En samling av skjermbilder fra nettmagasinet Innkapslet.

– Håper du hører meg selv om jeg går ute. Jeg har sittet i møter på Zoom de siste fem timene, så nå måtte jeg bare ut, sier Benedicte Kolberg over telefon.

Hun og resten av andreårsstudentene på Bachelor i tekst og skribent har nemlig holdt på med et nettmagasin de siste fire ukene, og det skal lanseres i dag. Benedicte har tatt på seg ansvaret som redaksjonsleder.

Nettmagasinet er et resultat av en oppgave studentene fikk i emnet redaksjonell kommunikasjon.

– Temaet for oppgaven var «Radikal endring», og tro det eller ei, det ble bestemt før korona-krisen, sier hun.

I fjor laget studentene reportasjer og portretter av unge norske filmskapere. Disse ble publisert som en egen feature på hjemmesiden til bransjenettmagasinet Rushprint. Thor Magnus Tangerås, som er ansvarlig for emnet, forteller at de i år måtte gjøre om på oppgaven i siste liten.

– Den opprinnelige planen var å lage et magasin om temaet «Radikal endring», der studentene skulle finne frem til personer og miljøer som har foretatt radikale livsvalg som følge av den krisen vi var, og fortsatt er inne i, nemlig klimakrisen.

Akkurat da prosjektet skulle starte, inntraff den radikale endringen i form av unntakstilstand.

– Da ble det vanskelig for studentene å drive oppsøkende journalistikk. Derfor fikk de en ny oppgave, å gi oss rapporter om denne radikale endringen. Da fikk redaksjonen idéen til en tidskapsel for framtiden, forteller Tangerås.

Han forteller at kollega Even Stormyhr har fungert som prosjektleder. Han har jobbet med film og dokumentar, og var den som i sin tid startet opp film og TV-utdanningen på Westerdals. Han har veiledet studentene om hvordan man lager reportasjer med bruk av film, tekst, lyd.

Kvinne som sitter på pcen med boken «how fiction works» foran seg.

Går du rundt med en forfatter i magen?

Korona-tidskapsel

Nettmagasinet lanseres i dag, med 16 artikler og tilhørende videoer fra studentene.

– Det har vært veldig gøy, og spesielt mot slutten når nettsiden begynte å ta form, men det har også vært en intens og merkelig prosess, forteller Benedicte.

Benedicte Kolberg er redaksjonsleder for nettmagasinet "Innkapslet".
Benedicte Kolberg er redaksjonsleder for nettmagasinet "Innkapslet".

Det er jo litt surrealistisk at nå som de fleste andre i mediebransjen skalerer ned, så skal vi opprette et helt nytt magasin.

Først har studentene filmet en video selv, enten av seg selv eller av en venn, i sin karantene-situasjon, og så har de skrevet en tekst til videoen.

– Det er jo litt surrealistisk at nå som de fleste andre i mediebransjen skalerer ned, så skal vi opprette et helt nytt magasin, sier redaksjonslederen.

Resultatet er rett og slett en korona-tidskapsel, som speiler den tiden vi er i nå. De fleste har filmet sin egen opplevelse, selv om oppgaven var relativt fri.

– Mens videoen taler for seg, skal teksten si noe annet. Det kan være noen tanker om fremtiden, et dikt, eller en helt annen historie, sier hun.

Hun forteller at det er mange ulike tolkninger av oppgaven, kanskje nettopp fordi studentene nå er så adskilt.

Studentene ble inndelt i ulike grupper, med én redaktør for hver gruppe. Da leder for redaksjonen skulle velges, stilte Benedicte som kandidat. Hun hadde noe erfaring fra før av med å lede team, og hadde lyst på utfordringen.

– Jeg ville heller være en dårlig leder, enn å ha en dårlig leder, sier hun og ler.

Demokratiske beslutninger

I oppstarten av prosjektet hadde de daglige redaksjonsmøter over Zoom, hvor spørsmål ble diskutert på demokratisk vis.

– Det er jo ganske intenst når såpass mange skal delta aktivt i digitale møter, og det er mange beslutninger og overveielser som skal tas, men det har vært god stemning hele veien, forteller Benedicte.

– Jeg har tidligere erfaring med å lede team, blant annet fra Fremtiden i våre hender, men dette har likevel vært en helt ny erfaring, forteller hun.

Benedictes rolle har vært å sikre fremdriften, med tidsfrister og møter underveis. Hun har sørget for at det ble tatt avgjørelser og holdt løpende kommunikasjon med klassen.

– Det har vært et veldig gøy samarbeidsprosjekt, og jeg føler jeg har lært veldig mye. Jeg har kanskje vært litt streng, men det måtte nok til, sier hun.

– Jeg opplever at de fleste har satt pris på å ha dette prosjektet å jobbe med gjennom denne isolerte tiden. Da er det ekstra viktig med en grunn til å stå opp og komme i gang med dagen, sier hun.