Collage fra Cannes Lions
Det foregår noe omtrent døgnet rundt under Cannes Lions. Foto: Christina Forstrønen Bruarøy
Siv Martine Nyborg (t.v) deltar sammen med kollega Karen Brynildsen i Young Lions PR. Her foreviget foran presseveggen. Foto: Privat

Cannes Lions International Festival of Creativity, i år fra 17.-21. juni, er det nærmeste man kommer et VM i kreativitet. Young Lions er en del av hele dette løvesirkuset, en konkurranse åpen for prekvalifiserte team. Eneste kriterium er at begge deltagerne er under 30 år og noen av konkurransene forlanger også at man jobber samme sted.

Siv Martine Nyborg er godt kjent med arenaen i Cannes. I 2017 var hun en del av teamet fra Try som tok en tredjeplass med kampanjen «Car Wash», men da var hun ikke tilstede fysisk. Det var hun derimot i 2015, da hun som førsteårsstudent på reklame og merkekommunikasjon vant deltagelse på Roger Hatchuel Academy.

Glenn Haugen (t.v) og makker Zakarias Nadir er tilbake på Rivieraen, denne gangen for å konkurrere i Young Lions Film. Foto: Privat

Her blir 35 deltagere årlig trent av den kreative verdenseliten i fem dager. De får tilgang til hele programmet, alle prisutdelingene og Young Lions festene. I år er det Christina Bruarøy fra samme studie som representerer Norge her.

Etter en liten uke i Cannes kom Siv Martine hjem igjen mer inspirert enn noen gang:

– Det som er så gøy med Cannes er at sekundet du ankommer festivalen så er man ikke alene lenger. Du møter flinke og inspirerende mennesker fra hele verden, og du blir automatisk en del av dette. Stemningen er helt nydelig, man kan bruke alle positive adjektiver i verden for å beskrive denne festivalen. Jeg kjenner ingen som har vært i Cannes som har kommet hjem for så å si at dette var en kjip festival eller at man ikke lærte noe som helst.

Jakter på gullet

Sammen med kollega Karen Brynildsen har Siv Martine deltatt i Young Lions PR denne uken.

– På hvilket nivå ligger ambisjonene deres?

– Det er ingen hemmelighet at vi er veldig sultene på å vinne gull, og vi er nok ikke de eneste med et slikt mindset. Tror ikke det finnes noen som er med i denne konkurransen uten en ambisjon om å levere et godt stykke arbeid som kan resultere i gull. Scott Allan som jobber sammen med oss i Gambit H+K vant jo sølv i samme kategori i 2016, så det gir oss litt ekstra motivasjon til å bringe gullet hjem.

– Hva tror du er deres konkurransefortrinn?

– Denne konkurransen er jo full av press og har minimalt med tid, som  jo en oppskrift på kaos. Så jeg vil si at vårt fortrinn er at vi er proppfylte med energi, vi elsker å tulle, gjøre «barnslige» ting, vi leker og ler mye. Vi fungerer godt sammen fordi vi gjør ting som gir oss energi og som lar oss «glemme» alt av alvoret rundt, så forhåpentligvis er dette en liten styrke som gjør at ideprosessen og leveransen går som smurt.

Mimmi Christensen (t.v) og Andrea Tjøsvoll er Norges håp i Young Lions Design. Foto: Privat

To tanter på tur

– Vi var her i Cannes i fjor med hawaiiskjorter og billige solbriller, men det var med vanlige delegatpass og ikke som Young Lions-deltakere, sier Glenn Haugen.

I år er han tilbake på Rivieraen med sin makker siden studiedagene, Zakarias Nadir, men denne gangen altså som ekte deltakere. De har i likhet med Siv gått reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania, og til daglig jobber de sammen i reklamebyrået Tante Randi.

– Så vidt vi vet er det ingen nordmenn som har vunnet Young Lions Film før, så det hadde jo vært grisestas å vinne!

– Hvordan skal dere feire om dere tar gull?

– Da måtte vi nok ha stukket hull på sparegrisen til Tanta og kjøpt oss en brus og en kule krokanis. Og tatt en tur på Baôli (hipt og eksklusivt utested i Cannes, red.anm.)

– Hva er deres styrke som team?

– Vår styrke som team vår må nok være at vi er bestevenner og dermed tåler hverandres vonde ånde, høye snorking, stygge håndskrift, bad hair days, dårlige vitser og enda dårligere humor. Når man er så trygge på hverandre kan man lage mye fint – eller i det minste ha det voldsomt morsomt sammen.

Martin Abbedissen Fauskanger (t.v) og Mateus Porto Hopland håper på flere konkurranser som Young Lions Print i fremtiden. Foto: Privat

Klare for boble-dusj

Norge har tidligere hentet hjem edelt metall mer enn n gang i Young Lions Design, og alle disse er også tidligere studenter av oss. I 2015 tok Ida Louise Andersen og Sunniva Grolid gull i Young Lions Design. Året etter gjorde Kristina Nyjordet og Sofie Platou seg fortjente til en sølv-løve.

