Korte utvekslingsopphold gir også mye læring

En mann som sitter på flyplassen og ser ut av vinduet med beina hvilende på en koffert
Selv studenter på korte utenlandsopphold utfordrer egne perspektiver og utvikler ferdigheter som åpner for en internasjonal karriere, ifølge Hanne Stavelie.Foto: Unsplash / JESHOOTS.COM

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Utveksling

Kort oppsummert:

  • Førstelektor ved Kristiania, Hanne Stavelie, har forsket på korte, intensive studieutvekslingsopphold i Europa.  

  • Studien viser at selv korte utvekslingsprogrammer kan skape faglig vekst og en dypere forståelse av verden og arbeidslivet de skal inn i, i  tillegg til å trigge motivasjon for en internasjonal karriere.

  • Utvekslingen gir studenter viktige ferdigheter som kritisk tenkning, empati og interkulturell forståelse.
  • Studentene lærer mest når de jobber i mangfoldige grupper, utfordrer egne perspektiver og får innblikk i næringslivets praksis gjennom bedriftsbesøk og reelle caser.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen). 

Det intense, men kortvarige designet i et såkalt Blended Intensive Programme (BIP), og kravet om tett samarbeid mellom tre europeiske høyskoler, skaper en unik mulighet for læring, erfaringsutveksling og nettverksbygging. 

I en case-studie gjennomført på Kristiania i 2024, fant jeg at studentene utvikler en rekke kjerneferdigheter som er ettertraktede i det globale arbeidslivet, og som motiverer dem til å søke en internasjonal karriere. 

Blended Intensive Programme (BIP):

Blended Intensive Programme (BIP) er et utvekslingsprogram med minimum en virtuell aktivitet og 5 dagers mobilitet. Programmet er finansiert av Erasmus+.  

  • Mål: å utdanne globale borgere som bidrar til bærekraftig utvikling og blir attraktive på det globale arbeidsmarkedet.  
  • Minst tre europeiske utdanningsinstitusjoner deltar.  
  • Gir 3 studiepoeng.  
  • Gir studentene verdifulle internasjonale erfaringer uten å reise bort over lang tid.  
  • Programmet er kort, men intenst. 
  • Lærerne er aktive og samarbeider om det pedagogiske opplegget.  

            Studentene utviklet mange ferdigheter 

            BIPen som jeg forsket på var utarbeidet i samarbeid med Kristianias partnere i Dublin, Brüssel og Zaragoza, og het “Diversity and Sustainability in Global Business”.  

            For å undersøke studentenes opplevde læringsutbytte, analyserte jeg 70 refleksjonsrapporter i etterkant av BIPen. Jeg identifiserte totalt 25 ferdigheter som ble gruppert innenfor 5 kategorier: 

            1. Selvbevissthet (f.eks. selvransakelse, åpenhet, moralsk kompass) 
            2. Kognitive ferdigheter (f.eks. kritisk tenkning, perspektivtaking, kompleksitetsforståelse) 
            3. Omsorg (f.eks empati, toleranse, verdsettelse av mangfold) 
            4. Sosiale ferdigheter (f.eks. inkludering, samarbeid, interkulturell kommunikasjon) 
            5. Handlingsferdigheter (f.eks. mot, initiativ, problemløsning) 
            Ansattbilde av Hanne Stavelie
            Hanne Stavelie er førstelektor ved School of Communication, Leadership and Marketing på Kristiania. Hun underviser i språk og kommunikasjon, kulturforståelse, forhandlinger og påvirkning, forretningsetikk og ledelse. Stavelie arbeider blant annet med utvikling av internasjonale faglige samarbeid for økt student- og ansattmobilitet innen Erasmus-ordningen. Hun er ansvarlig for emner som tilbyr internasjonal arbeidspraksis for studenter, faglige korttidsmobiliteter i samarbeid med internasjonale partnere, samt utvikling av internasjonal kompetanse gjennom valgemner som tilbys både norske og internasjonale studenter.Foto: Kristiania.

            De ferdighetene som ble fremhevet oftest var kritisk tenkning, perspektivtaking, inkludering, selvransakelse, interkulturelle kommunikasjonsferdigheter, verdsettelse av mangfold, og åpenhet.  

            En student sa: «Gjennom å jobbe i tverrkulturelle grupper lærte jeg mye om empati og forståelse, fordi jeg måtte virkelig lytte til folk som hadde ulike meninger enn meg selv.»  

            Studentene rapporterte også om økt motivasjon for å søke arbeid internasjonalt, og økt interesse for globale og internasjonale forhold.  

            32 studenter svarte også på spørreskjema om læringsutbytte, som bidro til å utfylle funnene og til å differensiere bedre mellom besøkende studenter og vertskap-studenter.  

            Når studentene ble bedt om å vurdere hva de lærte mest av, fremhevet de fleste aktiviteter som hadde utfordret dem og fått dem til å stille spørsmål ved sine tidligere oppfatninger.  

            Slik var programmet lagt opp 

            I en BIP er det vanlig at de deltakende institusjonene bytter på å være vertskap, men samarbeider om det pedagogiske opplegget.  

            Erfaringsbaserte undervisningsaktiviteter, bedriftsbesøk, kulturopplevelser og meningsutveksling er sentralt, og tilrettelegger for læring gjennom samhandling, kritisk tenkning og refleksjon.  

            Tre institusjoner, en virtuell aktivitet og 5 dager fysisk aktivitet er et minimumskrav for å få Erasmus-midler til gjennomføring og stipend til deltakerne.  

