To fagskolestudenter, en med langt, brunt hår og en med blondt hår sitter vedd pulten og jobber med et designprosjekt i Photoshop. En annen MacBook, og en papirrull ligger på bordet, og de sitter ved et stort vindu på campus.
På den toårige utdanningen i Produktdesign, lærer studentene å bruke både manuelle og digitale verktøy. De får eksperimentere med ulike type produkter og forholdet mellom form, funksjon og materialegenskaper. 
Camilla Lindström har blondt hår og har på seg en hvit jakke, svart genser, Adidas joggesko og blå jeans. Hun sitter på en liten benk og smiler.
– Jeg lette lenge etter en designlinje som ikke var så spesifisert, slik at jeg kunne finne ut hva jeg ville jobbe med underveis i studiet. Produktdesign åpnet opp for den muligheten, ettersom vi jobber bredt med mange ulike produkter, sier førsteårsstudent Camilla Lindström. Foto: Kristoffer Aspelund Berg

– Det unike med Produktdesign på fagskolen er at det er en praktisk rettet designutdanning. Vi lærer om designprosessen fra start til slutt med fokus på brukeropplevelse, samfunnsnytte og bærekraft, forteller førsteårsstudent, Camilla Lindström.

Vi har fra starten av fått arbeide med yrkesrelevante oppgaver. Det gjør at man får tidlig kontakt med bransjen, som gjør oss godt rustet til å ta steget ut i arbeidslivet.

I hverdagen er vi omgitt av produkter til enhver tidalt fra benken du sitter på i parken, til lampen på skrivebordet ditt og telefonen du holder i hånden.

I dagens arbeidsmarked er det stor etterspørsel etter produktdesignere som kan jobbe med å utvikle nye, innovative prototyper og fysiske produkter. For fagskolestudentene på Produktdesign byr dette på mange spennende jobbmuligheter. 

– Det er et fag som former hverdagen vår. Det er ingen grenser for hva man kan jobbe med. Du lærer en kreativ og systematisk tankegang, samtidig som du får uttrykke deg visuelt og får ferdigheter du kan bruke i veldig mange ulike sammenhenger, sier fagansvarlig for Produktdesign ved Fagskolen Kristiania, Eva Widenoja. 

En allsidig designutdanning

Helt siden Camilla Lindstöm var liten har hun likt å skape ting og jobbe med hendene. Etter videregående var hun skoletrøtt, men var likevel fast bestemt på at hun ville studere. En praktisk utdanning, hvor hun kunne bruke kreativiteten sin, ble derfor en naturlig vei å gå.  

– Jeg lette lenge etter en designlinje som ikke var så spesifisert, slik at jeg kunne finne ut hva jeg ville jobbe med underveis i studiet. Produktdesign åpnet opp for den muligheten, ettersom vi jobber bredt med mange ulike produkter. 

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt med våre studentambassadører her!

Med en utdanning i Produktdesign får hun en kompetanse som kan brukes innen mange retninger på designfeltetGjennom studiet lærer studentene et bredt spekter av ulike teknikker og får ferdigheter som er etterspurt i bransjen.  

– Produktdesign er et grunnleggende fag for veldig mange retninger, som for eksempel Design Thinking, som har sitt utspring i produktdesign, forteller Widenoja og utdyper: 

– Studentene får kunnskap om alt fra 3D-modellering og kommersialisering, til metodikken bak design og analog visualisering gjennom tegneundervisning. I tillegg legger vi vekt på arbeid med maskiner og teknologi slik at de blir godt rustet for fremtidens arbeidsliv.  

Får jobbe praktisk med produktdesign 

Eva Widenoja lener seg mot et bygg og smiler. Hun har blondt hår og har på seg blå jeans, grønn vinterjakke, skjerf, grå genser, svarte sko og skinnhansker.
Eva Widenoja er en erfaren produktdesigner, og har utført designoppdrag for store aktører som Statsnett, NVE og DOGA. Foto: Erik Burås

På fagskolen får Lindström jobbe praktisk med faget hver dag. Undervisningen foregår i både klasserom og i verkstedsrom. Slik kan studentene utøve teorien i praksis. 

Gjennom studiet lærer de å bruke både manuelle og digitale verktøy, og får eksperimentere med ulike type produkter og forholdet mellom form, funksjon og materialegenskaper. 

– Vi har tilgang til et stort verksted, 3D-printer og andre kraftige maskiner, som gir oss mulighet til å lage fysiske produkter. I tillegg får vi en bred kompetanse i digitale verktøy, noe som er veldig aktuelt når man skal søke jobb etter endt utdanning, sier Lindström.

Vi legger stor vekt på at studentene skal få jobbe med reelle oppgaver som er rettet mot det vi har av industri i Norge.

Siden Lindström startet på fagskolen har hun fått jobbe med flere spennende prosjekterog har fått hands on-erfaring med å designe ulike typer produkter. 

– Vi startet med å lage fuglekasser med fokus på bærekraft. Deretter lagde vi kjøkkenredskaper og designet lamper. Akkurat nå jobber jeg med sitteplasser til offentlige møteplasser, forklarer hun. 

– Vi legger stor vekt på at studentene skal få jobbe med reelle oppgaver som er rettet mot det vi har av industri i Norge. Det er en praktisk rettet utdanning som gir et godt grunnlag, enten du vil bygge videre til en bachelor eller gå rett ut i arbeid, legger Widenoja til.  

Godt rustet til å gå rett ut i jobb 

Fagskolen Kristiania tilbyr en rekke kreative utdanninger innen design, kommunikasjon og teknologi. For at undervisningen i størst mulig grad skal speile arbeidslivet, er det lagt opp til felles prosjekter på tvers av studiene. På denne måten lærer studentene å samarbeide med ulike fagområder, samtidig som de kan dra nyttige erfaringer av hverandre. 

– Bredden i det kreative miljøet på Fagskolen Kristiania er helt spesielt. En stor fordel med dette studiet er at det blir tilrettelagt for tverrfaglig samarbeid med andre studier på fagskolen.  

I tillegg foregår undervisningen ofte i mindre klasser, noe som muliggjør en tett oppfølgning fra de faglige.   

– For å lykkes som produktdesigner må man ha et solid grunnlag. I løpet av disse to årene får studentene en grundig basisutdanning, kontakt med næringslivet i form av caser og bedriftsbesøk, og det aller viktigste: fokus på individuell utvikling. Jeg som fagansvarlig legger stor vekt på den individuelle veiledningen, sier Widenoja.  

Lindström er svært fornøyd med både undervisningen og oppfølgingen fra de faglige. 

– Lærerne, og spesielt Eva, er utrolig flink. Hun oppmuntrer ideene våre, og pusher oss fremover, sier hun og legger til:  

– Jeg opplever at alt er veldig tilrettelagt for at man skal kunne gå rett ut i jobb. Vi har fra starten av fått arbeide med yrkesrelevante oppgaver. Det gjør at man får tidlig kontakt med bransjen, som gjør oss godt rustet til å ta steget ut i arbeidslivet, avslutter Lindström. 

Studer_Produktdesign