Noah, som studerer digital markedsføring, hadde nylig vært hos en karriereveileder da han kom over stillingsannonsen som skulle være avgjørende for den ambisiøse studenten.

– Der sto det at Digital Opptur søkte etter en trainee digital rådgiver. Mange tilsvarende stillinger er veldig spisset, men dette virket mer allsidig og jeg ble veldig interessert, sier Noah.  

Han forteller at han var spent da han skulle møte til intervju. 

– Under intervjuet spurte de en del om hva jeg hadde lært i det siste, og jeg snakket litt om fagene jeg hadde og motivasjonen min for å søke. 

På andre siden av bordet satt daglig leder, Erik Storm, som så et potensial i den unge studenten. 

 ­– At vi valgte å satse på Noah var kombinasjonen av den faglige kunnskapen han hadde, og motivasjonen og interessen for faget, forteller Erik. 

Erik Storm startet Digital Opptur for tre år siden, og i dag er de åtte ansatte. Det digitale byrået jobber med digital markedsføring for både små og store kunder innen mange bransjer. Kundelisten inneholder kjente merkenavn som Tine, Claes Ohlson, The Body Shop og Equinor. De jobber med rådgivning og kurs, og setter opp, drifter og optimaliserer markedsføringsaktiviteter. 

Bilde av Erik Storm, daglig leder i Digital Opptur og digital markedsføringsstudent Noah Indrehus utenfor kontoret i Oslo.
Lærer av hverandre: Daglig leder i Digital Opptur, Erik Storm, satser på Noah Indrehus gjennom trainee-programmet.

– Vi kaster dem ut på dypt vann

Gjennom trainee-opplegget, Digital MarkedsOperatør, jobber Noah fast én dag i uken hos Digital Opptur. Samtidig får han mulighet til å prøve seg hos ulike kunder et par dager i uken. 

– Da jeg begynte i januar fikk jeg innføring i alt fra Mailchimp og Google, til Snapchat og Facebook. Det lærte jeg masse av, og etter hvert begynte jeg å jobbe aktivt med kunder. Jeg har jobbet mye med sosiale medier og annonsering, men også strategier for kunden, forteller Noah. 

Vi kaster dem ut på dypt vann, og sånn lærer de å svømme. Men vi står ikke langt bak med livbøyen, klare til å redde dem inn igjen.

Kundene kan være alt fra små bedrifter og foretak til store organisasjoner. Erik forteller at de ikke er redd for å utfordre praktikantene. 

– Vi kaster dem ut på dypt vann, og sånn lærer de å svømme. Men vi står ikke langt bak med livbøyen, klare til å redde dem inn igjen, sier han. 

Han er opptatt av at de skal tenke selv, og at de kommer opp med egne løsninger og argumenterer godt for dem.

– De lærer mye av å bli utfordret på denne måten, og så har vi jo en rutine for kvalitetssikring som fungerer som en sikkerhet både for studentene, oss og kunden. 

Noah holder foredrag om Snapchat under INMAs Performance-konferanse 2020
Noah holdt foredrag om Snapchat under INMAs Performance-konferanse 2020

Holdt foredrag på Performance-konferansen

Noah er spesielt interessert i nye annonseringsmuligheter som dukker opp, og skrev et innlegg om hvordan fysiske bedrifter kan bruke SnapMap. 

– Vi har en blogg på digitalopptur.no som vi skriver for alle sammen. Jeg fikk i oppgave å skrive om noe jeg synes er interessant, og da skrev jeg om hvordan bedrifter kan bruke kartfunksjonen i Snapchat. 

Det var litt overveldende. Jeg hadde vært på konferansen med klassen året før, og hadde ikke trodd at jeg ett år senere selv skulle være en av foredragsholderne, men slik ble det.

Innlegget ble lest av mange, og ble blant annet snappet opp av INMA (Interesseorganisasjonen for digital markedsføring og kommunikasjon), som spurte om Noah ville legge det frem under Performance-konferansen. 

– Det var litt overveldende. Jeg hadde vært på konferansen med klassen året før, og hadde ikke trodd at jeg ett år senere selv skulle være en av foredragsholderne, men slik ble det, sier han.

Utfordrer det etablerte 

Noah er glad for å ha en såpass relevant deltidsjobb.

– Jeg er veldig fornøyd med opplegget, og planen min er å fortsette med deltidsjobben så lenge jeg studerer, forteller han.

Erik og de andre i Digital Opptur er på sin side glad for å få inn ny kompetanse og et våkent blikk.

– Noah er veldig dyktig, og han har en genuin nysgjerrighet. Han tester ut og utfordrer det etablerte, og han setter seg fort inn i nye ting, sier Erik.

Interessert i teknologi og markedsføring?

Ta en bachelor i digital markedsføring! Studiet er bransjenært, praktisk og teoretisk, og gir en grunnleggende forståelse for hva digital markedsføring går ut på.