Studietur til Euroshop

Hvert tredje år arrangeres Euroshop i Dusseldorf på et at Europas største messeområder. Dette er hele Retail-verdens ”Mekka”, og det er viktig å være på denne messen for å holde seg oppdatert og for å bli inspirert. Derfor gikk årets studietur for 2. år Retail Design hit i forrige uke. Her finner man alt det nye innen belysning, messestand-systemer, butikkinnredninger, materialer, utstillingsmannekenger, og veldig mye mer. På messen presenteres kjente designmerker for den mer eksklusive Retail-retningen, og materiell for å øke salget i butikk. Det er både besøkende og utstillere fra hele verden.

Internasjonalt skolesamarbeid

I Tyskland fikk også studentene våre muligheten til å møte Retail Design-studentene fra Peter Berents School of Art på University of Applied Sciences Dusseldorf. Westerdals Oslo ACT startet et samarbeid med universitetet i 2016, og det er mulig for Retail Design-studentene å utveksle dit. Sammen er vi de eneste to skolene som tilbyr en ren bachelor i Retail Design i hele Europa. Studentene fikk også møte Elisava fra Barcelona, og IADE School of Creativity Universidade Europeia fra Lisboa, som begge også har utdannelser innen Retail Design. Alle skolene presenterte seg, hvordan de jobber og flere studentprosjekter. – Studieturen ble en fin miks av å se det ferskeste av hva leverandørene tilbyr Retail-bransjen, og samtidig få et innblikk i hvordan vi utdanner studenter som skal ut i samme bransje, og hvordan de tenker om framtiden, sier dekan ved Avdeling for kommunikasjon, Ørjan Skyrud.

Studietur til Euroshop
Andreårsstudentene fra Retail Design sammen med studentene fra Elisava i Barcelona.

Maskiner gjør jobben

– I år så vi at teknologien virkelig er på full fart inn i Retail-løsningene, forteller Skyrud. – Selfscanning i kassediskene som vi har sett et par eksempler på før, er det nå flere leverandører som tilbyr. Men noe nytt er at man ikke scanner selv en gang, men sender produktene avgårde på et bånd. Der finner maskinen ut av hva det er, veier det, og sender det videre. Du trenger bare å gå til enden av båndet og trekke kortet. ”Pick up points” var det også mye av. Man bestiller varene på nett, får en pin-kode, svipper innom stedet og tar varene ut fra en luke hvor varene dine står klare til deg. Det ble også presentert maskiner hvor du kan ta med deg dine beste, gamle, utslitte sko til scanning, og maskinen vil komme med forslag på hvilke sko som passer deg best i forhold til dine gamle favoritter.

Spennende framtid

– Dette er en messe som må oppleves, sier Skyrud, som understreker at dette bare er noen få eksempler på alt det de har sett på messen. – En ting er sikkert. Framtiden ser veldig spennende ut. Selv om internetthandelen øker, vil ikke den gode gamle butikken dø. Den må bare omstrukturere seg litt, skape den gode opplevelsen, uansett hva det er. Ikke minst må man integrere det teknologiske og det digitale, hånd i hånd med den fysiske butikken, avslutter Skyrud.

[gallery ids="35483,35482,35481,35475,35480,35479,35478,35477,35476,35474"]