Trond Blindheim er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo, og underviser i markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Blindheim har skrevet flere bøker og artikler innen markedsføring, reklame og forbruk. Han har ti års praksis fra reklame- og mediebransjen som tekstforfatter, kreativ leder og direktør, og blir mye benyttet som foredragsholder i næringslivet.
Blindheim har bakgrunn fra både akademia og reklamebransjen. Han har tidligere arbeidet ved Norges Markedshøyskole/Handelshøyskolen BI, og i forskjellige reklame- og mediebyråer som hhv tekstforfatter, kreativ leder og direktør. Hans spesialområder er markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Han ble i 2005 tildelt Mediaforums hederspris.
Blindheim, Trond, Skjelbred, Trond Albert & Vollvik, Idar (2009). Idar Vollvik om PR : det kunne ikke skjedd i virkeligheten. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202276904.
Blindheim, Trond (2007). Forbrukerkultur og hedonisme. I Schjelderup, Gerhard Emil & Knudsen, Morten William (red.) Forbrukersosiologi. Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202267988. s 251-282.
Formidling
Karp, Tom & Blindheim, Trond (2025). Ledere i akademia kan med fordel «lede mindre».
Karp, Tom & Blindheim, Trond (2024). «Lederismen» har skapt en tro på at ledere er viktigere enn de er.
Aas, Espen, Riise, Anja Bakken, Blindheim, Trond & Schjøll, Alexander (2022). Black Week debatt.
Blindheim, Trond (2011). Problemet Northug. s 48-48.
Blindheim, Trond (2011). Jingle bells, eller musikk fra helvete. I Lorentzen, Morten (red.) Sangen om Norge : norsk populærmusikk gjennom 75 år. Bodoni forlag. ISBN 9788271286293. s 187-193.
Hansen, Håvard & Blindheim, Trond (2011). Bønder uten nåde. s 32-32.
Blindheim, Trond (2011). Er Hurtigruten god tv? s 36-36.
Jensen, Thor Øivind & Blindheim, Trond (2005). Hva krangler de om ? s 63-63.
Blindheim, Trond (2005). Magasin, magasin, magasin. s 29-29.
Jensen, Thor Øivind & Blindheim, Trond (2005). TINE som forfallsymbol. s 43-53.
Jensen, Thor Øivind & Blindheim, Trond (2004). Forbruk er politikk. Vreng. Adbuster Magasin. ISSN 1504-0526. (01) s 52-55.
Jensen, Thor Øivind, Nyeng, Frode, Blindheim, Trond & Tangen, Karl Fredrik (2004). FORBRUK. Lyst, makt, iscenesettelse eller mening ? Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202234188.
Blindheim, Trond (2004). Løp og kjøp!
Jensen, Thor Øivind & Blindheim, Trond (2004). Forbruk er politikk. Om forbrukerboikott som politisk virkemiddel. Vreng. Adbuster Magasin. ISSN 1504-0526. 1(1) s 53-55.
Blindheim, Trond (2003). Hvorfor kjøper vi? : om forbruk og reklame. Abstrakt forlag. ISBN 9788279351030.
Blindheim, Trond (2002). Reklame for krig. s 31-31.
Blindheim, Trond (2002). Krigen og terrorens retorikk.
Blindheim, Trond (2002). Kunde uten nåde. s 35-35.
Jensen, Thor Øivind & Blindheim, Trond (2001). Den nye merkevarekrigen.