bilde av studenter på campus
Lær deg å ta i bruk den eksperimentelle delen av markedsføringsfaget. Det nye bachelorstudiet i markedsføring og forretningsutvikling kombinerer det beste fra to verdener.

Dagens markedsførere er helt avhengige av å forstå målgruppen. Hvem er kunden, og hva vil vedkommende bruke tid og ressurser på? Denne innsikten er avgjørende når du skal utvikle og markedsføre et nytt produkt eller innovativ tjeneste.

En blid mann med skjegg ser inn i kamera med en telefon i hånden.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne Ta kontakt med våre studentambassadører her!

Innovasjon er ikke forbeholdt gründere

Markedsføring og forretningsutvikling kan, og bør, gå hånd i hånd. For å holde følge med forbrukerne må bedrifter og virksomheter hele tiden tenke nytt.

Foto av Sarah Joy Lyons, studieprogramleder på bachelor i markedsføring og forretningsutvikling.
MORGENDAGENS MARKEDSFØRERE: – Bachelorgraden i markedsføring og forretningsutvikling skal utdanne morgendagens nysgjerrige markedsførere, sier studieprogramleder Sarah Joy LyonsFoto: Jonatan Quintero

– Mange tenker kanskje at innovasjon er forbeholdt gründere, men det er ikke tilfellet. Alle bedrifter i dag er avhengige av å kunne innovere og utvikle seg i takt med markedstrender og den hurtige teknologiske utviklingen, forteller Sarah Joy Lyons.

Utviklingen i dag skjer lynraskt, og det gjelder å henge med, enten du er produkt- og tjenesteutvikler eller markedsfører.

Lyons er studieprogramleder for det nye bachelorstudiet. Hun heier på alle som tør å tenke nytt, og har selv jobbet for flere mindre startups, bedrifter og organisasjoner. Hun har tidligere undervist i innovasjon og entreprenørskap ved høyskolen, og ser en klar kobling mellom disse fagområdene og markedsføringsfaget.

– Jeg ser tydelig hvordan modeller, fremgangsmåter og tenkemåter fra innovasjon- og entreprenørskapsfagene har en verdi for markedsføringsfaget. Utviklingen i dag skjer lynraskt, og det gjelder å henge med, enten du er produkt- og tjenesteutvikler, eller markedsfører, mener hun.

Fra LA til Høyskolen Kristiania

Lyons er brennende engasjert i faget, og elsker å lære. Hun har derfor tatt en bachelor i markedsføring, en master i ledelse, innovasjon og marked, i tillegg til doktorgraden i forbrukeratferd. Gjennom studieårene har hun hentet kunnskap fra markedsføringens mekka – USA.

– Spesialiseringen på bachelorgraden tok jeg i innovasjon og entreprenørskap ved Berkeley, California, og da jeg tok PhD i markedsføring var jeg seks måneder ved USC i Los Angeles. Der jeg lærte om den eksperimentelle delen av markedsføringsfaget, forteller hun.

Nå leder hun det nye studieprogrammet som skal utdanne studenter i både markedsføring med forretningsutvikling. Hun er engasjert i begge fagområdene, og har skrevet boken En fugl i hånden og andre verktøy for innovasjon og entreprenørskap, som gir leseren nyttige spørsmål en bør stille i oppstartsfasen.

– Et helt sentralt spørsmål er hvem kunden er og hva som gjør at akkurat denne personen har bruk for akkurat dette tilbudet. Det er ingen hemmelighet at mangel på betalende kunder er en av hovedgrunnene til at mange nye produkter og tjenester feiler, sier hun.

Det beste fra to verdener

Ifølge Sarah er det nye studiet en unik kombinasjon.

– Denne bachelorgraden kombinerer det beste fra de to verdenene markedsføring og forretningsutvikling, og skal utdanne morgendagens nysgjerrige markedsførere, sier studieprogramlederen.

Hun forteller at det første året gir en innføring i klassiske markedsføringsperspektiver, mens på andre studieår begynner fordypningen innen forretningsutvikling.

– Da blir studentene kjent med innovasjonsmetodikker, forretningsutvikling og utviklingen i digital varehandel. Og de lærer mer om markedsførings rolle i forretningsutvikling, forteller studieprogramlederen.

På tredje og siste år av bachelorstudiet lærer du blant annet viktigheten av god kommunikasjon og hvordan et godt team fungerer.

– For å utvikle nye produkter og tjenester må du kunne samarbeide med andre, gjerne tverrfaglig. En viktig del av denne bachelorgraden er å lære mer om din rolle i et team og hvordan jobbe godt i team, sier Lyons.

Du vil lære om hvordan du kan utvikle og teste ideer og markedstiltak. I tillegg får du innsikt i digital forretningsstrategi, forbrukerpsykologi og forhandlingsteknikker.

Hun forteller at studiet vil lære deg å ta i bruk den eksperimentelle delen av markedsføringsfaget.

– Du vil lære om hvordan du kan utvikle og teste ideer og markedstiltak. I tillegg får du innsikt i digital forretningsstrategi, forbrukerpsykologi og forhandlingsteknikker.

Studiet gir mange jobbmuligheter

Studiet passer for deg som ønsker en allsidig markedsføringsutdanning og som er nysgjerrig på markedsføringens rolle for i utviklingen av nye produkter og tjenester. Du får god kompetanse om markedsføring i seg selv, og markedsføring i produkt- og tjenesteutvikling.

Med denne bachelorgraden i lomma kan du jobbe markedsavdelingen i nye og etablerte bedrifter, eller jobbe med forretningsutvikling og innovasjonsprosjekter. Det er også mulig å gå videre med en mastergrad.

– Dette er en allsidig utdannelse som kan brukes på tvers av bransjer. Har du lyst til å være med å markedsføre morgendagens produkter og tjenester? Eller kanskje til og med være med å starte opp noe en dag? Mulighetene er mange, avslutter hun.

Ung mann som sitter i et klasserom på Høyskolen Kristiania

Vil du studere markedsføring og forretningsutvikling?

Finn ut hvordan du kan utvikle den neste store forretningsmuligheten! Lær deg å ta i bruk den eksperimentelle delen av markedsføringsfaget.