Barnehagen spiller en nøkkelrolle for gode lokalsamfunn

Tre barn som leger med biler på et teppe
Vi må investere i en god start på livet for alle barn, skriver førsteamanuensis ved Kristiania, Miroslava Tokovska, og høgskolelektor ved NLA, Natalia Alfarnes. Foto: UnSplash / bethbapchurch

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Barnehage

Denne teksten ble publisert på Utdanningsnytt den 22. juni 2025 under tittelen "Barnehagen spiller en nøkkelrolle for gode lokalsamfunn".

Kort oppsummert:

  • Barnehagen er mer enn lek. Den er en nøkkel til å bygge inkluderende og helsefremmende lokalsamfunn, skriver førsteamanuensis ved Kristiania, Miroslava Tokovska og høgskolelektor ved NLA Høgskolen, Natalia Alfarnes.

  • Gjennom samhandling, demokratisk inkludering og anerkjennelse legger barnehagen grunnlaget for medborgerskap og fellesskap.

  • Når vi investerer i helsefremmende barnehager, investerer vi i fremtidens barn og dermed i fremtidens samfunn, påpeker Tokovska og Alfarnes.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen). 

I en tid der samfunnet står overfor store endringer, spiller barnehager en avgjørende rolle i utviklingen av sunne og inkluderende nærmiljøer. Samhandling i barnehagen kan være helsefremmende ved å styrke enkeltindivider og skape trivsel. Barnehagene kan legge grunnlaget for bedre folkehelse og medborgerskap. 

Ansattbilde av Miroslava Tokovska.
Miroslava Tokovska er førsteamanuensis ved School of Health Sciences, Kristiania og underviser i folkehelse, migrasjonshelse og helse­psykologi. Forskningen hennes dreier seg i hovedsak om temaer innenfor helsefremming for sårbare grupper, integrerte offentlige helsesystemer, eldreomsorg, psykoedukative intervensjoner, psykososial støtte, kvinnehelse, migranter, sosialt arbeid med pårørendeFoto: Kristiania.

Nyere forskning viser at barnehager kan være nøkkelen til å bygge sterke lokalsamfunn gjennom sitt arbeid med helsefremmende samhandling.


I barnehagen lærer barn å samhandle

Barnehagen er en viktig arena for god helseutvikling, trivsel og læring. Her legges grunnlaget for barns forståelse av fellesskap og demokrati. Når barn lærer å samhandle med andre, utvikler de viktige ferdigheter som de tar med seg videre i livet.

En god start på livet for alle barn, er et av de viktigste målene vi bør ha som samfunn

Vi formes mest som mennesker når vi er yngst, og det å bidra til at alle barn får en god start på livet er noe av det viktigste vi kan gjøre som samfunn. Barnehagen fungerer som et bindeledd mellom familier med ulik bakgrunn, og bidrar til å skape sosiale nettverk. Dette er spesielt viktig i dagens mangfoldige samfunn.

Natalia Alfarnes
Natalia Alfarnes er høgskolelektor i pedagogikk ved NLA Høgskolen. Hun er utdannet barnehagelærer og har lang erfaring fra ledelse i barnehage. Natalia underviser i de fleste kunnskapsområder i barnehagelærerutdanning, med særlig vekt på ledelse og utviklingsarbeid. Hennes forskningsinteresser er innenfor lek, praksis i lærerutdanningen og pedagogisk ledelse i barnehage.Foto: NLA Høgskolen

Tre nøkler til gode fellesskap

For at barnehager skal kunne bidra til bære­kraftige lokalsamfunn, er det tre hovedområder som er avgjørende:

1. Demokratisk inkludering: Barnehagen må aktivt jobbe for å inkludere alle familier, uavhengig av kulturell bakgrunn. Dette skaper grunnlag for gjensidig forståelse og respekt i lokalsamfunnet.

