To unge menn står på en gate. Den ene gutten holder en katt. Den andre gutten sitter på en gyngeleke.
Mjau! Fra venstre: Michael Solbakken og Ed Raison

Michael tok en fagskoleutdanning i reklame og merkekommunikasjon, før han fikk jobb som tekstforfatter og regissør i Norges eldste og største radioproduksjonsbyrå Både Og. Nå, fire år senere, skal han begynne på nye eventyr som videojournalist hos Kitchen.

Ed kommer fersk fra studier med en bachelorgrad i film og TV som han fullførte i vår. Ved siden av studiene har han jobbet med en rekke prosjekter; der han blant annet har produsert, filmet og spilt i Humornieu-nettserien "Funnier Down Under".

Head of content ved Kitchen, Maria Egeland, forteller til Kampanje at de ser et økende behov for videoproduksjon blant alle deres eksisterende kunder. Michael og Ed går nå inn for å styrke Kitchens muskler i en bransje hvor kundene etterspør mer og mer video, skriver Kampanje.

Svært attraktive for stillingene

Foto av mann som svinger i en tre huske.
Michael Solbakken

Ed fikk en telefon fra en god venn som tipset han om stillingen. Han tok kontakt med Kitchen, og noen dager senere fant han seg selv på et intervju.

– Intervjuet slo jeg "out of the park" og de hadde ingen andre valg enn å ansatte meg post haste, forteller Ed med en humoristisk tone. Michael opplevde mye av det samme som Ed.

– Jeg fikk tips om at Kitchen så etter noen som meg. Så jeg søkte på stillingen, fikk intervju og skjønte at her må jeg jobbe. Heldigvis tenkte de det samme om meg.

Kitchen fikk inn mellom 60 og 70 søknader på stillingen Michael nå besitter.

– Da vi kom over Michael sin søknad, så tenkte vi at han her må vi ha. Han imponerte oss med casene sine, og sin forståelse for kundenes behov, forteller Maria Egeland til Kampanje.

Da vi kom over Michael sin søknad, så tenkte vi at han her må vi ha.
↳ Maria Egeland, Head of content, Kitchen

Relevant utdannelse

Foto av person som står i en elv, i underbuksa.
Ed Raison

Ed forteller at hans tre år på film og TV har vært en bra start på arbeidslivet.

– Studiet var veldig relevant, der jeg har klart å bygge en grunnleggende forståelse innenfor mange forskjellige områder. Nå skal Ed få bryne seg som klipper i Kitchen, der han skal få bruke sine ferdigheter til å utvikle aktuelt og berikende innhold til web, sosiale medier og TV.

– Slik jeg forstår det blir det også muligheter for meg å jobbe i mange andre fagfunksjoner på ulike oppdrag, forklarer Ed.

Michael forteller at de to årene han hadde på fagskolestudiet i reklame og merkekommunikasjon er fundamentet for hvor han er i dag.

–Jeg har var aldri noe særlig på å lære gjennom bøker og prøver. Jeg må lære gjennom å gjøre og det fikk vi på fagskolen, der ble jeg faktisk forberedt på hverdagen i reklamebransjen.

På fagskolen ble jeg faktisk forberedt på hverdagen i reklamebransjen.

Michael kan og fortelle at han tror bransjen vil trenge flere med et spredt kompetanseområde.

– Det jeg tror byråene ser etter er engasjerte kreatører som har et ønske om å skape, og jo flere verktøy du kan desto flere flater kan de ende opp med å utfolde deg i.