Go to main content
Cecilie Olsen står på en tribune. Bak henne kan man se en ishockey-bane og stoler.

Med hockeyinteressen i kofferten

24-åringen har allerede rukket å gjeste God Morgen Norge, vekket internasjonal oppmerksomhet i Espn og fått oppslag i en rekke aviser. Som den eneste ansatte i administrasjonen til Manglerud Star, har den nyutdannede PR-studenten spennende oppgaver foran seg. Hun har fått det ærefulle oppdraget om å lede elitelaget til nye høyder.

Cecilie ble tidlig glad i hockey og spesielt i Oilers, ishockeyklubben i Stavanger. Da Cecilie flyttet til Oslo i 2015 for å studere Bachelor i PR og kommunikasjon (tidligere PR og samfunnspåvirkning) - hadde hun hockeyinteressen med seg i kofferten fra Stavanger.

Allerede under studietiden engasjerte Cecilie seg i østkantklubben på Manglerud. Hun forteller at gjennom et tips fra en venninne, startet hun som SoMe-ansvarlig i hockeyklubben i 2015. Siden den gang har hun vært høyt og lavt under hockeylagets kamper. Selv om Cecilie fanget tidlig interesse for hockey, forteller hun at det aldri var planen å gjøre en karriere innen ishockey.

— Jeg hadde ikke sett for meg en karriere innen ishockey, men trives med den nye tilværelsen hos elitelaget.

Fra PR til ishockey

Cecilie forteller at hun allerede har rukket å bruke flere av emnene fra bachelorgraden i PR i rollen som daglig leder.

— Jeg jobber mye med omdømme og krisehåndtering. I alle beslutningene som tas tenker jeg mye på hvordan dette vil se ut for andre. Omdømme er ekstremt viktig i ishockey. Det er en sport som fortsatt blir sett veldig ned på i Norge. Det oppfattes som en veldig aggressiv sport, men det er det ikke. Av den grunn må vi være forsiktig med alt vi gjør. Cecilie forteller at hun til daglig også må takle politiske spørsmål.

— Vi har vært i møter med kommunen og forsøker å få spille på nye Jordal når den blir klar. Samtidig jobber vi med ny ishall på Ryen. Da er du nødt til å være innom politikk.

— Hvem skal du kontakte og hvilke argumenter skal du bruke? Dette lærte vi mye om på studiet, og det bruker jeg daglig.

Under TV-intervjuer har jeg tenkt: Husk alt Ketil Raknes har lært deg!

I tillegg til stadige intervjuer som Norges yngste daglig leder på elitenivå, måtte Cecilie også håndtere pressen.

— I det siste har jeg fått kjenne på at alt vi lærte i emnet mediehåndtering har kommet godt med. Jeg ble kastet  rett inn i det første intervjuet. Det dreide seg om tarifforhandlinger mellom spillere, organisasjonene og klubbene. Da kom det godt med alt jeg har lært om mediehåndtering, PR og hvordan du skal fremstå.

    Friskt pust i klubben

    —  Jeg tenkte ikke på alderen min da jeg sa ja til jobben. Så lenge menneskene i klubben mener at jeg kan gjøre en god jobb, og jeg tror på det selv, har ikke det noe å si. Det er mye jeg må lære meg, men jeg setter veldig pris på at klubben er villig til å satse på meg, forteller Cecilie.

    Spiller på Manglerud Star, Joachim Engebråten Hermansen, forteller at Cecilie har vært et friskt pust i klubben.

    — Hockey har utviklet seg, og mye er blitt modernisert. Jeg tror det er bra at vi får en «utenforstående» som ikke kun sitter på hockey-kunnskaper, men kan mye annet.

    Joachim forteller at han og resten av klubben har full tro på at Cecilie kan lede Manglerud Star til topps.

    — Cecilie har allerede vist at hun tør å prøve ut nye ting. Hun kommer med ideer som aldri har vært forsøkt tidligere, og er ikke redd for å satse.

    Manglerud Star

    Et unikt miljø

    I 2015 hadde Cecilie sitt første møte med eliteklubben. Hun forteller at hun ble godt mottatt blant hockeygjengen.

    — Jeg kom inn her i 2015 uten å kjenne en eneste person. Jeg ble tatt veldig godt i mot.

    — Vi har et lite og unikt miljø, men samtidig er lidenskapen til sporten så stor. Vi blir som en stor familie på tvers av alle lag.

    Er du både samfunnsengasjert og vil jobbe med kommunikasjon?

    Da er en bachelor i PR og kommunikasjon noe for deg. Med en bachelor i PR og kommunikasjon kan du jobbe i forskjellige kommunikasjonsbyråer, politiske organisasjoner eller i en kommunikasjonsavdeling for en virksomhet eller en organisasjon. Mulighetene er mange!