Masterstudent Lydia i hvit genser og sort bokse. Sitter i blå sofa på fjerdingen campus, Høyskolen Kristiania.
Lydia har en drøm om å jobbe som kommunikasjonsrådgiver i SAS. En bransje med høyt tempo og mye som skjer.Foto: Haakon Dueland

Lydia Elise Nyland Andersen (26) har allerede en bachelor i medier og kommunikasjon, men ville bli tryggere i faget og med teorien før hun kastet seg ut på arbeidsmarkedet.

Valget falt på Master i strategisk kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.

– Høyskolen Kristiania var den skolen som kunne tilby det jeg ønsket å spisse meg inn mot, og da veide det mye tyngre enn andre studietilbud på andre skoler, forteller hun.

– I tillegg kjenner jeg flere som har gått på Høyskolen Kristiania tidligere som har vært veldig fornøyd og har fortalt meg at det er en god skole, fortsetter hun.

Vil inn i flybransjen

Lydia har tidligere jobbet i SAS i forskjellige stillinger, og ønsker seg tilbake til sin tidligere arbeidsgiver.

– Jeg har et stort ønske om å jobbe som kommunikasjonsrådgiver. Gjerne i SAS, ettersom jeg har jobbet der tidligere. Flybransjen er en krevende bransje med høyt tempo og der ingenting står stille, forteller Lydia.

Det er ingen hemmelighet at flybransjen går en krevende tid i møte fremover. Lydia har allerede fått relevant påfyll for bransjen hun sikter seg inn mot.

– Vi har vært innom krisekommunikasjon som dekker blant annet flybransjen. Generelt sett har vi hatt mange fag som er relevante for meg og det jeg ønsker å spisse meg inn mot. Vi er også innom emner som dekker større fagfelt, og gir bred faglig kunnskap, forteller kommunikasjonsstudenten. 

Mye kunnskap i omløp

På Høyskolen Kristiania opplever Lydia at det er mye kunnskap i omløp som hun kan forsyne seg av.

 – Vi har forelesere som selv har jobbet i bransjen, og har en dyp forståelse av hvordan markedet fungerer. De kjenner mange, og det drar vi nytte av i form av relevante eksterne forelesere og kursansvarlige. Kommunikasjonsbransjen handler mye om nettverk, så det er jo også en kjempestor bonus, sier hun.

Lydia trekker frem Hadja Tadjik om politisk kommunikasjon og kommunikasjonssjefen fra Ruter som spennende eksterne forelesere.

– I tillegg har vi en veldig fin klasse som består av personer med forskjellige studieretninger og arbeidserfaringer fra tidligere. Vi lærer mye av hverandre, sier hun.

Hun forteller også at foreleserne svært lette å prate med, og at de oppfordres hele tiden til å ta kontakt med dem hvis de lurer på noe eller trenger hjelp.

– Så du kan si det er veldig lav terskel for å få den hjelpen og oppfølgingen man har behov for.

Én master – mange muligheter 

Selv om masteren er ekstra spisset inn mot kommunikasjon og PR, så åpner den for at studentene kan rette seg inn mot den bransjen man selv ønsker.

– Jeg ser frem til å skrive masteroppgaven, for da får man muligheten til å gå dypt inn i noe man brenner for og synes er spennende, forteller Lydia.

– Vi har også muligheten til internasjonal utveksling. Så det skal jeg absolutt vurdere, avslutter hun.

Kvinne med briller og rosa genser som sitter foran en laptop

Strategisk kommunikasjon

Strategisk kommunikasjon har vokst frem som en etterspurt kompetanse de siste årene. Dette studiet vil hjelpe deg bli en ettertraktet aktør i kommunikasjonsbransjen.