Åstrøm, Jonas Karlsen & Wedum, Gunhild (2025). Kapittel 7: Fra flaggskip til forbruker: Betydningen av den fysiske butikken og DTC-salg. I Elvekrok, Ingunn & Lyons, Sarah Joy (red.) Merkebygging: Utvikling, involvering og strategier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202801212. s 169-192. doi:
Åstrøm, Jonas Karlsen (2022). Theming in Experience-based Tourism: Visitor and Provider Perspectives. Universitetet i Innlandet. ISBN 9788283803587.
Åstrøm, Jonas Karlsen (2019). Why Theming? Identifying the Purposes of Theming in Tourism. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism. ISSN 1528-008X. 21(3) s 245-266. doi:
Åstrøm, Jonas Karlsen (2017). Theme factors that drive the tourist customer experience. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research. ISSN 1750-6182. 11(2) s 125-141. doi:
Engebretsen, Elisabeth Lund & Åstrøm, Jonas Karlsen (2025). Skeives studie- og arbeidsvilkår i akademia: Foreløpige funn fra nasjonal spørreundersøkelse 2025.
Åstrøm, Jonas Karlsen & Walaas, Kjersti Ruud (2024). Exploring success factors and barriers in achieving sustainable events: A comparative analysis of an environmentally friendly music festival and a non-green socially responsible event.
Åstrøm, Jonas Karlsen (2024). Theming as a facilitator for sustainability in experiences.
Åstrøm, Jonas Karlsen (2023). Temaparker: Hvordan skapes egentlig Disneyland-effekten? Forskersonen.no.
Åstrøm, Jonas Karlsen, Tveita, Thale & Larsen, Jon Martin (2021). Pridesymbolet må aldri bare være et fargerikt skilt.
Wedum, Gunhild & Åstrøm, Jonas Karlsen (2015). Lokalmat og opplevelser.
Wedum, Gunhild, Åstrøm, Jonas Karlsen & Hauge, Atle Jensen (2015). Lokalmat og opplevelser.