Veiledning for besvarelse av oppgave 2

Dokumentet skal være maks 1000 ord.  Idéen er å introdusere spillkonseptet til andre, så det er viktig at du skriver med fokus på sjanger, målgruppe,  nøkkelegenskaper og  gameplay.

Bruk denne veiledningen for å styrke idéen din. 

Overordnet idé

Oppsummer kort hva spillet ditt går ut på i 3-4 setninger maks.

Sjanger

Hvilken type spill dreier det seg om? Angi sjangeren, eller hvis det er en blanding av sjangere, angi det. Eksempel:  «Sports Arcade Action med sterke kampspill overtoner»  eller  «idle games».

Tips:  Bruk Wikipedias «List og  video game genres» for å finne relevanser og  gameplay. 

Plattform

Hva skal spillet spilles på?  Eksempel: Mobil/Konsoll/PC.

Målgruppe

Hvem skal spille spillet? Bruk PEGI  sine retningslinjer for definering. Eksempel: tenåringsjenter som liker sport.

Nøkkelegenskaper

Beskriv viktige og unike egenskaper her som du vil at spilleren skal oppleve. Helst det som gjør at spillet skiller seg ut. Eksempel: Du spiller som en ond katt.

Gameplay

Beskriv spesifikk gameplay og mekanikker her for å tydelig forklare hva spillet går ut på. Eksempel: En runde i spillet varer kun i 30 sekunder.

Mekanikker

Beskriv punktvis hva spilleren skal kunne gjøre, som for eksempel klatre,  skyte,  gjemme seg. Eksempel: Fange / eliminere

Historie

Hva er historien i spillet, om det finnes en? Fortell kort om hvem hovedpersonen er, hvor spillet foregår osv.

Stemning og visuell stil av spillet

Beskriv hvordan spillet skal se ut og føles. Sett inn bilder eller konseptkunst, med klare referanse/kilder til artisten/selskap/spill/ medier, som viser hva du har tenkt her.

 

Veiledning for besvarelse av oppgave 4

Prototypen  burde  inkludere disse elementene:

  • Et spillområde/brett med klare avgrensninger/kollisjon
  • En avatar (spillerstyrt karakter)  som kan bevege seg/kontroller med funksjon  (Point and click)
  • Et målområde avataren må nå for å fullføre spillet  (Win/End scenario)
  • Et tittelskjermbilde med options og credit s(vises når spillet begynner)
  • Et «Game Over»-skjermbilde  (vises når avataren dør)

Grafikken til spillet trenger ikke være spesiallaget, og vi ser mer etter oppsett og gjennomførelsesevne i prototypen.

Du kan sende inn bilder, kort playthrough video eller en .exe fil med instruksjoner om hvordan man spiller spillet.