I disse dager er Oliver Gjølberg i ferd med å fullføre bachelorgraden innen kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling ved Høyskolen Kristiania. Det siste året har han jobbet deltid i startupen Bookis, og i sommer går han inn som produktsjef i bedriften.

– Jeg må jo si at det blir ekstremt spennende! Jeg kommer til å få jobbe med både strategi og produktutvikling, noe som er helt i tråd med de fagene jeg har tatt gjennom bacheloren, sier han. 

En lovende start-up

Bookis er en markedsplass for kjøp og salg av nye og brukte bøker. Bedriften ble startet i 2017, og omtales fortsatt som en startup, selv om tjenesten allerede har over 70 000 brukere. 

– Vi går innunder kategorien teknologibedrift ettersom vi selv har utviklet og eier teknologien som får denne løsningen til å fungere på tvers av web og apper, forteller han. 

I og med at bedriften baserer seg på kjøp og salg av brukte bøker, er «varelageret» enormt.

– Vi har faktisk Norges største utvalg av bøker, da lageret inkluderer bokhyller over hele landet, i de tusen hjem, sier 22-åringen.

Oliver Gjølberg ser frem til å starte som produktsjef for den nyetablerte bedriften Bookis.
Oliver Gjølberg ser frem til å starte som produktsjef for den nyetablerte bedriften Bookis.


Fra intern til produktsjef

Oliver kom i kontakt med Bookis gjennom en case i emnet vekststrategi, da han gikk på andre året av bachelorstudiet.

– Jeg syns virksomheten var veldig spennende, men turte ikke helt å strekke ut en hånd fordi jeg ikke følte jeg hadde den kompetansen som var nødvendig.

Er du kreativ og innovativ? Hva med en bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling

Det var frem til han igjen kom i kontakt med den nyetablerte bedriften gjennom en gjesteforelesning.

– De hadde en forelesning under valgfagsperioden, hvor jeg valgte digital markedsføring. I etterkant av forelesningen kontaktet jeg dem via LinkedIn og spurte om vi kunne ta en kaffe. Og det ene førte til det andre, forteller han.

Først jobbet han som intern, og nå har han jobbet deltid i bedriften i ett års tid.

– Da jeg jobbet som intern, fungerte jeg som bindeleddet mellom produktutvikling, optimalisering og markedsføring, forteller studenten. 

Mens stillingen han går inn i fra sommeren av, har tittelen Head of Product, eller produktsjef som man ville sagt på norsk.

– Her vil jeg ansvar for det som skjer av strategiske beslutninger vedrørende produktet, og produktutvikling. Da er kompetansen fra digital markedsføring, vekststrategi og produkt- og tjenesteutvikling supert å ha i sekken, sier han.

En unik mulighet

I sjefsstillingen han går inn i etter at bacheloren er levert, vil han få mulighet til å skaffe seg ettertraktet erfaring og kompetanse. 

– Det helt klart beste med å få denne muligheten er den erfaringen jeg får. Jeg har vokst så mye, både erfaringsmessig og personlig gjennom å kaste meg ut i det. Og så er det ufattelig spennende å være del av et startup-miljø, som jeg føler er veldig i tråd med utdanningen jeg har. 

Det helt klart beste med å få denne muligheten er den erfaringen jeg får. Jeg har vokst så mye, både erfaringsmessig og personlig gjennom å kaste meg ut i det.

Det å jobbe i en såpass nyoppstartet bedrift har helt klart sine fordeler.

– Det er veldig givende å få jobbe i et lite og fleksibelt team, hvor jeg får eierskap til det jeg holder på med. Jeg er ydmyk over å ha fått den muligheten og tilliten som student, sier han.

Ut av komfortsonen

– Mitt tips til andre studenter som ønsker en tilsvarende jobb er å gå litt utenfor komfortsonen. Vær litt frampå og still spørsmål. Gjennom perioden jeg hadde emnet digital markedsføring, var den personlige bloggen min helt klart et stort steg i den retningen, sier Oliver.

Gå litt utenfor komfortsonen. Vær litt frampå og still spørsmål.

Han trekker også frem LinkedIn som et av de viktigste profesjonelle nettverkene å være på dersom du ønsker å få med deg hva som skjer i bransjen.  

–Hold LinkedIn-profilen din oppdatert, og vis frem hvem du er, avslutter han.