Portrett av Michael Solbakken og Calle Bjørnqvist.
Michael Solbakken og Calle Bjørnqvist tok gull nasjonalt og skal med det delta i Young Lions i Cannes 2021.

I juni skulle Young Lions gå av stabelen i Cannes, men koronasituasjonen og stengte grenser ville det annerledes.

– Det er jo selvsagt kjipt, men det var forventet, sier Michael Solbakken, tidligere student på Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania.

Sammen med kollega i Kitchen, Calle Bjørnqvist, tok han gull i den nasjonale konkurransen, og skulle i utgangspunktet konkurrere med reklametalenter fra hele verden denne måneden. Young Lions er en del av Cannes Lions, men forbeholdt dem mellom 18 og 30 år. I konkurransen får hvert team en Mac, et filmkamera, en bildebank og 48 timer på å løse briefen på valgfri måte.

Noe av det mest spennende med konkurransen er at alle starter med likt utgangspunkt.

– Noe av det mest spennende med denne konkurransen er at alle starter med likt utgangspunkt, bortsett fra erfaringen man har med seg, sier Calle, som har en Bachelor i kreativ markedskommunikasjon fra Høyskolen Kristiania.

I den nasjonale konkurransen var avsenderen av årets brief levert av World Food Program, hvor teamene skulle spre viktigheten av skolemat i vanskeligstilte land. Se den gullvinnende reklamefilmen nederst i saken.

Forbereder seg til neste år

Teamet trekker frem at de er glade for at de skal løse en ny brief i konkurransen i Cannes til neste år. I likhet med andre kreative mennesker kjenner de nemlig på hvordan produktet alltid kan justeres til det bedre.

– Man er alltid den første til å gå lei av det man har laget, så vi kjenner selvsagt på endringstrangen selv om vi er fornøyd med resultatet, sier Michael.

Man må levere det man har, enten man er ferdig eller ikke.

– En del av denne konkurransen handler om å gjøre det beste man kan på de 48 timene man har til rådighet, og levere det man har – enten det er ferdig eller ikke.

Endringstrang til tross, duoen kunne ikke fått et bedre resultat. Med et helt år til rådighet vet de hvordan de skal forberede seg til Young Lions 2021.

– Når situasjonen ble som den ble tenker vi å benytte denne tiden til vår fordel og bli enda bedre på å lage reklame, sier Michael.

– Og så skal vi skal se masse reklame!

Les også: Til topps i Norges største designkonkurranse Reklamekollektivet fikk gull for sin visuelle identitet.

Med Calle som kreatør og Michael som videograf jobber guttene normalt sett i ulike faser: Calle er med fra idéprosessen, mens Michael jobber når produksjonen starter. I konkurransen er de derimot et sammensveiset team fra start til slutt.

– Det er gøy å jobbe sammen gjennom hele prosessen, og så er det en kjempefordel å ha en videograf på teamet så vi kan produsere hele filmen selv, sier Calle.

Ikke vær redd for å delta

Guttene oppfordrer andre unge kreative mennesker til å bli med på de mange konkurransene det finnes der ute.

– Det er dessverre litt sånn i denne bransjen at uansett hvor flink man er hjelper det ikke hvis man ikke blir lagt merke til. Å delta i konkurranser, og kanskje til og med vinne, er en mye sterkere søknad enn en CV, sier Michael.

Man lærer ekstremt mye av å delta i denne type konkurranser.

Calle er enig. De har allerede planlagt å delta i flere konkurranser sammen, være spontane og hive seg på det som dukker opp.

– Ikke la være å delta i konkurranser fordi du er redd for å tape. Man innser fort i denne bransjen at man må tåle noen nederlag. Det er en del av det å pitche inn idéer, ikke bare i konkurranser, men på jobb også. Man lærer uansett ekstremt mye av å delta.

– Og så må vi fortsette å vaske oss på hendene så vi får deltatt til neste år.