retail design-studenter gjorde jobb for music norway under årets by:larm
Foto: Maria Vihovde

– Vi har fått en eksamensoppgave som er å lage en internasjonal lounge for Music Norway under by:Larm. Her inviterer Music Norway samarbeidspartnere for å knytte kontakter og fremme nye og lovende artister, sier Stig Magnus Hansen, andreårsstudent på Bachelor i Retail Design.

stig magnus hansen studerer retail design på høyskolen kristiania
Foto: Maria Vihovde

Hansen syntes det har vært spennende å bytte ut forelesning med å jobbe for en stor aktør som Music Norway. Her er forventningene høye, men samtidig smaker belønningen bedre. Sluttproduktet skal nemlig bli vist frem til musikkeliten som kom på besøk til Oslo under by:Larm. I loungen blir de møtt med nystekte vafler og ekte norsk hyttefølelse. 

– Vi ville lokke fram den unike følelsen man får ved å være på hyttetur, samtidig som vi ville holde det minimalistisk og moderne, forteller Hansen.

Retail Design-studentene hadde flere møter med Music Norway i forkant av festivalen. Hver student laget et mood board og jobbet i et 3D-tegneprogram for å visualisere deres visjon, slik at de kunne kjenne på atmosfæren allerede i idéfasen. Det ble tydelig allerede tidlig i prosessen at de ønsket å unngå klisjéene.

– Denne eksamensoppgaven har gitt oss muligheten til å sette navnet vårt på noe internasjonalt. Jeg tror alle studentene hadde et ekstra gir nå når man skulle jobbe for et stort firma, og det kan man se på sluttresultatet.

– Det blir ikke bare Kvikk Lunsj og Solo. Vi prøvde å få inn elementer som grantrær, hytte og kos. Kall det gjerne en norsk eksotisk hyttefølelse.

Allsidig utdannelse

For å skaffe treverket til hyttefølelsen måtte studentene gå hardt til verks. Et nedfelt tre ved Akerselva ble løsningen. Hansen syntes at styrken til Retail Design-studiet ligger i at man lærer og jobber veldig bredt.

Foto av en krokke med jord og planter.
Foto: Maria Vihovde

– På denne eksamen har vi vært snekkere, malere og designere. Vi fraktet treet til kjelleren på skolen, hvor vi kuttet det opp til små brikker. Brikkene brukte vi til å dekorere veggen til vaffel- og kaffebaren. Jeg syntes det er en stor fordel at skolen gir en allsidig utdannelse. Det er grunnmuren du trenger for å jobbe i en kreativ bransje. Det åpner opp veldig mange muligheter.

Hansen har selv åtte års erfaring fra bransjen. Han valgte likevel å begynne på Bachelor i Retail Design for å skaffe seg en unik digital kompetanse.

Foto av Music Norway skilt.
Foto: Maria Vihovde

– Jeg er en kreativ person som trenger en variert hverdag. Jeg har mye erfaring fra butikk, noe som gjør at dette er et studium som passer meg godt. Samtidig hadde jeg ikke digital erfaring, og det er ingen tvil om at digital kompetanse innenfor retail design er ekstremt viktig. Her får du mulighet til å jobbe med det til daglig, og du forstår raskt hvor viktig det er å utvikle seg for å være henge med på det som skjer i arbeidslivet, sier han.

Viktig erfaring

Etter å ha jobbet med prosjektet i nesten to uker fikk studentene endelig vist frem loungen i Mathallen på Vulkan. De måtte forholde seg til en stram tidsfrist.

– Denne eksamensoppgaven fikk vi muligheten til å vise oss frem for den internasjonale musikkbransjen. Jeg tror alle studentene hadde et ekstra gir nå når man skulle jobbe for en så anerkjent aktør, og det kan man se på sluttresultatet. Siden utstillingen skulle være på by:Larm kunne vi jo ikke utsette fristen dersom vi skulle ligge bak skjema, og med det fikk vi erfaring med tidspresset man har i arbeidslivet, sier Hansen. 

Karoline Røed Tønnesen fra Music Norway var veldig fornøyd da hun fikk se loungen hun hadde bestilt, og syntes at studentene har funnet gode løsninger. Hun er ikke i tvil om at slik erfaringer er veldig viktig.

– Som student så får man noe å vise til på CV-en. Jeg tror også retail design blir viktig fremover. Folk er veldig opptatt av opplevelser når de går inn i en butikk eller lounge, sier hun.

Retail Design på by:Larm