Luis ble markedsrådgiver hos Finansforbundet etter masteren
Da Luis tok en Master i markedsføringsledelse så han ikke for seg at han skulle ende opp i landets største fagforbund innen finans. Nå jobber han med å nå ut til den yngre målgruppen i finansbransjen.
Etter en Master i markedsføringsledelse fikk Luis Aleksander Andersen jobb som markedsrådgiver i Finansforbundet. Med nær 35 000 medlemmer er de landets største fagforbund innen finans.
– Mitt segment heter «ung og student». Jeg jobber med hvordan vi kan nå denne målgruppen gjennom blant annet digital markedsføring, annonsering og arrangementer, sier Luis.

På riktig sted
Arbeidshverdagen til Luis er variert. Ofte reiser han rundt til ulike steder i landet for å holde foredrag om Finansforbundet. Andre dager er han på kontoret, hvor han blant annet planlegger kampanjer eller lager nyhetsbrev.
– Jeg jobber også med opplæring av tillitsvalgte. Ingen dager er like, noen er rolige, mens andre er hektiske. Når det er mindre å gjøre, bruker vi gjerne tid på strategiarbeid.

Luis så for seg å jobbe i et markedsføringsbyrå etter masteren, og trodde aldri han skulle ende opp i et fagforbund. Likevel føler han at dette er riktig sted for ham.
– Jeg ble overrasket da jeg fant ut hvor moderne og samfunnsnyttige fagforbund faktisk er. Det er givende å bidra til at folk får et bedre arbeidsliv. Jeg jobber med mye gøy, og valgte faktisk bort en annen jobb for å begynne her, så det må bety noe, smiler han.
Jeg får se hvordan finansbransjen fungerer på en helt unik måte og møter mange spennende mennesker.
Luis beskriver kompetansenivået hos Finansforbundet som høyt, med folk som har stålkontroll på sitt område, enten det er økonomi, politikk, teknologi eller juss. Han jobber blant annet med noen av landets beste på arbeidsrett. Da han begynte var han en av de yngste ansatte.
– Jeg får se hvordan finansbransjen fungerer på en helt unik måte og møter mange spennende mennesker, sier Luis.
Så nytten av tallforståelse
Luis har virkelig fått bruk for det han lærte på studiet i rollen sin, og trekker spesielt frem emnet kvantitative metoder.
– Da jeg kom ut i arbeidslivet så jeg virkelig nytten av det jeg hadde lært om dataanalyse. Det har gitt meg en helt annen forståelse for hva tallene faktisk sier. Man må kunne bygge argumentasjon på tallgrunnlag, ikke bare på magefølelse, mener han.
– Det jeg lærte om presentasjonsteknikk er også noe jeg bruker hele tiden. Å kunne formidle og stå foran folk har vært viktig i rollen jeg har nå, fortsetter han.

300 treningstimer for å utvikle språkmodeller
Den tidligere Kristiania-studenten har også en stor interesse for kunstig intelligens, og har brukt over 300 timer på å trene og tilpasse flere ulike språkmodeller.
– Jeg har alltid vært nysgjerrig på teknologi og maskinlæring. Pappa var teknologinerd, og mye av interessen kom derfra. Jeg er også dyslektiker, så da AI kom, så jeg hvordan det kunne hjelpe meg med rettskriving og tekst, forteller han.
Luis har utviklet fem ulike AI-botter, men det er botten han har gitt navnet «Karl» som brukes mest i det daglige.
– «Karl» hjelper meg med rettskriving, han lærer av feilene mine og husker ord jeg skriver feil. Jeg har også trent ham på alle mine tidligere eksamener og pensumbøker.
Det handler ikke om å erstatte mennesker, men om et nyttig verktøy for ideutvikling og testing.
Det som begynte som et personlig hjelpemiddel, har utviklet seg til en hobby. I dag bruker han kunstig intelligens aktivt i jobben sin. Teknologien løser mange utfordringer, og i Finansforbundet jobbes det systematisk med å utforske hvordan den kan brukes på en trygg og nyttig måte.
Luis mener at kunstig intelligens er med på å endre markedsføringsbransjen.
– AI vil gjøre utvikling og produksjon av kampanjer mer effektivt. Det handler ikke om å erstatte mennesker, men om et nyttig verktøy for ideutvikling og testing.

Samarbeid mellom Kristiania og Finansforbundet
Da Luis tok masteren i markedsføringsledelse opplevde han at det var fokus på at studentene skulle få et godt innblikk i hvordan bransjen fungerer.
– Jeg synes Kristiania var flinke til å koble oss på næringslivet gjennom samarbeid med bedrifter, caseoppgaver og eksamensprosjekter. Det var utrolig nyttig, og vi fikk kjenne på hvordan ting faktisk fungerer i praksis.
Etter han kom ut i arbeidslivet, har han selv fått muligheten til å strekke ut en hånd til studentene og gi dem et innblikk i bransjen. Han har blant annet vært med å arrangere en casekonkurranse for markedsføringsstudentene på Kristiania. Luis tror mange bedrifter ikke er klar over hvor verdifullt et slikt samarbeid kan være.
– For oss er det utrolig lærerikt å få nye perspektiver fra studenter. Når man jobber lenge i en bedrift, kan man bli litt fastlåst i tankegangen. Det å få inn unge, kreative hoder som tør å utfordre og komme med nye ideer, er gull verdt både for bedriften og for studentene.
– Har du noen tips til de som er studenter nå?
– Ikke vær redd for å dumme deg ut! Ikke bruk for mye energi på å være perfekt eller velge «riktig» vei. Prøv mye forskjellig, tør å ta sjanser, og vær frempå.
– Jeg har gått opp på scener der ting har gått helt galt, men man lærer alltid av det. Børst det av deg – ingen husker det i morgen uansett! Du blir bedre av erfaringene dine.
(Studium) + veiledning Content Card Image (double)

Vil du også ta en Master i markedsføringsledelse?
En Master i markedsføringsledelse gir deg solid kompetanse, med mulighet til å skreddersy din faglige profil basert på dine egne interesser.Les om Master i markedsføringsledelse her!
Lurer du på noe?
Våre studentambassadører kan svare på det aller meste om hvordan søke studieplass, studielån, studiehverdagen på Kristiania og studentlivet generelt. Ta kontakt her!Bestill studieveiledning her!
