Go to main content
Deltidsjobb INEVO Høyskolen Kristiania
Har relevant jobb ved siden av studiene: Fra venstre Karoline Thon, Oscar Løvås, Marius Schafferer og Julie Melby Foss (foto: Herman Ellegård)

Karoline Thon (26), Oscar Løvås (24), Marius Schafferer (26) og Julie Melby Foss (23) studerer Markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania. De kapret drømmejobben hos INEVO allerede i studietiden. De møter Karrieresenteret ved Høyskolen Kristiania og Fagskolen Kristiania for å dele deres erfaringer med å skaffe seg relevant deltidsjobb i studietiden. 

Viktig å holde seg oppdatert

Studentene kan fortelle at de gjennom studieløpet jobbet mye med å sette forbrukeren og deres merkevare i sentrum. 

– Det er viktig å holde seg oppdatert i markedsføringsbransjen. Faget er hele tiden i utvikling og det er alltid behov for ny kompetanse, sier Melby Foss. 

Forrige vårsemester ble de introdusert for emnet Digital markedsføring, som la vekt på å se forbrukeren i sine omgivelser og betydningen av digital kundeinnsikt.

– Emnet har åpnet mange dører. Vi har praktiske oppgaver i forelesningene, foreleserne byr på yrkesnære historier og gjesteforeleserne er gode kontakter inn i arbeidsmarkedet. Det at vi har skrevet blogg og laget en nettbutikk i forelesningene er verdifullt å ta med seg videre, forteller Løvås. 

Fyller på med unge talenter


INEVO blir ofte omtalt som en talentfabrikk, og har siden 2013 vært med å sette standarden for hvordan bedrifter jobber med digital markedsføring.

– Vi ser at de fleste bedrifter har behov for operativ hjelp til å planlegge, prioritere, utføre og analysere markedsføringsaktiviteter. Vi i INEVO bruker operative markedskonsulenter (OMA) som jobber både in-house og ute hos kunden, sier Christopher Espeland Aitken, tidligere student hos Høyskolen Kristiania og nå OMA i INEVO Stavanger.

Løsningen var å finne unge, smarte generalister og gjøre dem til markedsføringstalenter. Studentene fungerer både som rådgivere og operative ressurser ute hos kunden. Mens Løvås jobber mye med Google Ads og landingssider for kunder, jobber de tre andre mye med sosiale medier.

– Vi blir litt digitale poteter, og får prøvd oss på mye forskjellig, sier Melby Foss. Som OMA må man med andre ord være lærevillig og sulten på å lære digital markedsføring i praksis. 

Det å sitte på skolen og faktisk tenke at dette kunne jeg brukt på jobb, er motiverende og lærerikt.
                                                                                                                                                                                  – Oscar Løvås

Fikk tillit fra start

Alle fire beskriver en arbeidshverdag hvor de får mye ansvar og tillit. Schafferer var for eksempel ute og jobbet hos en bedrift allerede etter første uken.

Deltidsjobben innebærer jobb to dager i uken, og studentene klarer fint å kombinere dette med studiene. Med en relevant deltidsjobb blir kunnskapen satt i praksis, noe som gir flere fordeler.

– Det å sitte på skolen og faktisk tenke at dette kunne jeg brukt på jobb, er motiverende og lærerikt, forteller Løvås.

5 tips til deg som ønsker deltidsjobb

Etter søknadsskriving, personlighetstest og arbeidsprøve, var jobben deres. Studentene mener det er viktig å legge fra seg selvhøytidelighet og ikke undervurdere sin egen kompetanse. Her er deres fem tips til andre jobbsøkende: 

  1. Tør å være frempå. Søk rundt og ta kontakt med personene du ønsker å jobbe for.
  2. Ta del i timene og delta aktivt i klassen. Mange forelesere er fra bransjen, og det kan være positivt å skille seg ut i mengden.
  3. Skaff deg LinkedIn.
  4. Ikke undervurder deg selv bare fordi du er student eller ung.
  5. Få frem motivasjonen din i søknaden. 

Du kan ikke regne med å alltid få ja når du søker jobb. Dersom du får avslag på en søknad er det en god idé å ta kontakt med bedriften og spørre om hvorfor det ikke ble deg denne gangen. Dette er verdifull informasjon du kan ta med deg videre i jobbjakten.

Fire studenter jobber foran en Mac. Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania.

Lyst til å jobbe med markedsføring?

Nå kan du søke Bachelor i markedsføring og merkevareledelse.