Foto av Celina som står i en tur vei.

Celina jobber som markedsansvarlig

– Jeg er utrolig fornøyd med å ha landet drømmejobben som første jobb etter studiene!

Slik omtaler tidligere student ved Høyskolen Kristiania jobben som markedsansvarlig i det norske droneselskapet Staaker. Fra 2014 til 2017 studerte Røste Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania.

Etter at det norske gründerselskapet tok kontakt med foreleseren hennes i valgfaget digital markedsføring og spurte etter dyktige studenter, fikk Røste en telefon.

– Du kan si jeg ble headhuntet til jobben, fordi jeg studerte på Høyskolen Kristiania. De hadde hørt om meg fra en av foreleserne på skolen, og lest bloggen jeg hadde laget som en del av en oppgave på høyskolen.

I dag kan jeg bare takke meg selv og Høyskolen Kristiania for at jeg har en så spennende arbeidsplass, sier Røste.

Den ene dagen står hun på stand på Beitostølen, Rauland, Geilo, Voss eller en annen norsk fjelltopp og forteller skikjørere og andre om fordelene med den norske dronen Staaker. Den andre dagen sitter hun i møter med leverandører og kunder, og jobber for å selge den norske spesialdronen.

– Arbeidet er veldig variert, og jeg får veldig god bruk for det jeg lærte på høyskolen. På studiet fikk vi en veldig bred forståelse for markedsføring og merkevarebygging, og i jobben får jeg prøvd mye av dette i praksis, sier Røste.

Ikke bestemt deg for hva du skal studere?

Hun har et klart råd til de som vurderer å studere markedsføring og merkevareledelse:

– Kjør på! Det er de tre beste årene jeg har hatt i mitt 23 år gamle liv. Det var ekstremt lærerikt, og fra å ikke kjenne en sjel fikk jeg nye venner, fantastiske forelesere og kontakter som stiller opp. Og selv om det var slitsomt i blant, ga det meg drømmejobben, sier hun.

Det er de beste tre årene jeg har hatt! Det var ekstremt lærerikt å studere markedsføring og merkevareledelse på høyskolen, og studiene ga meg drømmejobben.

Lærer å tenke markedsføring i bred forstand

Lars Høvik Sivertsen ble ferdig med bachelorgraden sin i markedsføring og merkevareledelse i 2017. Også han har sikret seg en jobb han elsker, som Account Manager i selskapet Delta Projects.

– Det er veldig spennende å være med i startfasen i en bransje som er så ny! Mange vet fremdeles ikke hva programmatisk markedsføring er, og hvordan det fungerer, sier Sivertsen.

markedsføring og merkevarledelse - Lars i Barcode
MED FRA START: Lars syns det er spennende å være med i en oppstartbedrift. FOTO: Privat.

Til daglig jobber han med å sette opp digitale reklamekampanjer for kunder og kjøpe skreddersydd reklameplass for kundene. 

– Hvordan foregår det?

– Enkelt fortalt sitter man i budrunder med andre som vil reklamere på nett, hvor man setter opp strategier for hvordan man skal vinne annonseplassene- og tidspunktene man ønsker, og hvor mye man vil betale for det. Målet er å treffe målgruppene kundene vil, når de vil det, med det budskapet de vil nå dem med, sier Sivertsen.

I likhet med Celina Røste var studiet på Høyskolen Kristiania del av grunnen til at Lars fikk jobben.

– Jeg fikk tips via en medstudent på høyskolen som hadde jobbet i selskapet tidligere, om at sjefen behøvde nye hoder. Jeg sa jeg var interessert, fikk intervju og til slutt jobb, sier han. I dag understreker han at han har stor nytte av alt han lærte på studiet.

– Man lærer å tenke markedsføring i bred forstand, og se hver enkelt markedsaktivitet som en brikke i et større spill. Den totalforståelsen kommer veldig godt med i jobben min i dag, sier Sivertsen.

Man lærer å tenke markedsføring i bred forstand, og se hver enkelt markedsaktivitet som en brikke i et større spill. Den totalforståelsen kommer veldig godt med i jobben min i dag.

Millioner av views på Youtube

Portrett foto av Even.

– Det som er veldig givende er at jeg plutselig kan sitte i styrer, med markedssjefer og så videre, og føle at det jeg sier blir tatt på alvor. Mye av det vi lærte på skolen kunne kanskje virke overflødig mens man studerte, men kommer veldig godt med i arbeidslivet, sier Even Ødegård.

Even er digital markedsfører i selskapet Inevo, og tidligere student ved Bachelor i markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania.

– Det er en veldig allsidig stilling, og jeg kan være rådgiver én dag, eller styre millionbudsjetter på adwords. Halve uken sitter jeg hos kundene våre, og resten sitter jeg sammen med kollegaene mine i Inevo. Vi er et ungt miljø, og jeg får muligheten til å lære av de beste i bransjen, og jobbe med store, anerkjente kunder, sier Ødegård. Han mener i likhet med Sivertsen og Røste at det han lærte på Høyskolen Kristiania var viktig for å få jobb, og for å gjøre en god jobb.

– Da jeg var ferdig med studiene oppfattet jeg meg som attraktiv på arbeidsmarkedet. Kanskje spesielt med valgfag innen digital markedsføring stilte jeg sterkt på et område og i en bransje som er veldig ettertraktet for tiden, sier han.

– Hvem mener du passer best til å studere markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania?

– Alle som vil hjelpe med å posisjonere bedrifter, og hjelpe dem å lykkes, sier Ødegård. Han understreker at eget initiativ kombinert med studier på høyskolen var gull verdt, og at de som gjør det lille ekstra mens de studerer får gode muligheter i arbeidslivet. Selv er han kjent som videregående-eleven som fikk fem millioner views på Youtube.

– Jeg gikk medier og kommunikasjon, og likte å leke litt med film og klipping. I 2012 laget jeg en remix av ulike ting lagt ut på nettet, og jobbet for gøy med å spre den. Nå får den ganske mye organisk spredning, og det fortsetter å tikke inn noen tusen views i måneden. Det er morsomt, men ikke noe jeg har forsøkt å tjene penger på, avslutter Ødegård. Se Evens Youtube-video.

Se hva tre av våre nåværende studenter sier om hvordan det er å studere markedsføring på Høyskolen Kristiania:

Vil du også studere markedsføring og merkevareledelse?