Konkurrerer om å bli Europas beste salgstalent
Studenter ved Kristiania både konkurrerer og veileder hverandre i den prestisjefylte konkurransen. – Dette vokser vi mye på, sier de.
European Sales Competition er et populært initiativ for å promotere salg som akademisk fag i Europa, og studenter fra hele Europa kan delta. De beste fra hvert land går videre til den europeiske finalen, som i år går av stabelen i desember.

Slik lykkes du med salg
Påvirkningsprinsippene som kan gjøre deg til en bedre selger!
Konkurransen går litt forenklet ut på at man skal gjennomføre en salgspitch i flere omganger, basert på oppgitt informasjon fra kunden. Den som gjør den beste jobben med å kartlegge behov, beslutningsprosesser og beslutningstagere, samt selge inn «sitt» forslag, står igjen som vinner.
– Vokste mye på opplevelsen
– Jeg vokste helt utrolig mye av å delta på konkurransen. Foreleserne våre støttet oss på alle måter, forteller Kristoffer Sneddon.

Bestill gratis veiledning
Usikker på utdanning? Snakk med en av våre hyggelige veiledere her.
Han jobber som salgscoach hos Instacall AS i Oslo, men studerte markedsføring og salgsledelse ved Kristiania i Bergen. I 2019 var han selv veileder for nye studenter som ville delta, deriblant førsteårsstudenten Jonas Skar. De endte opp med å konkurrere mot hverandre – og lærlingen slo ut veilederen.
– Et av mine beste minner var å bli slått ut av konkurransen av Jonas. Jeg smiler fortsatt når jeg tenker på avslutningen hans brukte i konkurransen, forteller Kristoffer.
– Profesjonelt og ekte
Jonas Skar kom helt til tredjeplass på pallen i den norske finalen. Han sier selv at han nå ser tilbake på opplevelsen som en verdifull erfaring.
– De sørger for å gjøre det hele så profesjonelt og tilnærmet ekte som overhodet mulig, man lærer utrolig mye av å være med, hevder Jonas.
I år var bachelorstudenten nok en gang med på konkurransen, men denne gang som veileder.
– Jeg liker utfordringer, og å bli pushet utenfor komfortsonen min sammen med gode venner, og å bli kjent med nye mennesker, forteller han.
I år er han selv veileder for et nytt kull med studenter, og anbefaler alle å prøve seg på konkurransen.
– Empati er viktig
Morten Ågnes er høyskolelektor og underviser ved markedsføring og salgsledelse hos Kristiania i Bergen. For tredje året på rad er han veileder og coach for deltakerne på salgskonkurransen, han anbefaler alle å gi det en sjanse – utadvendt eller ei.
Ble kåret til årets foreleser
– Vi er tett på og utfordrer, samt gir studenten rom og lov til å ta litt plass, sier Morten Ågnes.
– Det er ikke alltid de mest utadvendte som lykkes i salg, det er gjerne de empatiske som oppnår gode resultater
Han forteller at som en forberedelse til selve konkurransen i hovedstaden, arrangeres det fire workshops lokalt på studiestedene i Bergen og Oslo. Ønsker man å være med videre til selve konkurransen, er man nødt til å stille på to eller flere workshops.
– Det er absolutt rom for å være med på workshop uten å ha et ønske om å stille på konkurransen, understreker foreleseren.
– Studentene lærer utrolig mye av å delta. Hadde det vært opp til meg og foreleserne i Oslo, ville vi lagt dette inn som en obligatorisk del av pensum, fastslår Morten.