Teamet som i år befinner seg der nede har med andre ord ørlite press på seg. Andrea Tjøsvoll og Mimmi Christensen har vært bestevenninner siden studiedagene ved Høyskolen Kristiania. Etter mange sene kvelder i studietiden og korte deadlines i arbeidslivet vet de at de presterer også under press. Nå jobber de sammen i Metric Design. Hvis de vinner har de planen klar.

– Da skal Mimmi få seg en skikkelig champagne-dusj. Det er ikke hver dag man blir unge løver av Cannes, så da syns jeg vi fortjener å ta den helt ut, sier Andrea.

– Er dere som team stort sett enige? 

– Vi er ikke alltid enige om alt, men vi stoler på hverandre og hører alltid på hva den andre har å si. Det er uansett viktig at vi ser på problemer fra forskjellige perspektiver, det er slik man kommer frem til den gode løsningen. Vi er også gode på å drøfte med hverandre, så vi kommer stort sett alltid til enighet. De beste argumentene vinner, sier Mimmi.

Torkel Skjolden (t.v.) og Marcus Hassel er nyutdanna. Nå befinner de seg midt i det kreative smørøyet med sin deltagelse i Young Lions Digital. Foto: Privat

Good morning, Cannes!

Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland er førstereisgutter i denne konkurransen i Cannes. Til daglig er de et av reklamebyrået Good Morning sine kreative team, og fikk ca 24 timer på seg til å løse oppgaven de fikk utdelt i Young Lions Print.

– Hvordan skal dere feire om dere tar vinner?

– Mateus kommer til å begynne å gråte.

– Hva er deres styrke som team?

– Vår styrke er at vi er veldig ærlig med hverandre. Så man tør å pitche alle idéer, og si ifra hvis noe ikke er fullt så bra.

Drømmen på jord

Det er også første gang Marcus Hassel og Torkel Skjolden fra Hausmann deltar. Dette teamet kommer omtrent rett fra skolebenken vår. De har vunnet en rekker priser denne våren og sikret seg ikke uventet også deltagelse i Young Lions Digital. Entusiasmen hos gutta er stor.

Hanna Sandström (t.v) deltar i Young Lions Media sammen med kollega Aurora Bjerke. Foto: Privat

– Jeg må bare si at dette er drømmen på jord for alle som er interessert i reklame, sier Torkel.

Hvordan skal dere feire om dere tar gull?

– Kategorien «digital» er den største kategorien i år, med flest påmeldte land. Konkurransen er knallhard, så om det blir gull skal vi i hvert fall ringe mamma, og etter det unne oss en øl eller to! Vi får vite hvem som vinner på torsdag, rett før den store norske festen her i Cannes – så hadde vi vært så heldig å vinne er timingen perfekt!

– Hva er deres styrke som team?

– Vi setter alltid idéen først, og ser på design og tekst som virkemidler for å kommunisere ut en god idé. Da er det nok også en styrke at vi er en tekstforfatter og en Art Director som utfyller hverandre godt.

Alt for Norge

Svenske Hanna Sandström er også en tidligere student hos oss. Til daglig jobber hun i MediaCom, og ble sammen med kollega Aurora Bjerke valgt ut til å representere Norge. De har deltatt i Young Lions Media.

Hvordan skal dere feire om dere tar gull?

– Hadde vi vunnet gull, eller fått pallplass generellt, så hade vi feiret med champagne på en yacht i ekta Cannes-stil!

Christina Forstrønen Bruarøy (t.v.) har vært student på Roger Hatchuel Academy denne uka. Og jammen santen traff hun ikke et stort forbilde der nede. Journalisten Noor Tagouri. Foto: Privat

Tok bilde med forbilde

Men det finnes flere unge nordmenn i Cannes, som studerer hos oss i dag. Christina Forstrønen Bruarøy studerer reklame og merkekommunikasjon og ble valgt ut til å delta på Roger Hatchuel Academy i år.

Bruarøy vant med en case hun har gjort for Unicef.

– Da vi fikk oppgaven satte jeg noen kriterier for meg selv. Jeg ville inkludere alle barn, ikke bare de som er flinke til å snakke for seg. Det er nok mange barn der ute som har mye bra på hjertet som ikke får sagt det fordi de ikke tør å ta ordet.

I tillegg til å ha spennende dager med proppfullt program rakk hun å ta en selfie sammen med den amerikanske journalisten og aktivisten Noor Tagouri, med røtter i Libya. Hun har bl.a. nesten 500.000 følgere på Instagram.

Det er forresten Christina Bruarøy som har forresten levert alle stemningsbildene vi har brukt i toppen av denne saken. Tusen takk, Christina!