Anne Rose Røsbak Feragen

Anne Rose har master i filosofi fra Universitetet i Oslo. Graden ble fullført i 2006. Tidligere samme år begynte hun å jobbe som kursholder og konsulent i Activa Humanistisk Akademi AS, der hun nå er eier og daglig leder. Activa Humanistisk Akademi tilbyr kurs og konsulenthjelp til virksomheter som er på utkikk etter gode verktøy for en profesjonell håndtering av dilemmaer og andre etiske problemstillinger. Vi spurte henne om hva etikk er, og hvorfor det er viktig å ha forståelse for det i salg og markedsarbeid.

Hva er etikk?

– Etikk er å reflektere over rett og galt, på en systematisk måte. Ved å bruke visse metoder, prinsipper eller teorier, sånn at det blir noe mer enn bare å utveksle meninger.

Hvorfor er det viktig å lære om dette?

  1. Det er en kompetanse som etterspørres i arbeidslivet. Etikk er ikke bare nice to know, men også need to know. Virksomheter ønsker seg mennesker som kan se flere sider av en sak og som kan komme fram til gode beslutninger som tåler dagens lys.
  2. Det er også nyttig kompetanse. Med praktisk etikk-kompetanse er en god rustet til å finne profesjonelle løsninger på de dilemmaene som dukker opp.
  3. Kunnskapen gir et godt grunnlag for å navigere støtt i et farvann der det er mye på spill og der det ikke finnes noen klar instruks eller anbefaling. Det vil si at man er nødt til å bruke skjønn. Da er det godt å kjenne til etikkens verktøy, sånn at man har tommelfingerregler å holde seg til.

Hvordan brukes etikk i næringslivet, er dette relevant?

– Jeg har møtt en del mennesker opp gjennom som beskriver etikk som et godt beslutningsverktøy. De forteller at etikkens verktøy hjelper dem til å tenke klart og komme fram til gode løsninger. Det er kanskje spesielt godt å ha et sånt verktøy når det oppstår dilemmaer. Det er situasjoner der en må velge mellom rett og rett. Det betyr at noe blir galt uansett hva en velger å gjøre. – Jeg ser også at de store virksomhetene trekker fram at de jobber samvittighetsfullt med etikk når de presenterer seg selv. Coca-Cola hadde nylig en helsides annonse det de snakket om hvordan og hvorfor de tar samfunnsansvar.

Skal en overbevise her, er en nødt til å vite hva en snakker om.

Hva synes studentene om dette faget så langt?

– Studentene blir veldig engasjert, vi har hatt store og gode diskusjoner med utgangspunkt i de casene jeg har presentert for dem – enda vi bare er så vidt i gang med kurset.

Hva synes du om at vi har dette faget så langt?

– Det tror jeg er klokt, for det å være drillet i å håndtere etiske utfordringer er en verdifull kompetanse å ha, både i privat og profesjonell sammenheng.