Bilde av Habon Beegsi som sitter i en sofa.

På kontorene til Norges største interesseorganisasjon for bedrifter, NHO, sitter PR og kommunikasjonsstudenten Habon Beegsi. Hun er tredjeårsstudent og har seks uker praksis hos organisasjonen. Hun er veldig fornøyd med oppholdet så langt.

– Det er veldig spennende å få et innblikk i hvordan man jobber i næringslivet og hva som rører seg her. I kommunikasjonsavdelingen jobber de ansatte med forskjellige ting. Dagen starter med et morgenmøte hvor man går igjennom nyhetene og hva som skal skje i løpet av dagen. Deretter blir man tildelt forskjellige oppgaver. Det er ulike kommunikasjonsoppgaver knyttet til sosiale medier, noe jeg synes er veldig gøy, forteller Beegsi. 

Under andre studieår var Beegsi ni uker i praksis hos SV på Stortinget. Hun syntes det er veldig positivt at man får muligheten til å teste ulike deler av arbeidslivet.

– Det er en av de viktigste grunnene til at jeg søkte på Bachelor i PR og kommunikasjon. Jeg har hatt en fantastisk mulighet til å ha praksis både andre og tredje året av studiene. Det bidrar til at du får kjennskap til hva du har lyst til å gjøre. Jeg er en veldig samfunnsinteressert og engasjert person. Det var veldig fint å få vært innom et politisk parti, samtidig som NHO gir meg mange gode erfaringer fra organisasjonslivet. Norge er et lite land, og det er fint å se hvordan man jobber sammen.

En fordel å komme rett fra forelesningsalen

For Beegsi har det vært viktig å kunne bruke det hun har lært under studiene i begge praksisoppholdene. Selv om man kan oppleve å bli kastet ut i det er hun klar på at det også finnes fordeler med å være student.

– Du kommer rett fra forelesningssalen. Der lærer man det siste innen søkemotoroptimalisering, Google Analytics og endringene Facebook gjør på plattformen sin. Du lærer deg hvordan endringene påvirker det digitale landskapet, og hvordan du skal forholde deg til det slik at du treffer folk med budskapet ditt, forteller Beegsi. 

Beegsi forstår at det kan være skummelt å søke på praksis. Hennes beste tips er å tørre å ta kontakt med folk.

– Å ringe er den beste måten å komme i kontakt med folk. Min anbefaling er å sende en e-post hvor du presenterer deg selv og legger ved en CV. Deretter følger du opp med å ringe. Presenter deg over en kopp kaffe på det aktuelle arbeidstedet. Det kan være stressende å vente i spenning. Som en utålmodig person vet jeg hvordan det kjennes. Ting tar tid, og ikke vær alt for lei deg om du ikke får drømmepraksisen. Det viktigste er å bruke det du har lært og se hvordan det fungerer i praksis. Det er helt uvurderlig.

Praksis hos Zalando i Berlin.jpg

Dro til Berlin

– Jeg hadde egentlig et ønske om å være hos et kommunikasjonsbyrå i Oslo, men da jeg fikk intervju hos Zalando og ble tilbudt jobben i Berlin var valget enkelt. Det er ikke noe man får sjansen til så ofte, forteller Thea Østensen.

Hun er tredjeårsstudent på Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon ved Kristiania. Høsten 2019 tok hun et utvekslingssemester i Berlin og forelsket seg i byen. Hun angrer ikke på at hun takket ja til Zalando, et europeiske selskap som driver med netthandel av klær, sko og mote. Her har hun fått verdifulle erfaringer, spesielt med tanke på det å jobbe utenfor Norges grenser.

– Berlin er en internasjonal by, noe jeg fikk erfare under utvekslingssemesteret. Det samme gjelder for praksisoppholdet i Zalando. Jeg jobber i markedsavdelingen for Nord-Europa, hvor det til sammen er ni markeder og hvert land er representert. Man hører minst ni språk i løpet av en arbeidsdag. Det er også veldig fint å ha et internship som faktisk minner om en jobb, da jeg har min egen rolle og egne ansvarsoppgaver. Det gjør meg forhåpentligvis enda mer forberedt på arbeidslivet, forteller Østensen.

Setter pris på to praksisperioder

Østensen jobber med Direct Marketing for Norge og Danmark. Arbeidsområdene består hovedsakelig av nyhetsbrev og push-varslinger til de nordiske markedene, i tillegg til en god del analyse. Hun syntes det er spennende å jobbe i et stort firma, hvor man er i kontakt med mange av de andre avdelingene og funksjonene på en ukentlig basis. På den måten får hun også innsikt i hvordan de jobber. Hun er klar på at praksis er viktig erfaring for studentene på PR og kommunikasjon.

– Det er viktig å få andre erfaringer enn å lese pensum, og forhåpentligvis en liten stjerne på CV-en også. Man lærer masse, og vokser av å være ute i jobb. Praksisen varer også i seks måneder. Jeg er veldig glad mitt studieløp hadde to praksisperioder.

Øker sjansen for å bli ansatt

– Vi er veldig opptatt av at utdanningen skal være arbeidsrelevant. Selv om emneansvarlige inviterer inn eksterne forelesere i undervisningen, drar på bedriftsbesøk med studentene og jobber med caser fra oppdragsgivere, mener jeg at ingenting slår praksis i arbeidslivet, forteller instituttleder for kommunikasjon ved Kristiania, Ester Conings Vanvik.

Hun er en stor pådriver for at studentene skal få så mye arbeidslivserfaring som mulig. Der kan studenten skaffe seg uvurderlige referanser og bygge seg et nettverk. Det er grunnen til at studentene har praksis i både fjerde og sjette semester.

– Når vi har to praksisopphold gir det studentene flere muligheter til å prøve seg frem. Er et PR-byrå som jobber med mote noe for meg? Eller passer et politisk parti meg bedre? Vi ser at studentene ofte velger det de drømmer om i den første praksisperioden, men blir mer realitetsorientert og modne når de velger praksis for andre gang. Det øker også sjansen for å bli ansatt når man er tredjeårsstudent.

Conings Vanvik får gode tilbakemeldinger fra arbeidsstedene studentene hennes har hatt praksis, og hun er forteller at studentene på PR og kommunikasjon er svært ettertraktede i arbeidsmarkedet.

– Vi er veldig stolt over at ingen av studentene våre har problemer med å finne praksisplasser og at over 80 prosent av studentene har fått tilbud om jobb før de er ferdig med utdanningen.

Studiet + veiledning