ledertalentet Christoffer Bergstrøm  besøkte høyskolen kristiania
Tidligere student Christoffer Bergstrøm gir studentene tips på veien inn i karrierelivet.Foto: Jonatan Arvid Quintero

– Jeg pleier å si at teori og praksis er to forskjellige verdener, men studiene var med på å bygge et grunnlag for at jeg nå kan ta bedre beslutninger. Foreleserne var gode til å overføre teori til praksis, og jeg husker at det var en av de viktigste grunnene til at jeg valgte Kristiania fremfor andre skoler.

Slik innledet ledertalentet Christoffer Bergstrøm sitt foredrag til årets avgangsstudenter på Bachelor i markedsføring og salgsledelse. Den tidligere studenten har siden avgangsseremonien i 2012 hatt en forrykende karriere. Bergstrøm ble invitert tilbake for å snakke til studentene om overgangen fra skole til arbeidsliv, og hvordan man lykkes videre i karrieren. Nylig ble han kåret til topp ti ledertalent i den anerkjente kåringen til E24. Det var med andre ord ingen tvil om at Bergstrøm vet hva han snakker om. Samtidig var han klar på at han ikke er noe engangstilfelle.

– Mange ansatte innen markedsføring og salg opplever at karrieren stagnerer etter å ha kommet opp på et visst nivå om de ikke har utdannelse.

–  Det å bli anerkjent av E24 betyr at jeg har gjort noe riktig, men dette kan hver og en av dere også få til. Det handler om å sette seg tydelige mål, og hente motivasjon og vilje til å komme dit. Så det er bare å stå på folkens, fortalte en engasjert Bergstrøm.

En utdannelse gir klare fordeler

Bergstrøm beskriver det som en ære å bli invitert tilbake for å fortelle om sine erfaringer. Han forteller med stor iver om det skiftet fra å være en student med masse engasjement og fersk kunnskap, til å bruke det man har lært i næringslivet.

Bachelor i Markedsføring og salgsledelse fikk besøk av tidligere student Christoffer Bergstrøm
Bergstrøm beskriver det som en ære å bli invitert tilbake for å fortelle om sine erfaringer.Foto: Jonatan Arvid Quintero

Instituttleder for markedsføring på Kristiania, Nils Høgevold, syntes det er veldig spennende å invitere tilbake en tidligere student som har gjort det så bra. Han har klokketro på at han også snart vil kunne invitere noen fra årets avgangskull tilbake. Ifølge Samfunnsøkonomisk analyse vil sysselsatte i salgsyrker trolig vokse med hele 18 prosent innen 2030. Ifølge Høgevold vil en solid utdannelse innen markedsføring og salgsledelse gi klare fordeler i arbeidslivet.

– Mange ansatte innen markedsføring og salg opplever at karrieren stagnerer etter å ha kommet opp på et visst nivå om de ikke har utdannelse. Ifølge pågående forskningsprosjekt her på Kristiania ser vi at selgere med utdannelse klatrer raskere og lengre på karrierestigen. På vårt studium får du kompetansen som arbeidsmarkedet er ute etter, noe som gjør deg unik og spennende. 

Et yrke for fremtiden

Kristiania er den eneste institusjonen i Norge som tilbyr en Bachelor i markedsføring og salgsledelse. Det er det eneste studiet i Skandinavia som er med i den anerkjente listen Top Universities for Professional Sales Education. Høgevold er klar på at salg og markedsføring er et yrke for fremtiden, og påpeker at det finnes flust av jobbmuligheter. 

– Alle bedrifter vil jo selge et produkt, og behovet for kunnskap om markedsføring og salg er relevant i alle bransjer. Vi har hatt studenter som nå jobber hos blant annet IKEA, Nestlè, Tesla Motors og Coca-Cola. Flere bedrifter henvender seg til oss for å rekruttere kandidater. Det er spennende tider for dyktige selgere.