Machine + cinema = machinima

Samarbeid på tvers av studieprogram

Foto av en flippende politibil med flammer i hjulene.

Studenter fra 3D-grafikk, Visual Effects, spilldesign, manus, film og TV og lyddesign har de to siste ukene arbeidet med Machinima.

 Målet var å lage en film i spillet GTA V, i grupper på tvers av studieprogram. Dette var det første tverrfaglige gruppearbeidet for førsteårsstudentene, som var en positiv opplevelse:

– Det er kult at vi samarbeider når vi går forskjellige linjer, fordi alle har ulike innspill til prosjektet. Derfor er det også viktig å ikke være sta på sine egne ideer, sier Thomas fra spilldesign.

– Selv om jeg studerer spilldesign lærte jeg veldig mye om lyd og klipping i dette prosjektet, sier Sean fra spilldesign.

Det var felles filmvisning og Q&As fra medstudentene på Avdeling for film, TV og spill på Vulkan.

Hvorfor Machinima?

Studentene lagde filmer med biljakter, branner, eksplosjoner i GTAs svar på California.

– Det er lettere å få til en del ting gjennom å bruke spillet, som effekter, handlinger og karakterer. Vi lagde først et plot, så var det bare å trykke på record og spille, forteller Sarah fra 3D-grafikk.

Område for eksperimentering

Høyskolelektor ved Institutt for kreative medier, film og journalistikk, Niels Fonseca, forklarer at Machinima foreløpig er et område av eksperimentering. Det er ikke en ny disiplin eller nytt felt i konvensjonell forstand:

– Det representerer heller en tilnærming hvor maskin og film, i vårt tilfelle, kan grupperes sammen til en serie av fantastiske bilder i en virtuell verden. På denne måten kan det introduseres nye spørsmål innenfor narrative disipliner, forklarer Fonseca.

Machine + cinema = machinima
 Fra filmen "Helten", om en pyroman brannmann.

Fakta om machinima:

  • De som lager machinimafilmer kalles machinimators.
  • Machinima er en type filmatisk uttrykk som dokumenterer livet i et virtuelt rom, har ofte sammenlikninger mellom virtualitet og virkelighet.
  • For machinimators fungerer avatarene i spillet som skuespillere.
  • Machinima lages innenfor alle sjangre, som drama, dokumentar, musikkvideoer og i forretningssammenheng.
  • En machinima film tar utgangspunkt i en «åpen verden», der en spiller kan bevege seg fritt gjennom en virtuell verden. Spilleren er gitt stor frihet i å velge hvordan og når han eller hun skal nærme seg mål, i motsetning til andre dataspill som har en mer lineær struktur.
  • En innebygd editor lar deg «fange» handlinger i spillet, og deretter gjengi disse med frihet til lage en sekvens med tilpassede utsnitt, kamerabevegelser og optiske effekter.

Les mer her om fjorårets oppgave i virtuell filmskaping og Machinima.