Jan-Tore Diesen fra tur til India i 2018 hos the MediaTribe/Ashish
Foto: MediaTribe

India er snart like stort som Kina i folketall, der milliarden for lengst er passert. Men der Kina er lukket for impulser utenifra, har India de senere årene bygget digitale autostradaer av bredbånd inn og ut av landet, i tillegg til at den tidligere kolonimakten har engelsk som offisielt språk. Det lukter stort potensial.

Førstelektor Jan-Tore Diesen har besøkt landet mange ganger det siste tiåret i forbindelse med Rikskonsertene, eller Concerts Norway som de heter i utlandet, og han har merket en enorm forskjell i folks hverdag der nede.

Låtskriving og produksjon-student høster gode kritikker for debut-EP Les saken her!

– Populærkulturen er blitt mer og mer vestlig, og teknologi er i stadig større grad tilgjengelig for folk flest. Første gangen jeg var gjesteunderviser der i 2011 var det én i klassen som hadde en datamaskin, og den hadde han lånt av sin bror. Nå hadde alle studentene god nettilgang da vi jobbet sammen med dem.

– Det var jo kulturforskjeller, så klart, og i noen grupper hadde man tekniske utfordringer mens i andre gikk det veldig lett.

Nestor i India

Skolen Diesen snakker om er The Media Tribe Institute of Soundengineering & Music Production, som ble startet av trommeslageren og produsenten Ashish Manchanda, en svært kjent mann i Indias musikkindustri. Han har blant annet vunnet fire Indian Recording Arts Award (IRRA) – tilsvarende den norske Spellemannprisen. 

Bransjenestoren har sin utdannelse fra USA, har jobba med de ypperste innen den amerikanske musikkbransjen og er den som produserer «MTV Unplugged» og «Coke Studio» i India. Han pendler mellom de to landene, og ble i sin tid lært opp av den multi-grammy-vinnende amerikanske lydguruen, teknikeren, mikseren og produsenten Bruce Swedien, som var makkeren til Quincy Jones – de spilte inn, mikset og produserte Michael Jacksons suksessalbum «Thriller» (1982).

The Media Tribe Institute of Soundengineering & Music Production
Diesen underviser studenter på The Media Tribe Institute of Soundengineering & Music Production i India. Foto: The MediaTribe

Diesen har kjent Manchanda i mange år, og det produktive møtet mellom Høyskolen Kristiania og The Media Tribe fant sted gjennom videokonferanseverktøyet Zoom. Studentene fra Mumbai satt i likhet med studentene fra Oslo spredt over hele landet, for de hadde også reist hjem da skolen lukket dørene grunnet Covid-19-utbruddet. Men stengsler har åpnet opp for helt nye muligheter til å utforske samspill digitalt. 

Langdistanselyd

Fra Norge var både første og andre klassinger fra LOP med på denne piloten, som Diesen kaller det, drøyt 30 stykker pålogga fra Hallingdal til Mumbai, og etter en felles økt ble den internasjonale gjengen delt inn i grupper i såkalte «breakoutrooms». Der komponerte de låter og sendte lydfiler fram og tilbake over flere tidssoner. 

– Det var jo kulturforskjeller, så klart, og i noen grupper hadde man tekniske utfordringer mens i andre gikk det veldig lett. Slik er det jo gjerne. I forhold til selve låtskrivinga så var det ikke noe annerledes. De har spist en litt annen mat enn oss, og hørt litt annen musikk enn oss, så her ble det en spennende miks av ulike uttrykk.

–  I Norge har vi en situasjon hvor folk flest har en eller annen strømmetjenester tilgjengelig. Hvis det samme skjer med indisk middelklasse så har man jo plutselig 700 millioner nye brukere. 

Kulturutveksling var stikkordet, og selv om det kom fire-fem låter ut av økta så var det fokus på selve prosessen og det kulturelle møtet – ikke nødvendigvis på sluttproduktet. Men noen av gruppene holdt på i langt mer enn de fem timene øvelsen var tiltenkt. Flere ønsket å holde på mye lenger, så Diesen lot studentene «arve» Zoom-møtet. 

Tilbakemeldingen fra de norske studentene i etterkant var at dette var spennende. De involverte utvekslet kontaktinformasjon med hverandre for mulig framtidig samarbeid eller videreutvikling av låter.

Nye markeder

Nå jobbes det med et lignende digitalt møte tvers over riksgrensen, der en rekke store, internasjonale svensker er inne som mentorer. En type skole der stjernene tidvis lander med helikopter på plenen utenfor. Diesen er hemmelighetsfull, men gleder seg til det skal lages musikk med söta bror.

Verden er med andre ord en musikalsk lekegrind, og høyskolestudiets eksplisitte strategi er at låtskriving skal være internasjonalt, at studentene i løpet av tre år skal ha fått innblikk i de ulike hovedterritoriene som man gjerne jobber i med låtskriving kommersielt. 

De lærer om det nordiske markedet, GSA-markedet (Germany/Switzerland/Austria), UK/US-markedet og Asia-markedet, der det handler om Korea og Japan med K-pop og J-pop.

Marie Ulven fra «låtskriving og produksjon» vant Årets Urørt Les saken her!

India tilhører også Asia, og Diesen forteller at de regner med at både det kinesiske og indiske markedet vil vokse framover. De siste årene har det særlig vært jobba mye med indisk bransje opp mot åndsverkloven som er noe utdatert. Mye av inntektene fra musikken som utgis der har vært knytta til Bollywood og filmindustrien. Manchanda har for eksempel vært med på produksjonen av over 150 Bollywood-filmer.

 Jan-Tore Diesen har tidligere deltatt i bransjepanel i India hos The MediaTribe.
Jan-Tore Diesen har tidligere deltat i bransjepanel i India hos The MediaTribe.Foto: MediaTribe

– Flere aktører jobber nå med hvordan de kan overføre strømmetjenester og betalingsmodeller til indisk virkelighet i forhold til prisnivå og hvordan det legges opp, at man treffer den riktige terskelen. Det bor jo flere mennesker i Mumbai enn det bor i hele Skandinavia tilsammen. Ja, man kan ta med katter, kuer og hunder også og vi er ikke i nærheten. Det offisielle innbyggertallet kan trolig dobles, og like utenfor ligger New Mumbai med like mange innbyggere. Omtrent som Oslo og Lillestrøm. 

–  I Norge har vi en situasjon hvor folk flest har en eller annen strømmetjenester tilgjengelig. Hvis det samme skjer med indisk middelklasse så har man jo plutselig 700 millioner nye brukere. 

Noe som er uhørt mange og som byr på uante muligheter.

Vil du studere låtskriving og produksjon?

Vi tilbyr den eneste treårige kunstfaglige profesjonsutdanningen innen låtskriving og musikkproduksjon. Med denne utdanningen vil du ha alle forutsetninger for å bli en del av musikkbransjens fremtid.