Nærbilde av en smilende Henry Ramsevik i lokalene til Funcom. I bakgrunner ser man et bilde fra et av spillene til Funcom, det viser en mann med hjelm og rustning.
— Det er første gang jeg gleder meg til å gå på jobb på mandag morgen. Det er drømmejobben, forteller Henry Ramsevik som gikk ut av 3D og animasjon på Fagskolen Kristiania i 2017. Foto: Kristine Ingebretsen

— Det er første gang jeg gleder meg til å gå på jobb på mandag morgen. Det er drømmejobben, forteller Henry.

Funcom ble stiftet i 1993 og har i dag over 150 ansatte fordelt på de to lokalene i Oslo og Nord-Carolina i USA. De står blant annet bak spillene «Conan Exiles» og «Secret World». I tillegg gir Funcom ut spill på vegne av andre utviklere, og har utgitt spill som «Moons of Madness» og «Mutant Year Zero». Henry er ansatt i stillingen som «Junior Environment Artist».

— Mitt tips er å jobbe med portofolien. Du må vise hva du kan innenfor den bransjen du skal inn i. Det er noe av det viktigste du gjør.

— Min jobb er å lage miljøet som spilleren beveger seg i. For tiden arbeider jeg med «Conan Exiles», som er vårt mest suksessfulle spill. Det er gøy at mange fortsatt spiller det og vil ha mer innhold. Kollegaene mine er også veldig flinke, og jeg lærer mye av dem. Jeg kunne egentlig ikke ha ønsket meg en bedre jobb.

Henry Ramsevik sitter foran to pc-skjermer og animerer naturlandskap.
Henry hadde ingen erfaring med 3D og animasjon før han begynte på studiet. Da han fikk valget om å spesialisere seg innenfor et område, gikk han for spill.Foto: Kristine Ingebretsen

Har alltid hatt interesse for spill

Etter å ha testet ut bygg og anlegg og helsefag, uten hell, kom Henry tilfeldigvis over en TV-reklame for 3D- og animasjonsstudiet på Fagskolen Kristiania. Han så på dette som en mulighet til å kunne få en fot innenfor spillbransjen.

— Helt siden barndommen har jeg likt å spille videospill. Da jeg så reklamen for studiet, syntes jeg det så veldig spennende ut. Jeg tenkte; hvorfor ikke prøve?

— Gjennom studiet tilegner man seg grunnleggende verktøy og ferdigheter innenfor 3D og animasjon, og så kan man selv velge hva man ønsker å lære mer om.

Henry fikk praksisplass hos Funcom etter å ha deltatt på et arbeidsveiledningskurs. Ett år senere fikk han tilbud om fast ansettelse i spillselskapet.

— Det skjedde veldig fort. Jeg var på dette kurset i bare noen uker, før jeg gikk rett ut i praksis hos Funcom, forteller Henry.

I Funcom har flere av de ansatte samme utdanningsbakgrunn som Henry.

— Man kan jobbe med mye forskjellig hos Funcom, ettersom vi har flere avdelinger. Flere av kollegene mine har også studert 3D og animasjon eller tilsvarende utdanninger. De som jobber som «Content Artist» har gjerne bakgrunn innen illustrasjon. Mulighetene er mange, forteller Henry.


Flere spesialiseringer innen 3D og animasjon

Henry hadde ingen erfaring med 3D og animasjon før han begynte på studiet. Da han fikk valget om å spesialisere seg innenfor et område, gikk han for spill. Studentene kan spesialisere seg innenfor områdene game art, VFX, motion design og animasjonsfilm.

— Gjennom studiet tilegner man seg grunnleggende verktøy og ferdigheter innenfor 3D og animasjon, og så kan man selv velge hva man ønsker å lære mer om. Jeg valgte å gå for spill, men man kan også spesialisere seg innenfor områder som retter seg mer mot film- og reklamebransjen.

Flere av Henrys tidligere medstudenter har også fått seg relevant jobb etter studiet, blant annet i film- og reklamebransjen. Han har en klar anbefaling til andre som tar kreative og praktiske utdannelser om hvordan de lettere kan få napp på arbeidsmarkedet.

– Mitt tips er å jobbe med portofolien. Du må vise hva du kan innenfor den bransjen du skal inn i. Det er noe av det viktigste du gjør, avslutter han.

Link til 3D og animasjon/spillutvikling