Samarbeidsprosjekt og nybrottsarbeid

I første semester har både studenter og ansatte ved film og medier samarbeidet med hverandre om en oppgave i virtuell filmskaping som kulminerte i en machinima-film laget i Grand Theft Auto IV og V. Oppgaven ble sett på som et eksperiment, siden det ikke tidligere er lignende prosjekter utført i akademisk sammenheng.

Machinima-film

En machinima film tar utgangspunkt i en åpen verden som er et begrep for videospill der en spiller kan bevege seg fritt gjennom en virtuell verden og er gitt stor frihet i å velge hvordan eller når man skal nærme seg mål, i motsetning til andre dataspill som har en mer lineær struktur.

En innebygd editor lar deg «fange» handlinger i spillet, og gjengi disse med frihet til lage en sekvens med tilpassede utsnitt, kamerabevegelser og optiske effekter.

Foto av en GTA plakat av machinima film

Lære spilluniverset å kjenne

Førsteårsstudenter fikk utfordringen om å lære spilluniverset å kjenne, tilpasse eget manuskript til de teknologiske begrensingene, og se mulighetene som lå i spillet. De fikk prøve seg på å skape en logisk visuell handling som fremkalte emosjoner hos et kritisk publikum. Arbeidet foregikk på campus under ledelse av faglærer Ole Goethe ved spilldesign, og et utvalg veiledere.

– Arbeidet med å definere og tilpasse oppgaven var utfordrende, men studentene utfordret den kreative prosessen med det som var nødvendig for å holde en høy standard i sitt arbeid, forteller Ole Goethe ved spilldesign.

Machinima film produsert av følgende studenter:

  • Jonas Bjørke Reinhardtsen
  • Helene Spanthus
  • Anders Aarre
  • Stephan Lyngved
  • Anders Hereng Hansen