hederspris Art Direction
Bildet viser to skjermvisninger, sm heter "viasport 1" og "viasport 2" der den ene er blå og den andre rød
«Kanalkampen» går ut på at Viasport sender samme fotballkamp på to kanaler - en for hvert lag - der det blir to totalt partiske sendinger med alt fra skreddersydd kommentator til reklame.

Nylig gikk Art Direction-alumniene Nina Bugge og Gerd Marie Stangeland hen og vant både gull i studentkategorien for reklame og hedersprisen Årets student på Gullblyanten 2018. Sistnevnte pris kom med en sjekk på 10 000 kroner fra Kreativt Forum. Jobben de vant med var «Kanalkampen» for Viasport.

– Det var sykt uventa, sykt gøy og kanskje litt sykt fortjent! smiler Gerd.

– Hva tror du gjorde at dere vant?

– Det er en ren og enkel idé basert på god innsikt. Fotball er også noe som engasjerer mange, og det er jo heller ikke dumt. Idéen er nesten så selvsagt at man skulle tro at hadde vært gjort før, sier Gerd.

Foto av en skjermdump fra viasport1.

Det var casefilmen til «Kanalkampen» som overbeviste juryen

– Vi måtte gjøre noe helt spesielt

Jentene forteller at Viasport ville skape oppmerksomhet rundt de fire nye sportskanalene de skulle lansere. Utfordringen var å få folk engasjert i linjær-TV nå i disse streaming-tider.

– Hvem bryr seg egentlig om når enda noen sportskanaler lanseres, helt ærlig? Vi måtte gjøre noe helt spesielt, gå litt lenger for å gi nordmenn en enda større sportslig opplevelse.

Dette er en sånn jobb som fort kunne vunnet gull hadde den konkurrert i de andre kategoriene i Gullblyanten.

Innsikten var: Vi vet at nordmenn elsker fotball, spesielt utenlandsk fotball ligger det mye «passion» i. Og derfra kom idéen til slutt.

Juryen sier blant annet i sin uttalelse:

«Dette er en sånn jobb som fort kunne vunnet gull hadde den konkurrert i de andre kategoriene i Gullblyanten. En sånn jobb som gjør at pokker heller, det er bare å skjerpe greiene, drite i å hente i barnehagen og bestille seg nok en overtidspizza fra Peppes - for nå kommer’em og tar oss!»

Skjermdump av en logo til kampanje.com

Trekkes fram som reklametalenter bransjen på se opp for

Ideén kom, til tross for at ingen av jentene er opptatt av å se på fotball selv.

– Haha, nei! Jeg spiller fotball på fritiden, men ser ikke kamper på TV. Mens Gerdy bare strikker og ser på «The Crown», ler Nina.

hederspris Art Direction
Gerd og Nina på scenen under Gullblyanten 2017. Foto: Kreativt Forum

Ris og ros til studiet

Duoen fant hverandre fordi de gikk i samme klasse på Art Direction. De gikk ut i 2017 og løste denne oppgaven mens de fortsatt var studenter, men det var ikke en skoleoppgave.

– Vi gikk rett fra praksis i McCann til et engasjement hos Morgenstern før vi var ferdig på studiet, og dette var den første briefen vi fikk av dem. Det var nok ment som en prøve-brief for å teste oss ut litt om vi klarte å levere gode ideer, og det gjorde vi tydeligvis! smiler Gerd.

Kontakten med bransjen var gull og lærerne var GULL! Astrid, Live, Annette og Helle – LOVE YOU!

De har både positive og negative kommentarer til utdanningen sin.

– Kontakten med bransjen var gull og lærerne var GULL! Astrid, Live, Annette og Helle – LOVE YOU! ❤  Men mye sammenslåing, flytting og andre administrative tiltak var nok ikke helt på plass. Og vi hadde ønsket oss mer kontakt med tekstklassen helt fra starten av studiet, sier Nina.

Rett i jobb

Jentene, som er 25 og 27 år, er nå i full jobb hos We Are Live.

– Der er det skikkelig bra! Akkurat nå har vi ansvar for tre reklamefilmer etter bare tre uker, så her skjer det ting! Det er så herlig det! sier Gerd.

–  Start tidlig og finn en partner med samme ambisjoner – dere må/bør ikke være BFFs.

– Har dere noen råd til de som vil følge i deres fotspor?

–  Start tidlig og finn en partner med samme ambisjoner – dere må/bør ikke være BFFs, sier Nina.

– Konkurranser, konkurranser. Konkurranser. Det er gull. I tillegg er det lurt å gå på mange mappevisninger, jeg tror vi har vært innom nesten hele bransjen. Og å tørre å stå for det man har laget, legger Gerd til.

– Hva skal dere bruke pengene dere vant på?

– Det stod mellom lånekasse og Maemo, hva tror du vi valgte?