Foto av Amalie Trengereid utenfor lokalene til sin arbeidsplass hos TV 2.
Amalie Trengereid er svært fornøyd med sin nye arbeidsplass på Media City i Bergen.

– Tiden flyr av sted, og jeg koser meg på jobb hver dag, sier Amalie Trengereid (26).

Hun studerer markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania i Bergen, og har en brennende interesse for markedsføring og sosiale medier. Underveis i studiet fikk hun praksisplass hos TV 2 Sporten, og imponerte arbeidsgiveren så mye at hun fikk tilbud om deltidsstilling som innholdsprodusent.

– Jeg liker at det er høyt tempo. Det er alltid noe å gjøre, du må være der når det skjer, forteller hun.

Praksis var viktig

Mange Kristiania-studenter kan velge praksis i løpet av studietiden. Amalie beskriver opplevelsen som innholdsrik og anbefaler andre å gjøre det samme.

– Jeg ville ha praksis for å teste det jeg hadde lært i klasserommet ute i arbeidslivet. Jeg kan absolutt anbefale alle som vil ha en smakebit på arbeidslivet å velge praksis, understreker hun.

I forkant av praksisperioden var hun veldig spent på hvordan arbeidshverdagen ville se ut, hva hun ville lære og hvilke erfaringer hun ville sitte igjen med etterpå. Allerede etter den første uken forsto hun at dette var det perfekte valget for henne.

Ble tatt godt imot

Foto av Amalie Trengereid, hun har på seg en mørk genser og smiler bredt.
– Selv om det er ønskelig at innholdet skal treffe bredt, er det også viktig å vite hvem du snakker til. Ikke bare innholdet, men også hvilke ord og vinkling man velger. Prøver du å treffe alle, treffer du plutselig ingen, forteller innholdsprodusent Amalie Trengereid.

– Jeg følte meg veldig velkommen helt fra start, alle var utrolig åpne og imøtekommende. Det var spesielt gøy at jeg faktisk fikk jobbe akkurat som en vanlig ansatt, sier hun.

Amalie beskriver tiden som praktikant hos TV 2 Sporten som det mest interessante og spennende semesteret i sitt studieløp. I løpet av praksisperioden arbeidet hun blant annet med å lage innhold til bedriftens sosiale medier, og videoredigering var stor del av hverdagen.

Innholdet skal fortelle de beste historiene og skape engasjement.

– Som innholdsprodusent i TV 2 Sporten er jeg opptatt av å formidle kunnskap, lidenskap og fellesskap, på en leken og kreativ måte. Innholdet skal fortelle de beste historiene, skape engasjement og dialog med følgerne våre, og dekke breaking news. Jeg er opptatt av at det innholdet vi publiserer også kan engasjere de som er utenfor følgerbasen vår, som igjen kan generere nye følgere, forteller hun.

– Du må vite hvem du snakker til

– Selv om det er ønskelig at innholdet skal treffe bredt, er det også viktig å vite hvem du snakker til. Ikke bare innholdet, men også hvilke ord og vinkling man velger. Prøver du å treffe alle, treffer du plutselig ingen.

– Vi engasjerer følgerne våre med det siste fra sportsverden, enten det er morsomme klipp, en syk scoring eller for eksempel et rørende comeback. Det er med andre ord veldig variert innhold, noe som gjør denne jobben veldig gøy. Det er høy puls, og man må alltid være «på» og holde seg oppdatert på det siste innen sportsverden.

Amalie forteller at Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania var et bevisst valg.

– I dagens marked kommer det stadig nye merkevarer og det blir stadig vanskeligere å skille produktene fra hverandre, da forskjellene er marginale. Likevel er det mange som foretrekke et bestemt produkt fremfor et annet. Dette syns jeg er utrolig interessant og prosessen bak er veldig spennende.

foto av man som holder en mobiltelefon

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

– Jeg valgte bevisst denne bachelorgraden, da jeg syntes det virket veldig spennende å jobbe med merkevarer– hvordan man systematisk jobber for å differensiere og posisjonere en merkevare fra andre som tilbyr akkurat det samme, forteller Amalie.

– Prosessen bak hvordan man aktivt jobber med å dyrke merkekjennskap, og merkeassosiasjoner i bevisstheten til folk, og hvordan det kan bidra til å knytte sterke bånd mellom merkevaren og forbrukeren. Det er så gøy og ikke minst utrolig interessant, derfor er dette noe jeg har lyst til å jobbe med etter endt studium.

– Våg å skille deg ut

Amalie beskriver studietiden sin som innholdsrik og inspirerende. Med engasjerte forelesere og mindre klasser, utfordres studentene hele tiden til å utvikle seg og videre spesialisere seg innen sitt felt.

– Man får mye bedre forståelse av fagene når man kan ha en direkte dialog med foreleser underveis i undervisningen. Dessuten tillater jeg meg selv å være veldig aktiv i forelesningen når det er mindre klasser, sier hun.

Hun har flere gode råd til dem som ønsker å satse på en karriere innen markedsføring og kommunikasjon:

– Ingen kommer til å legge muligheter i fanget på deg. Man er nødt til å jobbe aktivt og være «på» for å få seg drømmejobben: Vær nysgjerrig under forelesningene, få god kontakt med foreleser, skaff deg relevant arbeidserfaring allerede under studiene, og knytt kontakter i næringslivet gjennom for eksempel LinkedIn, avslutter hun.

Dobbel - AT

  • Foto av studenter som sitter i klasserommet og blir undervist av foreleser.

    Vil du også studere markedsføring?

    Høyskolen Kristiania tilbyr mange forskjellige studier innen markedsføring og salg.
    Les mer
  • Foto av Kjersti Folkestad Valland, tidligere bachelorstudent ved Høyskolen Kristiania.

    Kjersti fikk jobb i Tesla ved siden av studiene

    – Jeg valgte Bachelor i markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania fordi det er en yrkesrettet utdanning med mange jobbmuligheter videre.
    Les mer