Dagny Backer spiller i Ibsens Fruen fra havet på Nationaltheatret.
Dagny Backer spiller i Ibsens Fruen fra havet på Nationaltheatret.Foto: Camilla Storvollen

Dagny rakk knapt å bli ferdig med bachelorgraden i skuespill før hun var i gang med prøver på Nationaltheatret. 

– Vi hadde to uker prøvetid før sommerferien, og skal fortsette med prøver i august, forteller hun.

Stykket hun skal spille i heter "Fruen fra havet", og er blant de siste verkene Ibsen skrev. Dagny spiller Hilde Wangel, som er stedatter av Fruen fra havet, Ellida Wangel.

– Hilde Wangel tolkes ofte som litt frekk og freidig, men egentlig vil hun bare bli sett, elsket, og gjøre inntrykk på andre mennesker, forteller Dagny. 

Hilde Wangel møter vi også i Ibsens "Byggmester Solness". 

Tidlig fascinasjon for Ibsen

Dagnys første møte med Ibsen var da hun gikk på barneskolen, og siden har hun hatt flere store opplevelser med hans dyptgripende dramatikk.

– Jeg ble fascinert av Ibsens verker i norsktimene på skolen, og så "Peer Gynt" i ung alder. Min første teateropplevelse med Ibsen som virkelig gjorde inntrykk var Victoria Meiriks oppsetning av "Lille Eyolf" på Den Nationale Scene i Bergen i 2006. Da var jeg 14 år og ble dypt fascinert, forteller den nylig ferdigutdannede skuespilleren.

Hun beskriver produksjonsperioden som en oppdagelsesferd inn i Ibsens univers.

– Jeg er spent på alle oppdagelser vi skal gjøre underveis og å se hvordan stykket tar form. Jeg skal også spille piano, noe jeg er ganske spent på, sier hun.

Forestillingen skal spilles i Malersalen, en scene som er spesielt egnet for intime forestillinger der publikum kommer tett på skuespillerne. Det at samfunnet står midt oppi en pandemi påvirker naturlig nok hvordan de jobber med forestillingen.

– Jeg er spent på hvordan retningslinjene utvikler seg fremover, om ting åpner opp, eller om det blir mer lukket. Det påvirker hvordan vi bruker rommet og hvordan vi forholder oss til publikum, forteller Dagny.

Nationaltheatret ble bygget i 1899, og er en av  landets hovedscener for teaterkunst.
Nationaltheatret ble bygget i 1899, og er en av landets hovedscener for teaterkunst.Foto: Camilla Storvollen

Jobbet med regissøren i studietiden

Det er Trine Wiggen som har regi på oppsetningen av "Fruen fra Havet" på Nationaltheatret. Dagny møtte regissøren gjennom bachelorstudiet i skuespill på Høyskolen Kristiania.  

– Jeg var så heldig at jeg fikk jobbe med Trine Wiggen andre året på bachelorstudiet. Det var mens vi jobbet med Ibsen, og jeg husker det som en fantastisk tid, hvor jeg lærte masse, forteller Dagny.

Året etter, da hun var på tredje og siste år av bachelorstudiet, ble hun tilbudt stykkekontrakt til oppsetningen.

– Da Trine spurte om ville være med svarte jeg selvfølgelig ja, forteller Dagny.

Dagny Backer foran det ærverdige Nationaltheatret, og statuen av Ibsen.
Dagny Backer foran det ærverdige Nationaltheatret, og statuen av Ibsen. Foto: Camilla Storvollen

Regissør Trine Wiggen ser på stykket som et komplekst relasjonsdrama.

– Det handler om en moderne familie som bærer på store tap og sorger, og som strever med å se og forstå sine aller nærmeste. Det handler også om hva som kan skje når en kjærlighetsrelasjon utfordres av begjæret etter andre.

Hun synes Dagny passer godt til rollen som Hilde Wangel, og forteller at de to jobber godt sammen.

– Dagny er en modig skuespiller, hun har god intuisjon, tester ut romlige muligheter og fysiske handlinger. Hun er medskapende, og det passer godt til måten jeg jobber på som regissør. Og så er hun morsom! 

– Utdanningen har gjort oss åpne og tilpasningsdyktige  

Dagny har fått mye ut av bachelorstudiet i skuespill. 

Skuespillerutdannelsen fra Høyskolen Kristiania er noe av det beste som har skjedd meg, og ikke bare faglig.

– Det viktigste for meg gjennom disse tre årene har vært å lage gode rutiner og å finne trygghet i meg selv. Skuespillerutdannelsen fra Høyskolen Kristiania er noe av det beste som har skjedd meg, og ikke bare faglig, sier hun.

Hun liker måten bachelorstudiet er lagt opp på, med ulike workshops og tema gjennom utdanningsløpet.

– Jeg synes det har vært spennende med en workshopbasert utdannelse, hvor vi har fått mulighet til å jobbe med mange forskjellige lærere, med ulik teoretisk bakgrunn og ulike arbeidsmetoder. Det har gjort oss til åpne og tilpasningsdyktige skuespillere, og det er noe vi tar med oss videre i arbeidet vårt, forteller hun.