Tilbudet om tilleggsmoduler er et pilotprosjekt, hvor følgende moduler er planlagt:

  • Høst 2025 – Studentaktive læringsformer i store klasser
  • Vår 2026 – Vurdering og eksamen
  • Høst 2026 – Arbeidsintegrert læring 

For å kunne delta på en modul må man ha fullført pedagogisk basiskompetanse, enten gjennom å ha tatt BHP-kurset ved Kristiania, eller fått utdanningsfaglig kompetanse godkjent ved ansettelse eller opprykk.

Ved spørsmål ta kontakt med pedtek@kristiania.no

Kommende moduler

Studentaktive læringsformer i store klasser

Modulen gir deltakerne innsikt i ulike tilnærminger til å undervise i store klasser. Etter endt modul vil deltakerne ha utviklet sin egen verktøykasse for å undervise i store klasser og kunne planlegge og gjennomføre studentaktive læringsformer i store klasser.

Modulen gjennomføres med samlinger følgende dager:

  • Fredag 17.okt kl.9-12 
  • Fredag 28.nov kl.9-12 i C1-06.  

Påmelding 

Beskrivelse

Modulen gir deltakerne innsikt i ulike tilnærminger til å undervise i store klasser. Deltakerne vil i løpet av modulen teste nye metoder i egen undervisning. Etter endt modul vil deltakerne ha utviklet sin egen verktøykasse for å undervise i store klasser.

Læringsutbyttebeskrivelser

Kunnskaper

Etter endt kurs skal deltakerne

  • ha kjennskap til ulike aktiviseringsmetoder
  • ha kjennskap til bruksområder for disse aktiviseringsmetodene
  • ha kjennskap til hvordan ulike aktiviseringsmetoder støtter studentenes læring

Ferdigheter

Deltakerne

  • kan planlegge og gjennomføre ulike typer studentaktiviteter for store studentgruppe
  • kan justere studentaktivitet underveis i egen undervisning 
  • kan velge studentaktivitet som er samstemt med vurderingsform og læringsutbytter i emnet
  • kan gjennomføre god klasseledelse når studentaktivitetene gjennomføres
  • har utviklet sin egen verktøykasse med egnede bruksområder

Generell kompetanse

Deltakerne

  • kan videreutvikle egen undervisning i store klasser
  • kan gjennom økt kunnskap og ferdigheter bli tryggere på å undervise i store klasser

Pensumliste

Winstone, N., & Millward, L. (2012). Reframing perceptions of the lecture from challenges to opportunities: Embedding active learning and formative assessment into the teaching of large classes. Psychology Teaching Review, 18(2), 31-41.

Jayne, A. (2025). “Not Just a Number”: Promoting Belonging Through an In-Class Activity in a Large Course. Teaching of Psychology, 00986283251335299.

Barkley, E. F., & Major, C. H. (2020). Student engagement techniques : A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, Incorporated. S.56-61, s.110-111, (fra kap 6). Skum gjerne gjennom kap 6,7 og 8. Bruk gjerne resten av boka som oppslagsverk – hvilken aktiv læring-teknikk vil du teste ut?

I tillegg skal du velge pensum etter ønsket studentaktivitet (velg minst et kapittel)

For samarbeidslæring, plukk i denne: Barkley, E. F., Major, C. H., & Cross, K. P. (2014). Collaborative learning techniques : A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, Incorporated.

For andre tilnærminger, plukk i denne: Barkley, E. F., & Major, C. H. (2020). Student engagement techniques : A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, Incorporated

Forventet arbeidsinnsats

Total arbeidsinnsats er beregnet til 20 timer. 6 av disse timene er samlinger. 8 timer er undervisningsplanlegging og undervisning, som allerede er planlagt dette semesteret. De siste 6 timene er forarbeid, mellomarbeid og etterarbeid.

Hvordan får jeg kursbevis?

For å få kursbevis forventes å delta på samlinger, teste ut metoder i egen undervisning, gjøre kollegaveiledning og levere et refleksjonsnotat.