Foto av studentene Zakarias og Charlotte som sitter på hver sin datamaskin.
Charlotte Molnar og Zakarias Stray er førsteårsstudenter på Bachelor i spilldesign, og var med på Global Game Jam for første gang. (Foto: Maria Vihovde)

– I spilldesign kan man få nytte av nesten alle slags ferdigheter. Hvis du er glad i å skrive er det én inngang, jeg har for eksempel alltid vært interessert i å bygge opp historier og verdener, sier Charlotte Molnar.

Hun er førsteårsstudent på Bachelor i spilldesign, og en av over hundre påmeldte deltagerne på årets Global Game Jam i Oslo. På arrangementet fant man blant andre studenter fra Bachelor i spilldesign ved Høyskolen Kristiania og en rekke bransjefolk. Også studenter fra Spillutvikling på Fagskolen Kristiania var å finne blant deltakerne. Gjennom helgen har Molnar og andre entusiastiske spilldesignstudenter jobbet dag og natt for å lage dataspill sammen.

Laget spill på 48 timer

Global Game Jam er et globalt arrangement hvor folk over hele verden møtes og danner arbeidsgrupper. Gruppene får deretter én helg på seg til å lage et spill ut ifra et gitt tema. Årets tema var det engelske uttrykket «repair», eller reparere på norsk. Molnar og hennes gruppe valgte å gå litt utenfor boksen når de skulle løse oppgaven.

Foto av studentene Anders og Julie avbildet på Global Game Jam i Oslo.
Anders Grøndahl og Julie Hansen er tredjeårsstudenter på Bachelor i spilldesign. (Foto: Maria Vihovde)

– Vi hadde lyst å gå for noe som var litt emosjonelt, hvor man må restaurere en persons hjerne etter hukommelsestap. Vi har kalt det Memento. Spillet vårt er hva man kaller et «puzzle game», hvor hver oppgave er en ledetråd som åpner opp et nytt minne. Etterhvert som du husker mer, vil det fullstendige minnet bli komplett og grunnen til hukommelsestapet blir forklart, sier hun, og avslører at det er en trist historie.

Mange jobbmuligheter

Foto av Hanne Lien, høyskolelærer på Bachelor i spilldesign.
Høyskolelærer på Bachelor i spilldesign, Hanne Lien, mener det viktigste er å gjøre studentene klare til å gå rett ut i jobb. (Foto: Maria Kleppe Vihovde)

Å studere spilldesign gir deg muligheten til å jobbe med spill på mange måter innenfor ulike felt. I tillegg til å bli spilldesigner kan man blant annet jobbe med game writing, resource design, art production, playtesting og spillmarkedsføring. Du kan også bli spillprodusent eller en worldbuilder artist. Mulighetene er mange, og i studieløpet vil studentene selv få velge hvilke områder de vil jobbe mest med.

– Er du en spilldesigner som er glad i gode historier, eller er god teknisk, skal porteføljen din gjenspeile det, sier Hanne Lien, Høyskolelærer på Bachelor i spilldesign. Hun er opptatt av at studentene skal lære alt de trenger for å gå ut av skolen og rett inn i bransjen som en nyttig kollega.

Av 19 avgangsstudenter på Bachelor i spilldesign, var 17 av dem ute i internship i spillbedrifter. De resterende avgangsstudentene lagde spill som ble lansert på spillplattformen Steam.

– Vi jobber veldig praktisk, hvor studentene lærer gjennom spillprosjekter. Allerede første året blir studentene kastet ut i tre store spillprosjekter. Andre året har produksjon førsteprioritet, med leveldesign og prototyping. Tredje året går vi over på avansert spilldesign.  Vi ønsker at du etter tre år sitter igjen med en portefølje med spill som representerer deg som spilldesigner, sier hun.

Og spilldesignstudentene går rett fra skolebenken til spillbransjen. Av 19 avgangsstudenter på Bachelor i spilldesign, var 17 av dem ute i internship i spillbedrifter. De resterende avgangsstudentene lagde spill som ble lansert på spillplattformen Steam.

Spill er fremtiden

Atle Valan er på tredjeårsstudent på Bachelor i spilldesign, og var i år med på å arrangere Global Game Jam i Oslo. Han forteller at det har blitt laget mye spennende i løpet helgen. Selv hadde han ikke planlagt å bli spilldesigner før han kom over studiet ved en ren tilfeldighet.

Atle Valan global game jam 2020
Atle Valan visste han ville jobbe med noe kreativt, og fant bachelor i spilldesign som kombinerte alt han likte å jobbe med. (Foto: Maria Vihovde)

–  Jeg har alltid jobbet kreativt. Tidligere drev jeg med musikk og teater, men hadde spill som hobby. Etter at jeg leste om spilldesignstudiet skjønte jeg at dette var stedet hvor jeg kunne få utfolde meg innenfor alle feltene jeg ønsker å jobbe med. Man har jo både musikk, kinematografi og historiefortelling i spill, sier han.

Valan forteller om et studium som lærer deg alt du trenger å vite om spilldesign, hele veien fra innføring i programmering til markedsføring av spill. I perioder er det tverrfaglig samarbeid mellom studentene på spilldesign og studentene på film og tv, manus, 3D-grafikk, lyddesign og visual effects. 

Vil du studere spilldesign?

– På denne måten har vi muligheter til å knytte kontakter vi sannsynligvis kommer til å jobbe med senere. Spillindustrien spres ut i mange andre industrier nå, og vi ser at det er mange som bruker de samme verktøyene vi bruker. Spill er fremtiden, det er jeg helt sikker på, sier Valan med selvtillit i stemmen.

– Du finner din plass uansett

For Charlotte Molnar og gruppen hennes var det en spennende utfordring å lage et spill på 48 timer. Det innebærer mye prøving og feiling. Men Molnar var aldri i tvil om at dette var studiet for henne. 

– Her får man rom til å gjøre feil og lære av dem. Du blir hele tiden utfordret, og befinner deg i en konstant oppoverbakke i utviklingen. For meg er det viktig å kunne skape noe, samtidig som jeg vil gi noe videre i det jeg formidler. Det er en kreativ og åpen linje, med mange forskjellige roller. Du finner din plass uansett om du vil spesialisere deg i leveldesign, bli konseptutvikler eller programmere, sier hun.

Global Game Jam 2020