Foto av tre skuespillere på scenen tatt under forestillingen.
Bak lukkede dører på Chat Noir fremfører avgangsstudentene på bachelor i musikkteater musikalen «The Addams Family».Foto: Jonatan Quintero

– Vi begynte ganske fort å planlegge alternative måter å få vist frem årets avgangsstudenter på, både til bransjen, og til studentenes venner og familie, forteller Linda Stol Strigsve. Hun er produksjonsleder for avgangsforestillingen.

Heldigvis var det mange kreative hoder blant de ansatte på Instituttet Musikkteaterhøyskolen, som er vant til å tenke utenfor boksen.

– Vi har alle jobbet hardt for å kunne gi studentene det de skal ha, og studentene har virkelig omfavnet det vi har tilbudt på en eksemplarisk måte, forteller Strigsve.

I løpet av kort tid hadde de lagt en ny plan, hvor smittevernregler og andre hensyn var ivaretatt. Ivar Tindberg, som skulle ha regi på hele musikalen, endte opp med å sette sammen tre collager fra musikalen, forteller Strigsve.

– Vi plukket ut scener som hadde to eller tre karakterer, samtidig som regi, koreograf, pianist, og sangpedagog måtte rullere. 

Ivar Tindberg forteller om et godt samarbeid gjennom de siste ukene.   

– Studentene har faglig sett arbeidet seg opp på et høyt nivå, de har taklet utfordringene som har kommet og brukt den energien inn i arbeidet. 

Foto av kvinne som peker og smiler.
Orden i rekkene: Linda Stol Strigsve har full kontroll som produksjonsleder for avgangsforestillingen. Foto: Jonatan Quintero

En komisk fest 

Produksjonen de har jobbet med er musikalen «The Addams Family» av Andrew Lippa. Forestillingen omtales som «en komisk fest som omfavner galskapen du finner i en hvilken som helst familie». 

– Planen var å spille en full scenisk versjon av musikalen, men slik gikk det ikke. Studentene har taklet utfordringene på en imponerende måte, de har kastet seg over de nye oppgavene med kraft, liv og humør, forteller Tindberg. 

Skjermdump fra digitalt møte over Zoom.

Les mer om Andrew Lippa

Ettersom de måtte dele inn produksjonen i to grupper, var det behov for å hente inn enda en regissør.   

– Plutselig hadde vi to sangpedagoger, to pianister og studenter som var delt inn i to grupper, og vi hentet derfor inn Lars Jakobsen, slik at og han og Ivar tok regi på hver sin gruppe, forteller Strigsve. 

Lars Jacobsen jobber som regissør og med casting og kunstnerisk administrasjon hos Scenekvelder. Han har nettopp hatt regi på både Sound of Music og Chess på Folketeateret. Ivar Tindberg har lang fartstid i bransjen. Han har hatt regi på utallige forestillinger og har jobbet ved de fleste teatre i Norge. Til høsten har han regi på forestillingen Bare Bremnes ved Hålogaland Teater.

– Vi har vært heldig å få med oss kremen av regissører, sier Strigsve.  

Sammen med koreograf Eli Stålhand, som for tiden er aktuell som utøver i Chess på Folketeateret og som har jobbet som utøver og koreograf i mange år, har de tre ledet studentene trygt gjennom denne utradisjonelle produksjonen. Denne uken flyttet hele produksjonen inn på Chat Noir, og planen er en lukket overføring av visningen i slutten av uken.

– Studentene gleder seg til å dele det de har jobbet med og spesielt gleder de seg til å få stå på ærverdige Chat Noir, selv om det ikke er publikum i salen, forteller Strigsve.  

Holder avstand: Avgangsstudentene på bachelor i musikkteater gjennomfører forestillingen med god avstand til hverandre.
Holder avstand: Avgangsstudentene på bachelor i musikkteater gjennomfører forestillingen med god avstand til hverandre.Foto: Jonatan Quintero

De har delt Chat Noir inn i flere soner, hvor det i hver sone er tillatt å samle 20 personer, som igjen må holde én meters avstand. 

– Sensorene sitter i salen under visningene, i en egen sone. Studentene på scenen er i en annen sone, mens orkesteret i orkestergrava, er i enda en sone. På den måten får sensorene godt nok grunnlag til å vurdere studentenes opptreden ut fra læringsutbyttet som er tilpasset situasjonen vi nå er i, forteller hun. 

Samarbeid med andre høyskoler 

Gjennom produksjonen har studentene samarbeidet med både Kunsthøgskolen i Oslo, Barratt Due musikkinstitutt, Norges Musikkhøgskole og studentene på Makeup, maske og hår ved Høyskolen Kristiania. Gjennom det brede samarbeidet knytter musikkteaterstudentene nyttige kontakter når de skal ut i verden. 

– Vi ser at denne type samarbeid bærer frukter både faglig og sosialt. Studentene knytter viktig kontakter og vennskap som er fruktbare når de kommer ut og skal etablere seg som utøvende innen sine kryssende felt, forteller Linda.