Norge som destinasjon har opplevd en markant oppsving de siste årene. Folk fra hele verden lokkes hit på grunn av vakker natur, unik kultur og opplevelser helt utenom det vanlige.

Vi sitter på en helt spesiell merkevare. 

Selv om landet vårt nå befinner seg i en sårbar situasjon og reisevirksomheten har gått ned, vil situasjonen gå over. Når den tid kommer vil behovet for kvalifiserte kandidater innen reiseliv være større enn noen gang.

I følge NHO reiseliv er faktisk den globale turismen ventet å øke med 50% frem til 2030. 

Derfor fortsetter Høyskolen Kristiania å satse sterkt på studier innen reiseliv, hotell, service og opplevelsesutvikling.

Ikke den første katastrofen

En som mener at norsk reiseliv vil komme dundrende tilbake er Elin Bolann. Hun har vært i reiselivsbransjen i flere tiår, blant annet som Norges turistsjef i USA og administrerende direktør for en rekke større reiseselskaper. 

– Situasjonen vi nå opplever er midlertidig – og for de som ønsker å jobbe med hotell og reiseliv i fremtiden tenker jeg det aller viktigste nå er å ha is i magen, følge hjertet og tenke 3 år frem i stedet for 3 måneder!

Nå er hun førsteamanuensis og forsker på Høyskolen Kristiania og underviser i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling. 

– Jeg er sikker på at norsk reiselivsnæring kommer til å reise seg igjen. Vi har tidligere sett andre katastrofale hendelser som blant annet 11. september i New York i 2001 og tsunamien i Thailand/Asia i 2004 der reiselivsbransjen nærmest ble tilintetgjort over natten, sier hun og fortsetter:

– Rent historisk viser imidlertid både forskning og erfaring at destinasjoner og land som har vært utsatt for slike store kriser kommer tilbake, og da gjerne enda sterkere enn tidligere.

Hun påpeker at ingen kan spå hvor lang tid det tar før alt returnerer til normalt, men hun er sikker på at det vil ta mindre tid enn det tar å studere en treårig bachelorgrad. 

– Situasjonen vi nå opplever er midlertidig – og for de som ønsker å jobbe med hotell og reiseliv i fremtiden tenker jeg det aller viktigste nå er å ha is i magen, følge hjertet og tenke 3 år frem i stedet for 3 måneder! Med de lange tradisjoner Norge har for reiseliv er dette en bransje som definitivt vil overleve.

Forsker på reiselivstrenden som tar verden med storm
Tall fra NHO viser at verdiskapingen innad reiselivsbransjen i Norge har pekt jevnt oppover de siste årene. Kilde: Menon Economics 2018, NHO Reiseliv

Jevn vekst

NHO reiseliv har en god oversikt som viser hvordan reiselivsbransjen i Norge utvikler seg.

Selv om den globale reisevirksomheten nå skal igjennom en utfordrende tid, er det ventet at den globale turismen vil fortsette å øke med opptil 50% frem mot 2030. 

Og denne trenden har pågått en god stund allerede. Ser man på tallene har verdiskapingen i norsk reiseliv doblet seg fra 2006 frem til 2018. 

Man estimerer at veksten fremover vil ligge på 2,2% i året, noe som vil føre til gode muligheter for engasjerte kandidater som brenner for å gi gjestene våre en unik opplevelse og minner for livet. 

Forelesere med førstehåndskunnskap

Å kunne lede en bedrift mest mulig effektivt innebærer at du må kunne styre skuta støtt enten det stormer eller skinner.

Dette gjelder også for reiselivsbransjen hvor mange dyktige ledere nå ser seg nødt til å måtte ta tøffe valg.

Samtidig skal de tilrettelegge for en så smidig retur til normalen som mulig når den tid kommer. 

Sara jobber med opplevelsesbasert turisme i Svalbard Les mer om reiselivsnæringen

Høyskolen Kristiania kan skilte med noen av landets fremste eksperter fra reiselivsbransjen. De bruker egen forskning i undervisningen og er opptatt at du skal få det siste av kunnskap og erfaring fra fagfeltet. 

Grunnen er enkel: Med en utdanning innen service, hotell eller reiseliv fra høyskolen skal du være best mulig skikket til jobben som venter etter studiene. Du skal bli lederen som raskt takler omstillinger, håndterer krevende situasjoner og som leder medarbeiderne dine på best mulig måte. 

Det kan være skummelt å se at reiselivsbransjen nå befinner seg i en utfordrende tid. Men når dagens situasjon er over, vil bransjen trenge hjelp til å videreføre en av verdens beste merkevarer – nemlig reiselivsdestinasjonen Norge. Den reisen kan du bli med på. 

Bachelorstudier

Årsstudium