2. God kommunikasjon: Vellykket samhandling bygger på åpen dialog mellom barnehageansatte, foreldre og barn. Dette krever kompetente ledere som kan legge til rette for god kommunikasjon på tvers av språk og kultur.

3. Anerkjennelse på alle nivåer: Det er viktig at både barn, ansatte og foreldre føler seg verdsatt og hørt. Dette skaper tilhørighet og styrker fellesskapet.

Les Kunnskap Kristianias temautgave:

En trygg fremtid starter her

Utfordringer i hverdagen

Arbeid i barnehage kan være stressende. Arbeidsforholdene påvirker de ansattes psykiske, emosjonelle og fysiske helse. Selv om målet er klart, møter barnehagene flere utfordringer. Barnehageansatte opplever ofte høye krav og begrensede ressurser i arbeidshverdagen. Tidsklemma er en betydelig faktor – mange opplever at de har for lite tid til å bygge de gode relasjonene som er nødvendige for vellykket samhandling.

Når vi investerer i helsefremmende barnehager, investerer vi i fremtidens lokalsamfunn


Ledelsen må balansere mellom krav om økt effektivitet og faglig integritet hos de ansatte. Det økende presset og forventningene kan gå ut over kvaliteten på det helsefremmende arbeidet. Derfor er det avgjørende at barnehageledere får tilstrekkelig støtte og ressurser til å prioritere dette viktige arbeidet.

Fire nødvendige tiltak

For å lykkes med å skape bærekraftige lokalsamfunn gjennom barnehagene, er det nødvendig med en helhetlig tilnærming som omfatter:


1.    Styrket kompetanse hos barnehageledere og ansatte
2.    Bedre rammebetingelser for å drive helsefremmende arbeid
3.    Økt søkelys på mangfold og inkludering
4.    Systematisk arbeid med medborgerskap

Et partnerskap mellom barnehage og lokalsamfunn er viktig for å sammen utvikle kunnskap og kompetanse. Dette krever målrettet innsats, god kommunikasjon og likeverd mellom alle involverte parter.

Barnehagen har et unikt potensial til å bidra til en sosialt bærekraftig samfunnsutvikling. Ved å investere i helsefremmende barnehager, investerer vi i fremtidens lokalsamfunn. Gjennom bevisst arbeid med helsefremmende samhandling og medborgerskap kan barnehagene bidra til å bygge sterke, inkluderende fellesskap som vil være bærekraftige for fremtiden.  

Tekst: Miroslava Tokovska, førsteamanuensis, School of Health Sciences, Kristiania og Natalia Alfarnes, høyskolelektor, NLA Høgskolen.

Referanser:

Alfarnes, N. & Tokovska, M. (2024). ­Helsefremmende samhandling og medborgerskapsperspektiv i en ­barnehagekontekst. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.). Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori (Kap. 10, s. 149–165). ­Cappelen Damm Akademisk

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på E-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Fred for enhver pris?
    Kunnskap Kristiania

    Fred for enhver pris?

    Kjære Nobelkomité: Det finnes tider da dere ikke bare deler ut en pris, men skriver i verdens moralske grunnbok.
    Les mer
  • Hva er god utdanning?
    Kunnskap Kristiania

    Hva er god utdanning?

    I Kunnskap Kristianias nye temautgave har vi invitert forskere og undervisere til å reflektere rundt hvordan vi lærer, og hvordan god utdanning formes.
    Les mer
  • Short exchange programs provide meaningful learning experiences  
    Kunnskap Kristiania

    Short exchange programs provide meaningful learning experiences  

    By participating in an exchange program, students develop skills such as critical thinking, empathy and intercultural understanding.
    Les mer
  • Black Friday: kjøpefest eller klimaskam?  
    Kunnskap Kristiania

    Black Friday: kjøpefest eller klimaskam?  

    Adventstiden handler ikke bare om lys og forventning. Den handler like mye om handelens egen høytidsdag.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér