Reiselivet bør fikse overkapasiteten selv

Korona har rammet reiselivet hardt. Øyvind Aas skriver om hvordan vi best kan hjelpe næringen. Bildet viser Hotel Union Geiranger. Foto: Hotel Union Geiranger.
  • Skrevet av

  • Sist oppdatert

    12. mai 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Fusjoner
    • Koronakrisen
    • Økonomi
    • Hotellbransjen
  • Skrevet av

  • Sist oppdatert

    12. mai 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Fusjoner
    • Koronakrisen
    • Økonomi
    • Hotellbransjen

DEBATT: Øyvind Aas om konkurranse

Hotellkjedene Nordic Choice og Classic Norway har begge lansert knalltilbud på overnatting til sommeren for å få gjestene tilbake til hotellene.

Administrerende direktør Nils Henrik Geitle i medlemsorganisasjonen De Historiske Hotel og Spisesteder advarer mot prisdumping. Han anbefaler sine medlemmer å ha is i magen, og henviser til «forskning som viser at bedrifter som holder sine priser i nedgangstider, eller setter dem opp, gjør det best i det lange løp».

Det er som kjent ikke lov å samarbeide om pris fordi turistene blir påført tap gjennom høyere priser, dårlig kvalitet og tapte ferieminner. Med dyrere hotellrom blir det færre turister som spanderer på seg guide i fjellet, cider- og vinsmaking og andre aktiviteter.

Hvordan konkurranse kan hjelpe oss ut av krisen

Det er ikke effektivt med arbeidsledighet på grunn av pandemien. Men, det betyr ikke at vi bør oppfordre til redusert konkurranse, slik lederen for «De historiske» i praksis gjør.

Vi bør heller se på hvordan konkurransen kan hjelpe oss ut av krisen og finne gode alternativer med lavest kostnad for fellesskapet.

Kontantstøtten kan være tilstrekkelig på kort sikt, men på lengre sikt bør reiselivet selv fikse overkapasiteten under kyndig overvåkning fra Konkurransetilsynet.

I Konkurransetilsynets behandling av oppkjøp er en viktig vurdering hvordan markedet vil utvikle seg uten oppkjøpet. Normalt legges nåværende markedssituasjon til grunn. Ved stor sannsynlighet for nedstenging av drift, gir den nåværende situasjonen et dårlig bilde på markedsutviklingen. Et alternativ kan da være å anta at selskapet går konkurs uten et oppkjøp.

Gjør det enklere å kjøpe opp

Konkurransetilsynet har tidligere advart mot økt markedskonsentrasjon, og ønsker lengre frister. Tilsynet bør legge til rette for en enklere prosess slik at alle kan forstå hvilke argumenter som aksepteres for markedsutviklingen. Så kan reiselivet legge frem bevis for effektiv konsolidering uten unødvendig opphold.

Å konkurrere på pris er neppe et misbruk av markedsmakt, men at en dominerende aktør selger hotellrom med tap høres problematisk ut. Konkurransetilsynet er avhengig av tips fra næringen om de faktiske kostnadene ved hotelldrift for å håndheve loven.

Referanse:

Artikkelen er publisert som debattinnlegg i Finansavisen 9. mai 2020.

Koronapandemien har rammet reiselivet hardt. Øyvind Aas skriver om hvordan vi best kan hjelpe næringen. Bildet viser Hotel Union Geiranger. Illustrasjonsbilde.

Tekst: Førsteamanuensis Øyvind Aas, Institutt for økonomi og innovasjon ved Høyskolen Kristiania.