Tilleggsmoduler til basiskompetanse i høyskolepedagogikk
Tilbudet om tilleggsmoduler er et pilotprosjekt, hvor følgende moduler er planlagt:
- Høst 2025 – Studentaktive læringsformer i store klasser
- Vår 2026 – Vurdering og eksamen
- Høst 2026 – Arbeidsintegrert læring
For å kunne delta på en modul må man ha fullført pedagogisk basiskompetanse, enten gjennom å ha tatt BHP-kurset ved Kristiania, eller fått utdanningsfaglig kompetanse godkjent ved ansettelse eller opprykk.
Ved spørsmål ta kontakt med pedtek@kristiania.no
Kommende moduler
Studentaktive læringsformer i store klasser
Modulen gir deltakerne innsikt i ulike tilnærminger til å undervise i store klasser. Etter endt modul vil deltakerne ha utviklet sin egen verktøykasse for å undervise i store klasser og kunne planlegge og gjennomføre studentaktive læringsformer i store klasser.
Modulen gjennomføres med samlinger følgende dager:
- Fredag 17.okt kl.9-12
- Fredag 28.nov kl.9-12 i C1-06.
Beskrivelse
Modulen gir deltakerne innsikt i ulike tilnærminger til å undervise i store klasser. Deltakerne vil i løpet av modulen teste nye metoder i egen undervisning. Etter endt modul vil deltakerne ha utviklet sin egen verktøykasse for å undervise i store klasser.
Læringsutbyttebeskrivelser
Kunnskaper
Etter endt kurs skal deltakerne
- ha kjennskap til ulike aktiviseringsmetoder
- ha kjennskap til bruksområder for disse aktiviseringsmetodene
- ha kjennskap til hvordan ulike aktiviseringsmetoder støtter studentenes læring
Ferdigheter
Deltakerne
- kan planlegge og gjennomføre ulike typer studentaktiviteter for store studentgruppe
- kan justere studentaktivitet underveis i egen undervisning
- kan velge studentaktivitet som er samstemt med vurderingsform og læringsutbytter i emnet
- kan gjennomføre god klasseledelse når studentaktivitetene gjennomføres
- har utviklet sin egen verktøykasse med egnede bruksområder
Generell kompetanse
Deltakerne
- kan videreutvikle egen undervisning i store klasser
- kan gjennom økt kunnskap og ferdigheter bli tryggere på å undervise i store klasser
Pensumliste
Winstone, N., & Millward, L. (2012). Reframing perceptions of the lecture from challenges to opportunities: Embedding active learning and formative assessment into the teaching of large classes. Psychology Teaching Review, 18(2), 31-41.
Jayne, A. (2025). “Not Just a Number”: Promoting Belonging Through an In-Class Activity in a Large Course. Teaching of Psychology, 00986283251335299.
Barkley, E. F., & Major, C. H. (2020). Student engagement techniques : A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, Incorporated. S.56-61, s.110-111, (fra kap 6). Skum gjerne gjennom kap 6,7 og 8. Bruk gjerne resten av boka som oppslagsverk – hvilken aktiv læring-teknikk vil du teste ut?
I tillegg skal du velge pensum etter ønsket studentaktivitet (velg minst et kapittel)
For samarbeidslæring, plukk i denne: Barkley, E. F., Major, C. H., & Cross, K. P. (2014). Collaborative learning techniques : A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, Incorporated.
For andre tilnærminger, plukk i denne: Barkley, E. F., & Major, C. H. (2020). Student engagement techniques : A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, Incorporated
Forventet arbeidsinnsats
Total arbeidsinnsats er beregnet til 20 timer. 6 av disse timene er samlinger. 8 timer er undervisningsplanlegging og undervisning, som allerede er planlagt dette semesteret. De siste 6 timene er forarbeid, mellomarbeid og etterarbeid.
Hvordan får jeg kursbevis?
For å få kursbevis forventes å delta på samlinger, teste ut metoder i egen undervisning, gjøre kollegaveiledning og levere et refleksjonsnotat.