Foto av en brygge ved Belgia.
Studenter på Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon skal hjelpe den belgiske ambassaden med å sette Belgia på kartet.

– Filosofien vår er å få studentene til å ta steget ut av komfortsonen. Her er det «learning by doing» som gjelder, forteller Ester Conings Vanvik.  

Hun er studieprogramleder på bachelorstudiet PR og strategisk kommunikasjon, og er ansvarlig for emnet kampanjestrategier. Der lærer førsteårsstudentene å utvikle en kampanje fra A til Å.  

Noe du lurer på?

Våre studentambassadører kan svare deg på nesten alt.

 Studentene lærer hvordan et kampanjeløp foregår, både i teori og praksis, forteller studieprogramlederen.  

I år fikk studentene velge mellom å lage en kampanje for Jernbanedirektoratet, som ønsker å utdanne og ansette flere kvinner til sine stillinger, eller for den belgiske ambassaden i Oslo. Begge aktørene hadde en pitch for studentene, der de la frem hva de ønsket å få ut av kampanjen. 

Opererer som et kommunikasjonsbyrå 

Studentene Siri LøktingMatilda Jenny Aronsson og Christopher Bertheussen valgte å jobbe med den belgiske ambassaden.

– Vi skal planlegge, utarbeide og gjennomføre en kampanje, hvor målet er å sette Belgia på kartet blant nordmenn, forteller Siri.

Ester forteller at det er første gang de samarbeider med den belgiske ambassaden, og hun er spent på hvordan studentene løser casen.  

– De skal operere som et kommunikasjonsbyrå, der den belgiske ambassaden er kunden, forteller hun.   

Studentene vil ha kontakt med ambassaden flere ganger gjennom semesteret, i flere av de ulike fasene av kampanjeløpet.  

– Studentene skal innom både brief og debrief, de skal lage strategi, tiltaksplanog medieplan. De får hele veien tilbud om veiledning, forteller studieprogramlederen

Foto av Ester Conings Vanvik inne på campus i Oslo
Studieprogramleder Ester Conings Vanvik forteller at studentene lærer å lage en kampanje fra A til Å.Foto: Jonatan Quintero

Bruker casen i andre emner 

Ester er opptatt av at studentene skal se sammenhengen mellom de ulike emnene de har dette semesteret. Derfor brukes casen i de tre andre emner, som er innføring i journalistikk, og to ulike metodefag. 

 – Det er veldig nyttig at vi kan bruke casen på denne måten, for å forstå sammenhengen mellom det vi lærer i de ulike fagene, mener Matilda.

Siri, Matilda og Christopher er helt i startfasen av prosjektet, hvor de analyserer ulike målgrupper. De møtes digitalt minst én gang i uken, for å diskutere oppgaven. 

– I tillegg til møtene har vi mye dialog gjennom uken, og jobber i delte dokumenter, forteller Siri.   

– Selv om vi gjerne skulle møttes fysisk, blir vi om ikke annet veldig drevne i digitalt prosjektarbeid, sier Christopher.  

Foto av en kvinne
Siri fant fort ut hvorfor Belgia kanskje ikke var så attraktivt for nordmenn.

Mer enn øl, vafler og sjokolade 

De har valgt å jobbe med Belgia som et turistmål, med utgangspunkt i nordmenn som reisende. Selv har ingen av dem vært i Belgia.

Vi startet egentlig med å spørre oss hvorfor ikke Brussel er en storby vi selv vurderer.

– Vi startet egentlig med å spørre oss hvorfor ikke Brussel er en storby vi selv vurderer, forteller Siri.  

De har allerede funnet noen forklaringer, etter det første analysearbeidet.

– Mens nabolandet Nederland er et attraktivt turistmål for nordmenn, er det vanskelig å finne saker om hva Belgia har å tilby for turistersupplerer Siri.   

De er allerede i gang med å tenke ut hvordan de kan bidra til å endre folks oppfatning av landet.  

– Belgia har en ufattelig rik kultur og historie. Så det gjelder å løfte frem alle de positive sidene, forteller Christopher.  

De har allerede hatt to møter med den belgiske ambassaden, og de skal snart møtes igjen.   

 Det blir jo spennende å se om de liker ideen. Da kan det hende de velger å gjennomføre den, forteller Matilda. 

Gir nye perspektiver  

Belgias ambassadør i Norge, Frank Arnauts har tro på å involvere studenter i arbeidet med å øke nordmenns kjennskap til Belgia.  

– Vi som er belgiske er overbevist om at Belgia er et utmerket produkt, og at vi får til mye bra. Men vi har fortsatt en vei å gå når det gjelder å selge dette produktet, og øke folks bevissthet rundt disse kvalitetene. Vi vet at Belgia er et komplekst land, og at vi derfor må fokusere på de positive sidene, som for eksempel at vi er ledende innen vaksineproduksjon, vårt miljø for samtidsdans og suksessen vi har hatt med havnene våre.  

Skjermdump fra zoom av Belgias ambassadør i Norge Frank Arnauts
Ambassadør Frank Arnauts er spent på hva studentene kommer opp med.

– Som Belgias ambassadør i Norge tror jeg det er viktig å involvere andre mennesker i dette arbeidet, slik som studenter med ekspertise i PR, som selv er i målgruppen for våre kampanjer.  

Ambassadøren ser på samarbeidet som attraktivt både for ambassaden og for studentene.    

– Jeg tror PR og kommunikasjonsstudentene kan bidra med nye, spennende måter å tenke på, og jeg tror studentene synes det er en interessant case, så dette er en vinn-vinn-situasjon.    

Han tror unge mennesker kan spille en nøkkelrolle når det kommer til forandring og utvikling.   

– Den globale klimabevegelsen har vist oss at unge mennesker kan ta ansvar og spille en viktig rolle i å forandre verden. Verden ledes ikke lenger kun av dresskledde menn. Kvinner og yngre mennesker tar lederposisjoner, og jeg tror det er en veldig god utvikling. Jeg har virkelig tro på den nye generasjonen.   

Double content card