Foto av Helle i studio.

Etter studiene på Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling vant Helle Aakesen en konkurranse der Samsung kåret Nordens nye Youtube-talent. Hun ble tilbudt støtte og rådgivning til å utvikle seg som Youtuber fra det svenske firmaet United Screens, men før hun fikk tatt i bruk gevinsten begynte hun heller å jobbe der.

Bygget opp norsk avdeling

Nå har Helle vært med å bygge opp den norske delen av kontoret helt fra bunnen.

– Da jeg studerte Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling fokuserte jeg mest på intern innovasjon og entreprenørskap i bedrifter. Hvordan man kan vokse seg større. Da jeg begynte i United Screens fikk jeg bruk for alt jeg hadde lært. Vi var bare to stykker som startet opp kontoret i Norge, og da måtte vi bygge opp bedriften, lage en businessmodell og utvikle en markedsplattform for annonsørene der ute, helt på egen hånd, forteller hun fra kontorene på Uranienborg i Oslo.

Mange unge kreatører har null kroner i budsjett men vi vil også gi disse menneskene et tilbud.
 ↳ Helle Aakesen

Lokalene til United Screens fungerer også som studio hvor unge kreatører kan spille inn video, lage podkast eller bruke profesjonelt mikrofonutstyr gratis, studioet er åpent for alle.

Helle smiler

Youtube som markedsføringskanal

Helle jobber i dag i et firma med unge mennesker som forstår Youtube som kommunikasjons- og markedsføringskanal. Deres oppgave er å finne riktig kanal til å markedsføre annonsørenes produkter og kjenner godt til plattformen selv.

– Nesten alle på kontoret har egen kanal. Jeg også. Min ble startet under eksamensperioden. Lite visste jeg at det skulle bli nåtidens, og framtidens underholdning. For meg var det bare et kreativt utløp ved siden av studiene. Det startet med en julekalender der jeg pratet om jul. For å få seere gikk jeg rundt på biblioteket på høyskolen og gjennom "frivillig tvang" fikk andre studenter se på videoene mine.

I dag tror Helle at konkurransen er mye hardere.

– Da jeg holdt på den gangen var det jo liten konkurranse. Nå må man jobbe mye hardere for å få seere. Unge mennesker i dag laster knapt opp noe uten at de har et digitalt speilreflekskamera og studiolys på rommet sitt.

Helle sitter i sofa

Digital arbeidsdag

Mange annonsører synes Youtube som markedsføringskanal er spennende, og ser viktigheten av å bruke video i sine markedsføringstiltak, men kjenner ofte ikke til markedet eller personene som lager egne kanaler. Disse annonsørene har Helle mye kontakt med.

– Sagt på en enkelt måte består arbeidsdagen min av å se på Youtube-videoer for å gjøre research, ha oversikt over det norske markedet av youtubers og dra på event og messer, for eksempel Spill-Expo. Vi gir også råd til de som har egen Youtube-kanal for å lage det beste nettverket for youtubere i Norge. Vår oppgave er å finne riktig kanal til å markedsføre annonsørenes produkter på en best mulig måte. Vi kobler annonsør og youtuber sammen, slik at det blir relevant reklame på plattformen deres, noe som har resultert i at vi ble Salesteam of the year i Sverige.

Hva må til for å lykkes?

Til studenter som har lyst til å jobbe med framtidens markedsføringskanal, enten slik Helle gjør eller ved å drive en kanal på egenhånd, har Helle tre gode råd:

  1. Du må forstå hvor viktig influencers på internett har blitt. Det vokser hele tiden. Er du ikke interessert i dette fenomenet må du se nok videoer til å bli det. Sett deg inn i det og bli gjerne fan av et par Youtube-kanaler selv. Eller prøv å lage noe og se hva som kreves og hvor mye jobb det er.
  2. Lek deg med gratis programvare for videoredigering, det har du ingenting å tape på. Og det vil gjøre deg attraktiv for markedsføringsstillinger senere. Det jeg ser etter er folk som forstår hva dette er, har gode ideer på hvordan de kan jobbe med innhold og annonsering samtidig.
  3. Høy arbeidsmoral. Mye kan læres, se mye Youtube og prøv å analysere hva som var bra, og hvorfor det var det. Sjekk YouTube-academy, her finner du tekst-kurs, videokurs etc. De som har lykkes med sine kanaler har funnet ut mye av dette selv, de har ikke tatt kontakt med et byrå som vårt for å spørre om «hvordan laster jeg opp en video» liksom.

Interessert i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling?