Foto av man i gate med boblejakke, smiler til kamera.
For Andreas Roel Vevle var Bachelor i kreativ markedskommunikasjon veien til jobben i TRY Apt.

Det var under andreåret av utdanningen Bachelor i kreativ markedskommunikasjon at Andreas valgte å gå «all in» for å skaffe seg en studierelevant jobb. Her møtte han høyskolelektor Wenche Witberg som er foreleser i strategi. Gjennom strategifaget fikk han hjelp av Witberg med å lage en plan for å få jobben han ønsket.  

– Min drøm var naturligvis å jobbe som rådgiver i TRY, som var, og fortsatt er, det beste reklamebyrået i Norge. I strategien min planla jeg konkret hva jeg skulle oppnå i løpet av en 10-årsperiode, sier Andreas. 

Foto av mann med mobiltelefon

Lurer du på hva du skal studere?

Andreas var så motivert at han valgte å følge planen fra dag én. Første steg var å gjøre seg kjent med bransjen gjennom konferanser og seminarer, møte bransjefolk og skaffe seg et nettverk. Han jobbet også med prosjekter han kunne levere som case til potensielle arbeidsgivere. 

Fikk en sjanse 

– Jeg bodde i et kollektiv med fire andre, de var 5-6 år eldre og hadde jobber i ulike bransjer. En jobbet som journalist, en som selger, en som analytiker og sistemann jobbet med film i TRY, sier Andreas. 

– På et tidspunkt var han som jobbet i TRY med på et prosjekt hvor man trengte en «potet-type» som kunne løse mange forskjellige oppgaver, forteller Andreas. 

Andreas visste hva han ville og jobbet målrettet mot dette. Etter å ha hjulpet til på eksterne prosjekter og hatt internship, var jobben i boks!   

– Både underveis og etter det første prosjektet, ballet det på seg med andre prosjekter. Et prosjektengasjement ble fort til ett år som intern, noe som resulterte i fast stilling, sier han. 

Studiet var perfekt match 

Andreas beskriver arbeidshverdagen som veldig variert. Som regel jobber han som en blanding av en prosjektleder og rådgiver med design- og teknologiprosjekter. Han får også bidra i mange andre prosjekter. 

– Bare det siste året har jeg gjort veldig mye rådgivning innen mer tradisjonell reklame og kommunikasjon, vært med å lage et spill for Nintendo Switch og jobbet på drøssevis av animasjonsfilmer. Det hender seg at jeg gjør litt praktiske oppgaver selv også, forteller Andreas. 

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon inneholder blant annet prosjektledelse, kreativitet, psykologi og forbrukerinnsikt. Andreas forteller at dette var en god match for jobben hans. 

 Man har så mange strenger å spille på som en arbeidsgiver vil kunne se verdien av. Nå de siste årene har det blitt mer og mer rådgivning, noe som føles naturlig fordi jeg har med meg læren om kreativitet, kommunikasjon og samfunnspsykologi i sekken fra skolen, sier Andreas. 

Andreas forteller at erfaring han fikk med prosjektledelse gjennom studiet var viktig for å få nye arbeidsoppgaver etter det første prosjektet. 

– Jeg tror at arbeidsgiver så en sulten student som var villig til å løse det meste av utfordringer som ble kastet etter ham. På godt og vondt ble jeg etter hvert en person det var naturlig å gå til for å snakke om alle typer prosjekter, til og med de som ikke var helt A4.

– Jeg sier ikke at alt har gått på skinner, for det har virkelig vært en god del fartsdumper. Men jeg har lært utrolig mye, og jeg kunne ikke vært foruten noen av dem, legger han til.

Andreas' tips til deg som vil lande drømmejobben

Foto av mann som sitter på fjell og smiler til fotograf
Andreas klatret til toppen i TRY Apt. Foto: Privat
  • Finn en god balanse mellom studier, jobb og det sosiale 

–  Arbeidsgivere er ute etter en som leverer godt, men også har gode nettverk. Det er viktig å være sosial, finn på masse gøy og knytt bekjentskap. Det får man igjen for.

  • Finn et miljø du kan lære av og vokse i 

– Jeg lærte utrolig mye av folk som allerede hadde gått gjennom det å søke jobber. Jeg satt mange kvelder og snakket med flere av de om hvordan de hadde sendt ut kalde leads til selskaper de ville jobbe hos, eller hvordan de hadde skaffet seg nettverk som ledet til å lande jobben. 

  • Lær deg programmene som bransjen bruker 

– For min egen del var det kunnskapen om Adobe-programmer som var inngangsbilletten til internship, men på grunn av fordypningen min i prosjektledelse ble det naturlig å ansette meg som digital produsent etter endt studium. 

  • Kontakt byråer og vis interesse 

–  Alt du gjør under studietiden påvirker mulighetene for å skaffe relevant jobb etter, og jo mer du gjør, jo større er sjansen for å kunne oppnå det du ønsker. 

  • Få en studierelevant deltidsjobb 

– I tillegg til å utvide nettverket ditt gjennom fagdager, seminarer og gratiskurs. Du har også muligheten til å bruke tidligere oppgaver, innleveringer, eksamensoppgaver og prosjekter du får gjennom jobb, i søknadene du sender ut til kontaktene du får.  

– Uansett hva målet ditt er, er det viktig å lage og følge en plan, skaffe kontakter i bransjen og lære så mye som mulig under studiene. Ta gjerne kontakt med bransjefolk som kan fortelle mer om hva du må kunne for å lande jobben, avslutter Andreas. 

Block: Kreativ Markedskommunikasjon