            BIP har mål om å utdanne effektive globale borgere som kan bidra til bærekraftig utvikling, mangfold og inkludering. 

            Tre unge mennesker smiler til kamera.
            Fra venstre: Manuel Galochino, Ariadna Raulí og Daniel Ginés fra University of Zaragoza på besøk på Roseslottet i Oslo.Foto: Hanne Stavelie

            Forsking viser at studenter i utvekslingsprogrammer lærer mest når de må utfordre egne og andres perspektiver, og når de opplever endring i hvordan de forstår verden rundt seg.  

            Da vi utviklet læringsaktivitetene, var det derfor et mål at de skulle stimulere til utvikling av “myke” ferdigheter som empati, kritisk tenkning, problemløsning, perspektivbevegelighet og interkulturell kommunikasjon.  

            Vi sørget for å settes sammen ulike grupper med størst mulig kulturell variasjon, og å skape arenaer der studentene måtte løse problemer, samarbeide og utveksle perspektiver. Reelle caser, bedriftsbesøk og gjester fra næringslivet dannet rammen for seminarer, diskusjoner og studentprosjekter.   

            Fem forhold studentene opplevde som viktige for læring: 

            1. Motivasjon: De besøkende studentene rapporterte om høyere læringsutbytte og flere ferdigheter enn de som var vertskap. Dette kan henge sammen med at de opplevde en ny kultur og hadde søkt spesifikt på programmet, mens vertskapsstudentene hadde BIP som en obligatorisk del av emnet sitt. 
            2. Variasjon: Veksling mellom ulike typer læringsaktiviteter ble fremhevet som viktig for læringsutbyttet. Særlig likte studentene å komme ut av klasserommet, for å ta del i ekskursjoner, bedriftsbesøk og sosiale aktiviteter. 
            3. Kulturelt mangfold: Muligheten til å jobbe i tverrkulturelle grupper som roterte ble fremhevet som et vellykket grep for økt læring og sosialisering.  
            4. Arbeidslivskontakt: Bedriftsbesøk og muligheten til å erfare hvordan næringslivet håndterte utfordringer i praksis var fremhevet som svært gode læringsmuligheter.  
            5. Tid: Studentene påpekte at de gjerne skulle hatt mer tid til diskusjon, sosialisering og fritid sammen med sine nye bekjentskaper, for å kunne utvikle de sosiale og mellommenneskelige ferdighetene bedre. Et læringspunkt er derfor å ikke legge opp et for tett program.  

            I BIP bygges kritiske kompetanser for det globale arbeidslivet naturlig, først og fremst gjennom menneskene som kommer sammen, som gjør det mulig å inspirere studenter – og seg selv – til kritisk tenkning, tilpasningsdyktighet, empati, kommunikasjons- og samarbeidskompetanse.  

            BIP er en unik mulighet for studenter som vil oppleve verden. En student uttalte: “Jeg fikk innsikt i hvordan kulturelle perspektiver virker inn på forretningspraksis, og BIP utvidet min forståelse av globale problemer”.  

            En annen sa at: “Gjennom bedriftsbesøkene fikk vi se både utfordringer og løsninger fra den virkelige verden” 

            Referanser:

            European Commission. (2023). Blended Intensive Programmes. 

            Hepple, E., Alford, J., Henderson, D., Tangen, D., Hurwood, M., Alwi, A., Shaari, Z. A. H. og Alwi, A. (2017.) Developing intercultural learning in Australian pre-service teachers through participating in a short term mobility Programme in Malaysia. Teaching and Teacher Education, 66, s. 273-281. 

            Nada, C., og Legutko, J. (2022). Maybe we did not learn that much academically, but we learn more from experience – Erasmus mobility and its potential for transformative learning. Journal of Intercultural Relations, 87(3), s. 183-192.

            Purg, P., Sirok, K. og Brasil, D. (2018). The Transformative impact of Blended Mobility Courses. The international journal of Art & Design education, 37(2), s. 187.198. 

            Stavelie, Hanne. (2025). Developing soft-skills for the global workplace in a Blended Intensive Programme (BIP). Proceedings of WIL'25. The Third International Conference of Work-Integrated Learning. 'Shaping the Future Landscape of Work-Integrated Learning.' , s. 20-24. 

            Tekst: Hanne Stavelie, førstelektor, School of Communication, Leadership and Marketing, Kristiania.

            Vi vil gjerne høre fra deg!

            Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

            Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

            • Korte utvekslingsopphold gir også mye læring
              Kunnskap Kristiania

              Korte utvekslingsopphold gir også mye læring

              Studenter blir ettertraktede og motiverte selv etter korte utenlandsopphold hos europeiske partnere. 
              Les mer
            • Slik skaper du læring gjennom kroppspråk
              Kunnskap Kristiania

              Slik skaper du læring gjennom kroppspråk

              I de små møtene, i blikkene og pausene, oppstår en form for magi. Den kan du øve på å skape.
              Les mer
            • Slik bygger du business på deg selv
              Kunnskap Kristiania

              Slik bygger du business på deg selv

              Å bygge en personlig merkevare kan være en krevende, men effektiv investering. Vi gir deg tipsene.
              Les mer
            • Når inkludering blir en konkurransekraft
              Kunnskap Kristiania

              Når inkludering blir en konkurransekraft

              Inkludering er ikke veldedighet, men en strategisk investering som styrker både kultur, kreativitet og verdiskapning.
              Les mer

            Meld deg på vårt nyhetsbrev

            Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
            Abonnér