Go to main content
3D- og animasjonsstudent, Sindre Lie, smiler mens han står lent mot en vegg i fagskolens lokaler i Spikersuppa.
3D- og animasjonsstudent, Sindre Lie, smiler mens han står lent mot en vegg i fagskolens lokaler i Spikersuppa.
– Jeg er takknemlig for at fagskolen har hjulpet meg å utvikle ferdigheter som gjør at jeg kan følge drømmen min om å jobbe med spill, sier 3D- og animasjonsstudent, Sindre Lie.Foto: Julia Spjøtvold

Sindre hadde lenge vært fasinert av stilen og de visuelle effektene i spillene til Snowcastle Games, da han våren 2019 fikk mulighet til å delta i et studentprosjekt med spillselskapet. Samarbeidet førte til et tilbud om internship hos den fremadstormende bedriften.

– Følelsen da jeg fikk tilbudet var helt utrolig! Jeg ble veldig glad fordi det gir meg en fot innenfor bransjen, som igjen gir meg en bedre sjanse til å få jobb etter studiet, forteller Sindre, som går andre året på 3D og animasjon på Fagskolen Kristiania.

Som student på 3D og animasjon utvikler du ferdigheter innenfor 3D-grafikk, animasjon, VFX, game art og motion design.

Jeg er takknemlig for at fagskolen har hjulpet meg å utvikle ferdigheter som gjør at jeg kan følge drømmen min om å jobbe med spill.

Følger spilldrømmen

Nå bidrar Sindre med å utvikle det nyeste spillet som Snowcastle Games produserer. Han jobber hovedsakelig med modellering av rekvisitter og objekter som blir tatt i bruk i spillet. Rekvisittene er viktig for helheten i hver scene i et spill.

– Arbeidstiden er fleksibel, som gjør det enkelt å kombinere jobben med studiene, sier han.

– Jeg er takknemlig for at fagskolen har hjulpet meg å utvikle ferdigheter som gjør at jeg kan følge drømmen min om å jobbe med spill.

Vil utvikle spillkarakterer

Sindre valgte å starte på 3D og animasjon på Fagskolen Kristiania fordi han er interessert i den visuelle og estetiske delen ved spillutvikling.

– Jeg fikk inntrykk av at jeg kom til å lære om verktøy, prosesser og metoder som benyttes i bransjen. Dette har vist seg å stemme. Alt vi lærer på studiet kan jeg bruke til å gjøre det jeg liker best, nemlig å utvikle spillkarakterer, forteller han.

 – På studiet lærer jeg også å bruke programmer som jeg bruker mye i jobben min hos Snowcastle Games.

På fagskolen får jeg videreutviklet kompetansen min med praktisk arbeid, noe jeg synes er utrolig nyttig.

Lærer gjennom praktisk arbeid

Sindre er ivrig etter å lære alle fagområdene som inngår i 3D- og animasjonsstudiet. Det innebærer blant annet modellering, skulptering og teksturering. På fagskolen får han jobbe praktisk med faget hver dag, og forteller at han har hatt en bratt læringskurve siden han startet på studiet.

– På fagskolen får jeg videreutviklet kompetansen min med praktisk arbeid, noe jeg synes er utrolig nyttig. Mye teoretisk undervisning kan bli litt langtekkelig for min del.

Attraktive ferdigheter

Sindre forteller om et nært og sammensveiset klassemiljø. Studentene viser hverandre hva de jobber med, kommer med innspill og deler erfaringer. Klasserommet til 3D og animasjon er dessuten plassert rett over gangen fra Spillutvikling, som åpner muligheten for tverrfaglig samarbeid.

– De praktiske ferdighetene vi får her er uvurderlige og ikke minst attraktive på arbeidsmarkedet. Vi lærer veldig mye på kort tid, og lærer oss å mestre programvarer som slett ikke alle kan, avslutter Sindre.

Sindres tips til andre studenter:

  • Gå på alt av arrangementer der det er bransjefolk tilstede. Ta med noen fra klassen!
  • Finn måter å vise frem arbeidet ditt. Lag en Instagram-konto hvor du legger ut det du lager.
  • Ta kontakt med selskapet du ønsker å jobbe i. Spør om å ta en kaffe, det er mye mindre skummelt å selge seg selv inn når man sitter ansikt til ansikt.
  • Ha tro på deg selv – fake it until you make it!
Interessert i 3D og animasjon? Trykk her for å lese mer