode diskusjoner og et miljø hvor det å tørre å være uenige gjør at man kan drøfte det man snakker om.

Jo mer kompetanse, jo mindre flaks 

Lisa og Julie understreker betydningen masterutdanningen har hatt for utviklingen deres.  

– Når man skal søke jobb, må man stille med kompetanse, og ha litt flaks for å få jobben. Har man gått en master, så stiller man sterkere på kompetanseområdet, konkluderer Julie. 

For Lisa var ikke bachelorgraden tilstrekkelig for å komme dit hun ville. 

– De jobbene jeg var kvalifisert til med en bachelor snakket ikke til meg. Mange får fine stillinger med bachelorgrad, men jeg klarte ikke å identifisere meg med noen av de stillingene jeg kunne søke på. En master gir mer kunnskap, både praktisk og teoretisk, og så blir man jo eldre og klokere mens man studerer – og da modnes man mye mer også, forteller hun. 

De skryter også av det gode fagmiljøet som oppstod i klassen under masterstudiet. 

– Man går i klasse med folk som er faglig engasjerte. Da får man gode diskusjoner og et miljø hvor det å tørre å være uenige gjør at man kan drøfte det man snakker om, forteller Julie. 

Selv har Lisa og Julie blitt bestevenner gjennom studietiden. Lisa forklarer. 

– Vi utfyller hverandre. Forholdet vårt har blitt så nært at vi fullfører ... 

– ... hverandres setninger, bryter Julie inn og ler.