Emile sitter ved pulten sin på funbitkontoret
-Forholdet mitt til karriere er veldig avslappet, og det viktigste for meg er at jeg har en jobb jeg kan vokse og utvikle meg i, og som jeg trives med. Foto: Kristiania/Frida L. Blomquist

– Jeg hadde ambisjoner om å bli daglig leder tidlig, men ante ikke at det kom til å skje så fort, sier Emilie, som studerte HR og personalledelse i Bergen.

Den aller første jobben Emilie hadde etter studiet, var som community associate hos Spaces, et kontorhotell som samler flere ulike bedrifter under samme tak.

Etter to år rykket hun opp til stillingen som Community Manager. Da fikk hun ansvar for Spaces-senteret og senterets kunder, drift, resultater og ansatte. Under hennes tid hos Spaces fikk hun flere kontakter, da mange ulike selskaper benytter seg av disse lokalene.

De visste ikke hvilken stilling de ønsket at jeg skulle ta, men de visste at de ville ha meg med på laget.

Etter cirka tre år i Spaces og Media City, møtte hun Marius Nesse som er partner i Funbit, på Spaces-kontorene da de holdt til der. Hun var klar for en endring, og Marius fortalte at de så etter en som henne.  Etter litt frem og tilbake endte Emilie opp som prosjektleder hos Funbit. 

– De visste ikke hvilken stilling de ønsket at jeg skulle ta, men de visste at de ville ha meg med på laget. Jeg startet derfor ut som en prosjektleder, forteller Emilie.

– Ingen arbeidsdag er lik

Under det første året i bedriften gjorde Emilie mer enn bare å være en prosjektleder. Etter en samtale med lederne i Funbit ble de enige om at Emilies arbeidsoppgaver egentlig minnet mer om en daglig leder-stilling.

Arbeidshverdagen til Emilie er veldig variert. Hun har ansvar for å ivareta kunderelasjoner, prosjektkoordinering og personalansvar. Ingen dag er lik, kanskje bortsett fra en aktivitet hun selv innførte for alle ansatte, enten de sitter på kontoret eller hjemmekontor: En daglig trimpause!

–  Alle som jobber her sitter veldig konsentrert med arbeidet sitt hele dagen. Derfor er det viktig å med et lite avbrekk innimellom. Det er bra for helsen, og for arbeidsmiljøet, forteller Emilie.  

Emilie og kollega sitter ved en pult på funbitkontor
Emilie har et godt forhold til kollegaene sine, og hun er opptatt av at det skal være et godt arbeidsmiljø på kontorene. Foto: Kristiania/Frida L. Blomquist

Studietiden har mange fordeler 

Emilie forteller at hun var en veldig dedikert student. Utdanningen ga henne en grunnleggende forståelse for temaer som hva HR og personalledelse faktisk innebærer, hvordan det er å lede andre, økonomi og arbeidsmiljøloven.

– Studiene ga meg en faglig grunnmur og en verktøykasse som jeg tar frem hele tiden. Jeg tror det viktigste jeg sitter igjen med fra utdannelsen min er nettopp det, å vite hvor du skal søke etter svar og hvilke verktøy du kan lese deg opp på og ta i bruk når du står ovenfor ulike utfordringer eller problemstillinger, sier hun.

Det var likevel viktig for Emilie å gjøre noe annet enn å bare studere, og siden mange snakket om hvor kjekt det var å ha frivillige verv, bestemte hun seg for å prøve dette. Hun startet som booking ansvarlig karrierestyret hos Kristiania, før hun var med på å starte linjeforeningen for HR og personalledelse. Det siste året satt hun som HR ansvarlig i hovedstyret for studentunionen, Kristiania-studentenes egen interesseorganisasjon.

Studiene ga meg en faglig grunnmur og en verktøykasse som jeg tar frem hele tiden.

– I dag er jeg veldig takknemlig for at jeg valgte å være med i en linjeforening og et verv, da jeg har hørt fra flere av mine arbeidsgivere at dette har vært et stort pluss da de i sin tid vurderte CV-en min, forteller hun.

Ved Kristiania har mange studenter mulighet til å søke om praksis i en bedrift eller organisasjon som en del av utdanningen. Funbit samarbeider med Kristiania om slik praksis, og tar inn flere studenter hvert eneste år.

– Mitt største tips til nye studenter er å skaffe seg frivillige verv og å søke praksisplass. Det gir en god smakebit på hva du kan forvente etter studiene, og det setter mye kontekst til fagene du lærer, avslutter Emilie.

HR og veiledning