Kristiania vant utdanningskvalitetsprisen for høyere yrkesfaglig utdanning 2023
Kristiania vant prisen for arbeidet med å øke studentenes refleksjons- og samarbeidskompetanse i fagskoleutdanningen Reklame og merkekommunikasjon. Premien er på én million kroner, og deles ut hvert år av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
– Vi er veldig glade og stolte over denne prisen, som for første gang deles ut til en privat fagskole. Arbeidet som er gjort med reklamestudiet vårt har tatt utgangspunkt i studentenes tilbakemeldinger, involvert bransjen og vært direkte koblet til kompetanseutvikling i fagmiljøet, sier fagskolerektor på Kristiania Annelise Kiønig.
– Måten det har blitt jobbet systematisk med kvalitetsutvikling av dette studiet, er et eksempel til etterfølgelse, fortsetter hun.
Om prisen:
- Utdanningskvalitetsprisen for høyere yrkesfaglig utdanning blir delt ut hvert år av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
- Prisen er på 1 million kroner.
- Prisen belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning.
Betydningsfull pris
– Å vinne en pris for fremragende utdanningskvalitetsarbeid er rørende og stort for oss sier Fagansvarlig Aranya Rusli og hovedlærer Janne Solvang i Reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen til Hk-dir.
– Prisen er betydningsfull fordi prosjektet belyser hva som motiverer utvikling av kreativ kompetanse, refleksjonsferdigheter og kritisk tenking. I samarbeid med arbeidslivet har vi ønsket å bygge bro og finne nye måter å utvikle helhetlig, praktisk og yrkesrelevant undervisning der studentstemmene og studentinvolvering er i førersete, sier Solvang.
– Jeg opplever at vi har klart å utvikle en faglig relasjon til studentene som bidrar til en åpen dialog om deres læringsprosesser, sier Rusli.
Stolt og glad
Giulia Casella, Seniorrådgiver ved Kvalitet og utvikling på Fagskolen hadde ansvar for å sende inn prisvinnende søknaden.
– Jeg er stolt og glad, og de fortjener virkelig prisen. Faglærerne Aranya og Janne har jobbet i flere år med å utvikle undervisningsaktiviteter som krever at studentene tar en aktiv plass i undervisning og i deres læring. Kreativ tenking og refleksjonskompetanse er noe som KI sannsynligvis ikke klarer å lære med det første, våre studenter står derfor sterkere rustet for deres fremtidige arbeidsliv. Studenene selv er mer fornøyde og føler seg forberedt for å jobbe i den kreative bransjen. Aranya og Janne har lykkes med å endre deres rolle fra kunnskapsformidler, til tilrettelegger for læring, forteller Casella entusiastisk.
Velfortjent pris
Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch offentliggjorde årets prisvinner under Fagskolekonferansen 9. november.
– Gratulerer så mye til Fagskolen Kristiania med en velfortjent pris. Med nyskapende undervisningsformer har de klart å øke det faglige engasjementet hos studentene. Samtidig har studentene fått kompetanse som den kreative annonsebransjen etterspør, nemlig kritisk tekning og selvrefleksjon, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch.
– Jeg håper dette kan inspirere flere læringsmiljøer til å tenke nytt og innovativt rundt undervisningsformer, sier Borch til Hk-dir.
Nyskapende og godt dokumentert
Juryen har vurdert at undervisningsopplegget i studiet Reklame og merkekommunikasjon er nyskapende, og resultatene er godt dokumentert. Studentenes karakterer i Studiebarometeret har økt betydelig, og for flere indikatorer er de høyere enn landsgjennomsnittet.
– Fagskolen Kristiania viser at fornyelse ikke krever kostbare investeringer, men at utvikling som øker kvalitet kan komme fra å evaluere egen praksis og metode, sier Juryleder Hans Almgren ved Myndigheten för yrkeshögskolan i Sverige til Hk-dir.