Portrett foto av Ingrid.
Ingrid studerer Bachelor i ledelse og servicestrategi på Høyskolen Kristiania.

Valgemne endte i jobb

I skrivende stund er det like over ett år siden jeg deltok på mine første forelesninger i digital markedsføring. Noen måneder i forveien hadde jeg tatt beslutningen om denne fordypningen, og jeg visste i grunnen lite om hva jeg gikk til.

Det jeg visste var at tidligere studenter anbefalte denne retningen fordi det var gøy og ikke minst veldig interessant. Lite visste jeg at jeg skulle sitte igjen med jobb innenfor feltet! Her er mine beste tips til studenter i digital markedsføring.

Første møte med DIG2102

Jeg husker godt de første forelesningene som for meg best kan beskrives som øyeåpnere. Gjennom mine 2 1/2 år ved Kristiania har jeg trivdes godt med fagsammensetningen og den strategiske tilnærmingen bachelorgraden har tatt for seg.

Likevel fant jeg ikke et fagområde jeg med sikkerhet kunne si at jeg ville jobbe med. Ikke før digital markedsføring! At faget er spennende er det ingen tvil om, men jeg hadde aldri vært like motivert uten enestående forelesere som Karl Philip Lund og Arne Krokan, bare for å nevne noen.

Blogging

Ved oppstart fikk klassen beskjed om å sette opp blogger via WordPress, noe som den gangen satt litt langt inne å gjøre. For hva er vel blogger annet enn “dagens antrekk” og sminke? Vel, så feil kan man ta! Siden den gang har jeg gjennom bloggen gjenoppdaget skriveglede og ikke minst fulgt med på andre dyktige tekstforfattere.

Det er en hel verden av fagblogger der ute en ikke kan gå glipp av – uansett om du driver med digital markedsføring eller ei. I tillegg skaper bloggingen en unik kultur i klassen og legger opp til konkurranse med den nummerte listen over årets studentblogger. De som leverer godt og relevant innhold blir trukket frem i forelesning som gode eksempler, noe som for meg ble en sentral motivasjonsfaktor.

Disruptive innovasjoner

Da jeg valgte å fordype meg i digital markedsføring visste jeg lite om hva det neste semesteret ville innebære, og det er først nå i ettertid jeg har innsett hvor smart dette valget var. På nyåret lærte vi blant annet om disruptive innovasjoner – både hva det  innebærer og hvilken betydning det har hatt og vil ha i årene som kommer.

Vi fikk en generell innføring i endringene arbeidsmarkedet står overfor og ble forberedt på de tre neste modulene studiet ville by på; e-handel, sosiale medier og til slutt direkte markedsføring. Alt dette ga en helhetsforståelse jeg ikke ville vært foruten i dag.

Bygging av en digital identitet

Hele semesteret var gjennomsyret av et viktig budskap — vi må bygge en digital identitet!

Dette innebærer ikke bare å være tilstede på viktige plattformer som LinkedIn, men også å vise «hva en er god for» gjennom å publisere fagrelaterte blogginnlegg. Samtidig fikk vi som nevnt innføring i hvordan en  nettside settes opp, som er verdifull kompetanse jeg i dag er takknemlig for å ha. Med dette følger opplæring i å implementere digitale verktøy som Google Analytics, som gjør det både lærerikt og gøy å følge med på utviklingen til nettstedet ditt.

I anledning en mappeinnlevering på tampen av semesteret ble det satt krav om å gjennomføre sertifiseringer fra Facebook og Google. Disse kursene har jeg hatt mye utbytte av i etterkant, og det sier seg selv at når to tech-giganter som sammen generer svimlende mange milliarder i internettmarkedsføring tilbyr gratis sertifiseringer — ja, da tar du de!

Bildet viser statistikk over hvordan man bruker sosiale medier i husholdningen daglig.
Kilde: Bruk av IKT i husholdningene, Statistisk sentralbyrå. Skjermdump hentet fra SSB.

Hvorfor du bør velge en digital retning

Jeg kunne argumentert lenge for hvorfor du bør velge en digital retning, men essensen lyder som følger; digital kompetanse er ikke bare spennende å jobbe med, det er i aller høyeste grad etterspurt i dagens arbeidsmarked! Vi som utdanner oss innenfor feltet i disse dager er heldige, for vi er relativt sett tidlig ute.

Det er med andre ord mange stillinger innenfor teknologi og digital markedsføring som skal opptas de neste årene. Denne kompetansen er nemlig mangelvare i norske bedrifter, og flere og flere innser at de trenger digitale hoder. Kanskje er det nettopp deg de trenger?

Mine tips til studenter i digital markedsføring

Mitt beste tips er å vise engasjement overfor både forelesere og resten av klassen. Kom tidlig i gang med bloggingen og ta den på alvor! Personlig var jeg treg med å komme i gang, og det er noe jeg hadde gjort annerledes om jeg skulle tatt kurset på nytt. Når jeg først var i gang fikk jeg både ett og to jobbtilbud.

Det lønner seg å være engasjert, så gå den ekstra mila – det vil du garantert ikke angre på. Som et resultat av mitt arbeid med digital markedsføring sitter jeg nå igjen med jobb i det digitale markedsføringsbyrået Inevo som operativ markedsassistent. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Lykke til!

Ønsker du å studere Bachelor i ledelse og servicestrategi?