Oversiktsfoto av snøkledde Spikersuppa skøytebane en vinterkveld under julemarkedet.
Foto: Maja Moan

Hvert år, rett før jul, forvandles Spikersuppa til et juleeventyr. I fjor var det hele 2,6 millioner besøkende innom Jul i Vinterland, noe som gjør koordineringen av årets begivenhet, med smittevernstiltak i alle ledd, til en utfordring av de sjeldne.

Det er Lund Gruppen, et av Skandinavias ledende underholdningskonsern, som står bak det tradisjonsrike julemarkedet. Jens Willassen er produksjonsleder i Lund Gruppen Arrangement, og forteller at de nylig fikk positive signaler fra Bymiljøetaten til å gjennomføre Jul i Vinterland. 

– Vi håper det blir Jul i Vinterland også i år, men i en nedskalert utgave, tilpasset situasjonen vi er i. 

I den forbindelse lot de fire studenter på prosjektledelse kunst og kreativ næring se på hvordan dette kunne løses. Juliane Øverby er en av studentene som jobbet med casen. 

–  Vi utarbeidet en digital løsning for ansettelsesprosessen av Julehjelperne, i henhold til smittevernreglene og dagens restriksjoner. I tillegg skulle vi løse logistikken med de ansatte i Jul i Vinterland med tanke på eventuell smitte, antall ansatte, risikoanalyse, kohorter og vaktplan, forteller hun.

Studentene ble også utfordret til å tenke nytt rundt underholdningen, som tidligere har bestått av konserter, teater, historiefortelling og improvisasjon i gatene. Målet var at gjestene skulle oppleve julestemning til tross for restriksjonene.

Studentene presenterte hva de hadde jobbet med for Lund Gruppen.
Studentene presenterte hva de hadde jobbet med for Lund Gruppen.

Blitt kløppere på smittevern

Studentene måtte sette seg inn i dagens restriksjoner og utarbeide hvordan flyten av mennesker i julemarkedet skulle håndteres. 

– Vi har blitt skikkelige kløppere på smittevern, for å si det sånn. Hele prosessen har gjort oss bedre på samarbeid og lært oss hvordan vi utfyller hverandre på forskjellige måter, forteller student Sivert Woie.

Gjennom arbeidet med oppgaven har de sett på alt fra antall mennesker som kan være i Jul i Vinterland samtidig og hvordan organisere kø i forbindelse med attraksjonene og i handlegaten.

Risikoanalyse og smittevern på agendaen.
Risikoanalyse og smittevern på agendaen.

Samarbeid med arbeidslivet

Produksjonsleder Jens Willassen har selv studert på Høyskolen Kristiania, og fullførte bachelorgraden i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling denne våren. Han forteller at Lund Gruppen Arrangement har samarbeidet med Høyskolen Kristiania ved flere anledninger. 

– Tidligere har prosjektlederne våre holdt foredrag for ulike klasser, men denne gangen har vi vært så heldig og få gi studentene en case som et alternativ til praksisuken, forteller han.

Først fikk studentene innsyn i hvordan Jul i Vinterland arrangeres og planlegges normalt sett, og hvilke endringer som må gjøres i år på grunn av pandemien. 

– Studentene fikk tilgang på dokumenter om prosjektet og de hadde mulighet til å stille spørsmål direkte til produksjons- og prosjektlederen for Jul i Vinterland, forteller han.

Lund Gruppen arrangerer også Landstreff Stavanger, Palmesus og Drammen Elvefestival. I tillegg driver andre deler av konsernet Kongeparken, Lunds Tivoli og Skånes Djurpark.

Monica Rennan Hjelle, som er ansvarlig for emnet, ser på samarbeidet som relevant og fruktbart for studentene. 

– Vi er veldig glade for at Lund Gruppen var positive til et samarbeid. Det at studentene fikk jobbe med å skape gode opplevelser gjennom en reell case setter vi stor pris på. Det å samarbeide såpass tett med bransjen gir studentene erfaring som er gull verdt og er med på å ruste dem for arbeidslivet, sier hun.

Unge kloke hoder

Willassen ser samarbeidet som en unik mulighet til å få innspill fra neste generasjon prosjektledere.

– Det er en enorm verdi for oss å få jobbe med studenter som studerer på et studieprogram som er så tett knyttet opp til hva vi driver med. Det er fint med input fra unge kloke hoder, som både er innovative og mer oppdaterte på trender innenfor bransjen, forteller han.

Det er en enorm verdi for oss å få jobbe med studenter som studerer på et studieprogram som er så tett knyttet opp til hva vi driver med.

Studentene på sin side har fått et lærerikt innsyn i bransjen de skal jobbe i, med helt reelle problemstillinger. 

– Det har vært en veldig fin opplevelse som har gitt meg god lærdom om hvordan det er å jobbe både i team og med en reell case. Det at casen er noe som faktisk kommer til å bli gjennomført gjorde det mer spennende og lettere å sette seg inn i. Det blir gøy å se om noen av ideene våre blir brukt hvis arrangementet blir gjennomført, sier Thomas Aasgaard.